Recensie: Sherlock Holmes: A Game of Shadows (Sherlock Holmes #2)

Serie: Sherlock Holmes #2
Acteurs: Robert Downey Jr., Jude Law, Jared Harris
Genre: Action, Adventure, Crime
Verschenen: 15 december 2011
Duur: 129 minuten
Cijfer: 6,0 of 3/5 sterren

Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) and his longtime trusted associate, Doctor Watson (Jude Law), take on their arch-nemesis, Professor Moriarty (Jared Harris), with the help of Holmes' older brother Mycroft Holmes (Stephen Fry) and a gypsy named Simza (Noomi Rapace). (IMDb.com)

In de kerstvakantie heb ik een heel aantal films gekeken en één daarvan was Sherlock Holmes: A Game of Shadows. Ik heb de eerste film nooit gezien, dus het was even uitvogelen wie wie was toen deze film begon, maar aangezien ik Sherlock heb gekeken en A Study in Scarlet en The Sign of Four heb gelezen, ging dat redelijk makkelijk.

Ik ben een grote fan van Sherlock, dus waarom zou ik niet de Robert Downey Jr.-versie kijken? Een grote fout. Ik heb een grote fout gemaakt. Aangezien ik altijd Benedict Cumberbatch heb gezien als Sherlock Holmes (nope, ik heb nog nooit een andere verfilming gezien dan Sherlock) en Martin Freeman als John Watson, was het heel erg moeilijk om nu Robert en Jude als deze twee mannen te zien. Daarnaast is Robert een Amerikaan en vond ik zijn accent vreselijk, wat het nog moeilijker maakte om deze film goed te vinden.

Het idee en het verhaal zijn leuk. Dat moet ik toegeven. Maar of het echt een Sherlock Holmes-gevoel heeft? Nee. Nu ben ik daar niet zo zeker van, omdat ik maar twee boeken heb gelezen en er nog tientallen Sherlock Holmes-avonturen op mij liggen te wachten en ik niet weet of in die verhalen veel actie aanwezig is. Wat ik wel kan zeggen is dat deze film volgens mij te veel actie bevat. We zien Sherlock en Watson de hele tijd vechten en schieten en zichzelf verwonden, terwijl het bij de boeken vooral gaat om het oplossen van zaken.

Actiefilms vind ik niet erg, maar in dit geval... Nee. Alsjeblieft niet. Het was wel leuk om te kijken naar de vechtscènes, maar dat kon ook komen doordat de rest een beetje saai was. Sherlock Holmes: A Game of Shadows miste hetgeen wat Sherlock wel heel erg weet te creëren. Wat dat precies is kan ik niet uitleggen, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

Laat ik het erbij houden dat ik geen fan ben van deze film, dus ik denk ook niet dat ik het eerste deel hiervan ga kijken. Waarschijnlijk ben ik gewoon al te veel gehersenspoeld door Steven Moffat en Mark Gatiss. Wie weet. Als je iets wilt kijken wat met Sherlock Holmes te maken heeft, raad ik je aan om Sherlock te kijken met Benedict Cumberbatch en Martin Freeman. Heb je daar geen zin in? Kijk dan deze film. Of eigenlijk het eerste deel, al weet ik niet hoe die is.

Heb jij Sherlock Holmes: A Game of Shadows gezien?