Sound-a-likes: Eurovision 2021

Nu alle nummers van Eurovision 2021 bekend zijn gemaakt (op Wit-Rusland na, maar wie weet wat daar mee zal gebeuren), is de tijd gekomen om over de nummers te praten. Toen ik deze liedjes voor het eerst hoorde deden sommige mij denken aan de sfeer van andere nummers, of specifieke melodiƫn. Hiermee wil ik niet zeggen dat deze artiesten plagiaat hebben gepleegd, maar gewoon dat hun nummers mij aan iets anders doen denken. Voor deze blogpost heb ik een aantal landen gekozen waar ik iets over wilde zeggen.

NB: Vanwege de vele filmpjes duurt het wat langer om deze blogpost helemaal te laden.

Cyprus 

Elena Tsagrinou - "El Diablo"


Naast het feit dat Elena Tsagrinou mij erg doet denken aan Tamta (Cyprus 2019) door de haarkleur en de stijl van het lied, lijkt "El Diablo" erg op een zeker nummer van Lady Gaga. Is dat een goed of een slecht teken? We zullen zien.

"El Diablo": 0:07
"Bad Romance": 1:26

Lady Gaga - "Bad Romance"


Verder deed de brug van "El Diablo" mij erg denken aan het liedje dat in Haribo-reclames te horen is. Ik denk dat dat niet echt de bedoeling was, haha.

"El Diablo": 2:21
Haribo-liedje: 0:10

Haribo reclame (het is de tekst die altijd op de verpakking staat, maar dan gezongen)


Denemarken

Fyr og Flamme - "Ƙve Os PƄ Hinanden"


Ik ben zo blij dat Denemarken eindelijk een nummer in het Deens opstuurt. Landen die in hun eigen taal zingen krijgen van mij bijna altijd een pluspunt. Wel jammer dat de tekst een beetje meh is. Ik bedoel, de tekst bevat letterlijk deze regels: 'Jouw jurk is lichtblauw' en 'Jij bent de vrouw, ik ben de man'. Eh...

Een minpunt (of is het een pluspunt?) dat dit nummer mij doet denken aan K3. Met K3 bedoel ik Kristel, Karen en Kathleen, want de latere mensen ken ik niet. Het heeft gewoon zo'n K3-lied sfeer. Ik heb in dit geval een willekeurig lied gekozen dat een beetje dezelfde sfeer heeft.

 K3 (als in Kathleen, Kristel en Karen) - "Eeny Meeny"


Moldaviƫ

Natalia Gordienko - "SUGAR"


Dit lied is stukken beter dan "Prison". Dat was een heel erg standaard Eurovision-nummer. Het filmpje was een beetje raar, omdat je Natalia Gordienko op de grond ziet rollen. Maar... dit filmpje is raarder! Zeker de mensen in ijsco-pakken. Geinig genoeg had ik dat toevallig eerder gezien. Namelijk in deze live-opname van "Dear Future Self (Hands Up)" van Fall Out Boy, die ook erg raar is.

Fall Out Boy - "Dear Future Self (Hands Up)" 


Noorwegen

TIX - "Fallen Angel"


Na de bekendmaking van de winnaar van Melodi Grand Prix 2021, was er op internet enig ophef, omdat veel (niet-Noorse?) fans wilden dat KEiiNO (ESC Noorwegen 2019) had gewonnen. Hoewel het leuk was geweest als KEiiNO weer mee had gedaan, is het ook wel fijn dat er een artiest is gekozen die nog niet eerder heeft meegedaan aan het Eurovisie Song Festival. 

"Fallen Angel", oorspronkelijk in het Noors "Ut av MĆørket" (Uit het donker) geheten (welke ook mijn voorkeur heeft, ondanks de cirkelredenering aan het eind), deed mij aan het begin denken aan "History Maker" van Dean Fujioka, oftewel het openingslied van Yuri!!! on Ice. Het gaat hierbij om de sfeer, omdat ze anders totaal niet op elkaar lijken.

