2020 boeken waar ik naar uitkijk

Hoewel velen hoopten dat 2020 een mooi jaar zou worden, is dat helaas niet het geval (en het is nog maar maart!). Gelukkig bestaat 2020 niet alleen maar uit negatieve dingen. Zo komen er zoals gewoonlijk een aantal leuke boeken, films en tv-series uit (of zijn ze al verschenen). Ook ik verheug me op een aantal boeken, al is de lijst niet erg lang. Zeker vergeleken met vorige jaren.

42115981. sy475

Op nummer één staat Loveless van Alice Oseman die (op dit moment) verschijnt op 9 juli 2020. Ik begon Alice Osemans boeken te lezen in 2018 en was meteen verkocht. Sindsdien heb ik alles gelezen wat ze heeft geschreven en kijk ik uit naar al haar nieuwe boeken, waaronder dit boek. In principe is dit een aro/ace-coming out-verhaal.

Georgia feels loveless - in the romantic sense, anyway. She's eighteen, never been in a relationship, or even had a crush on a single person in her whole life. She thinks she's an anomaly, people call her weird, and she feels a little broken. But she still adores romance - weddings, fan fiction, and happily ever afters. She knows she'll find her person one day ... right?

After a disastrous summer, Georgia is now at university, hundreds of miles from home. She is more determined than ever to find love - and her annoying roommate, Rooney, is a bit of a love expert, so perhaps she can help.

But maybe Georgia just doesn't feel that way about guys. Or girls. Or anyone at all. Maybe that's okay. Maybe she can find happiness without falling in love. And maybe Rooney is a little more loveless than she first appears. 

LOVELESS is a journey of identity, self-acceptance, and finding out how many different types of love there really are. And that no one is really loveless after all.

Wat hier niet staat is dat het ook veel gaat draaien om een aantal Shakespeare-toneelstukken (Romeo and Juliet, Twelfth Night en Much Ado About Nothing), dus als je die nog niet hebt gelezen kun je ze lezen om je voor te bereiden op Loveless! Daarnaast is het altijd leuk om Alice Osemans andere boeken te hebben gelezen, aangezien ze allemaal in hetzelfde universum afspelen. Zo komt in dit boek een verwijzing naar I Was Born For This.

Op Alice Osemans website staan allerlei bonus dingen, waaronder content warnings en bonusverhalen. Daarnaast is haar webcomic Heartstopper ook nog eens gratis te lezen op het internet! Dus, als je Engels kunt lezen (al deze boeken zijn helaas niet vertaald naar het Nederlands) en van comtemporary boeken houdt is deze schrijver een aanrader. Het is ook nog eens UKYA, dus komt de cultuur toch net wat meer overeen met de Nederlandse dan met de Amerikaanse.

50901698. sx318 sy475

Op nummer twee staat Swamp Thing: Twin Branches van Maggie Stiefvater en Morgan Beem die verschijnt op 13 oktober 2020. Ik ben een grote fan van Maggie Stiefvater (The Raven Cycle is een van mijn favoriete series), dus toen ik erachter kwam dat ze een graphic novel had geschreven was ik ontzettend blij. Het enige probleem met deze graphic novel is dat het gebaseerd is op Swamp Thing, een van DC Comics' langlopende series, en dat ik nauwelijks iets weet van DC. Eerlijk gezegd weet ik helemaal niets behalve de namen van de bekendste superhelden en -schurken. Hier kwam ik al achter toen ik The Sandman: Preludes & Nocturnes van Neil Gaiman las, waarin verwezen wordt naar Justice League en nog een aantal andere dingen. Daar snapte ik niet zo veel van, aangezien ik meer bekend ben met Marvel. Helaas. Ondanks mijn weinige kennis van Swamp Thing en DC en zo ben ik toch nog enthousiast over deze graphic novel - al moet ik bekennen dat dat eigenlijk alleen maar zo is doordat het geschreven is door Maggie Stiefvater.

Twins Alec and Walker Holland have a reputation around town. One is quiet and the other is the life of any party, but they are inseparable. For their last summer before college, the two leave the city to live with their rural cousins, where they find that the swamp holds far darker depths than they could have imagined.

While Walker carves their names into the new social scene, Alec recedes into a summer school laboratory, because he brought something from home on their trip--it's an experiment that will soon consume him. This season, both brothers must confront truths, ancient and familial, and as their lives diverge, tensions increase and dormant memories claw to the surface.

Swamp Thing: Twin Branches is a story of shadows, both literal and imagined--and those that take form and haunt us.

Hoewel ik geen idee heb of Maggie Stiefvater wel een goede graphic novel-schrijver is, kan ik wel zeggen dat haar boeken aanraders zijn, al moet je wel haar schrijfstijl leuk vinden. The Raven Cycle is een van haar betere series, dus die raad ik voornamelijk aan. Ze is geweldig in het creëeren van magische sferen en plaatsen, wat ook te merken is in All the Crooked Saints.

49438663

En daar is Alice Oseman weer! Het laatste boek waar ik naar uitkijk is Nick and Charlie die verschijnt op 6 augustus 2020. Oorspronkelijk verscheen deze novelle (van Solitaire) op 16 juli 2015 als e-book. Nu verschijnt het voor het eerst als paperback, wat super cool is voor fysieke-boeken-verzamelaars. Nick en Charlie verschenen eerst in Solitaire, om daarna hun eigen novelle te krijgen (deze dus) en daarna zelfs hun eigen webcomic: Heartstopper (die ik eerder genoemd heb bij Loveless).

Everyone knows that Nick and Charlie are the perfect couple - that they're inseparable. But now Nick is leaving for university, and Charlie will be left behind at Sixth Form. Everyone's asking if they're staying together, which is a stupid question - they're 'Nick and Charlie', for God's sake!

But as the time to say goodbye gets inevitable closer, both Nick and Charlie question whether their love is strong enough to survive being apart. Or are they delaying the inevitable? Because everyone knows that first loves rarely last forever...

Ik heb het e-book al gelezen, maar uiteraard nog niet de fysieke versie. Het is nog onduidelijk wat voor extras hierin zullen zitten, dus daar kijk ik erg naar uit. Ondertussen zit ik erover na te denken om al Alice Osemans boeken te herlezen, aangezien het al een tijdje geleden is dat ik een van haar boeken heb gelezen (Heartstopper niet meegerekend).

Bij deze novelle is aangeraden om eerst Solitaire te lezen om zo spoilers te voorkomen.

Of er een fysieke versie van This Winter komt is nog niet bekend.

Verder zijn er een aantal boeken die ik wil lezen als ze verschijnen, maar waar ik niet per se naar uitkijk:

4902576728006110. sy475 31344363. sy475 44660928

Darius the Great Deserves Better van Adib Khorram - 25 augustus 2020
The Tower of Nero van Rick Riordan - 29 september 2020
The Madness Blooms van Mackenzi Lee - 24 november 2020
Rick van Alex Gino - 21 april 2020

En heel misschien:

50623864. sy475








The Invisible Life of Addie LaRue van V.E. Schwab - 6 oktober 2020

Boeken die al verschenen zijn:

43449920. sy475 1769985349577943. sy475

Heartstopper Volume 3 van Alice Oseman - 6 februari 2020
Chain of Gold van Cassandra Clare - 3 maart 2020
The Quite Nice and Fairly Accurate Good Omens Script Book van Neil Gaiman - 14 januari 2020

Reacties

  1. Leuke boeken verschijnen weer! In ben vooral benieuwd naar de boeken van Alice Oseman, want daar heb ik veel goede dingen over gehoord :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts