Recensie: Madame Bovary

Afbeeldingsresultaat voor madame bovary 1991 posterTitel: Madame Bovary
Regisseur: Claude Chabrol
Gebaseerd op: Madame Bovary van Gustave Flaubert
Acteurs: Isabelle Huppert, Jean-François Balmer, Christophe Malavoy
Genre: Drama, Romance
Verschenen: 11 oktober 1991
Duur: 143 minuten
Cijfer: 3,5 of 2/5 sterren

 In nineteenth-century France, the romantic daughter of a country squire (Emma Rouault) marries a dull country doctor (Charles Bovary). To escape boredom, she throws herself into love affairs with a suave local landowner (Rodolphe Boulanger) and a law student (Leon Dupuis), and runs up ruinous debts. This film version closely follows Flaubert's novel and includes most of the famous scenes, such as the wedding, the ball, the agricultural fair, the operation on the clubfoot, and the opera in Rouen. (IMDb.com)

Een deel van mijn toets letterkunde bij het vak Frans was het kijken en lezen van Madame Bovary van Gustave Flaubert. Zoals jullie misschien gezien hebben in mijn wrap-up van januari, heb ik het boek niet uitgelezen, onder andere doordat het te saai was en omdat ik de film al had gezien. Dit is nu die recensie van de film. Laat ik maar uitleggen waarom ik Madame Bovary nou zo vreselijk vind.

Madame Bovary gaat over een dokter, Charles Bovary genaamd, die trouwt met Emma. Emma is opgegroeid in een klooster en heeft heel veel romantische boeken gelezen, waardoor ze haar huwelijk met Charles vreselijk saai vindt, omdat hij meer bezig is met zijn baan dan met haar. Uiteindelijk gaat ze vreemd en gebeuren er allemaal dingen die niet zo goed zijn voor zowel Emma als Charles. En heb ik al gezegd dat het afspeelt in de negentiende eeuw?

Als eerste wil ik zeggen dat Emma Bovary een van de stomste personages is die ik ooit heb gezien. Ik snap dat ze zich verveelt, omdat ze de hele dag maar in haar huis zit te niksen, maar kom op. Vreemd gaan? Ja, het is de negentiende eeuw en toen kon je nog niet scheiden, maar nog steeds. Urgh. Daarnaast gedraagt Emma zich vreselijk, als Cheryl Blossom van Riverdale of zo. Nee dank je, geen Emma Bovary voor mij.

Als tweede wil ik zeggen dat het verhaal ontzettend lang-dra-dig is. De film duurt twee én één half uur! Dat is net zo lang als een Marvel-film! En die zit vol met actie, terwijl deze film de hele tijd gaat over Emma en haar affaires. Saai.

Als laatste wil ik zeggen dat ik het onderwerp en het verhaal gewoon niet zo leuk vind. Zoals ik al zei gaat het over affaires en dat soort dingen, maar daar ben ik gewoon niet in geïnteresseerd. Gustave Flaubert mag zoveel kritiek hebben als hij wil op de samenleving, maar ik wil er niets meer over lezen. Ga weg Emma Bovary! Je bent een schande voor onze mensheid!

Misschien dat deze film je wel iets lijkt als je dol bent op Franse klassiekers, maar ik raak het nooit meer aan. Nee, zeg nooit nooit, want misschien lees ik het óóit nog wel eens een keer. Al is de kans héél klein, omdat ik meer geïnteresseerd ben in de Engelse literatuur, maar goed, dat is een ander verhaal. Raad ik je aan om deze film te kijken? Als je houdt van Franse klassiekers, al is de kans groot dat je dan dit boek al hebt gelezen en een van de vele verfilmingen al hebt gezien. O, kijk gewoon de nieuwe versie uit 2014 met Ezra Miller en Mia Wasikowska. Die wil ik nog een keer zien. Maar niet het boek lezen, nee, dat niet. Weg ermee!

Heb jij Madame Bovary gezien?

Reacties

Populaire posts