Dean Fujioka - "History Maker" (aka het openingslied van Yuri!!! on Ice)


Portugal

The Black Mamba - "Love Is On My Side"


Waarschijnlijk is dit nummer een van mijn minst favoriete deelnemers van ESC 2021... Het is namelijk een beetje saai, al zou het wel goed werken als een aftitelingslied van een film. De stem van de zanger en de sfeer van het lied deed mij erg denken aan "I Am Yours" van The Makemakes, die in 2015 Oostenrijk vertegenwoordigden. Leuk (?) weetje: Oostenrijk eindigde in de finale van 2015 helemaal onderaan de lijst, terwijl ze het jaar daarvoor juist de eerste waren met Conchita Wurst's "Rise Like A Phoenix".

The Makemakes - "I Am Yours" (aka Oostenrijk 2015)


Sloveniƫ

Ana Soklič - "Amen"


Het is erg toevallig dat er dit jaar twee nummers "Amen" heten. In 2015 kwam het ook voor bij GeorgiĆ« en Malta. Beiden stuurden ze een nummer genaamd "Warrior" in. Helaas voor Malta ging hun versie niet door. In ieder geval. "Amen" vind ik wat leuker dan "Voda", Ana Soklič's nummer voor Eurovision 2020. Een klein stukje in het lied deed mij grappig genoeg denken aan een groot stuk van "Into the Unknown" van Frozen II. Nu ik het achter elkaar heb geluisterd hoor ik dat ze in een andere toonsoort zingen, maar de melodie is hetzelfde, dus het telt.

"Amen": 2:31
"Into the Unknown": 1:35, 2:33, 2:45, alles wat AURORA zingt. Je snapt het idee.


Idina Menzel, AURORA - "Into the Unknown" (van Frozen II)


Spanje

Blas CantĆ³ - "Voy a quedarme"


Toen het lied begon viel mij niet echt veel op, behalve dat het heel erg anders was dan "Universo", het lied dat Blas CantĆ³ vorig jaar zong/zou zingen. En toen kwam het refrein. Het begin leek namelijk verdacht veel op een vertraagde versie van het begin van het refrein van het eerste openingslied van de volleybal-anime Haikyu!!... (Hoeveel van's staan er wel niet in die zin haha.)

"Voy a quedarme": 1:00
"Imagination": 0:37

SPYAIR - "Imagination" (aka het eerste openingslied van Haikyu!!)


Verenigd Koninkrijk

James Newman - "Embers"


Van wat ik op het internet heb gezien zijn de Britten blij met dit nummer, omdat het een 'banger' is. Hoewel ik denk dat "Embers" bij de finale inderdaad niet onderaan de lijst zal komen (of toch wel?), is het niet zo geweldig. Zoals Mark Savage van de BBC zegt: "Embers" klinkt als een nummer dat eerdere trends heeft bestudeerd, en niet zelf met iets nieuws is gekomen (BBC). Helaas.

De melodie van de pre-chorus, oftewel het stukje vĆ³Ć³r het refrein, deed mij ontzettend denken aan het thema van "Come Together" van Echosmith (die overigens uit 2013 komt! Wat een tijd geleden). Het ritme in "Come Together" is wat sneller en het eindigt net wat anders, maar verder lijken ze erg op elkaar.  

"Embers": 0:28
"Come Together": 0:15

Echosmith - "Come Together"


Ik ben benieuwd wie dit jaar gaat winnen. Of eigenlijk, wie Ć¼berhaupt doorgaat naar de finale. Spannend.

Doen de nummers van Eurovision 2021 jouw ook ergens aan denken? En kijk jij ook zo uit naar Eurovision 2021?

Reacties

  1. Jaa! Eurovision is altijd een van mijn hoogtepunten van het jaar, dus ik kan niet wachten! :D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts