Recensie: Shadow and Bone Seizoen 1

Afleveringen: 8
Genre: Fantasy
Verschenen: 23 april 2021
Duur: ± 52 minuten per aflevering
Cijfer: 5/5 sterren

Dark forces conspire against orphan mapmaker Alina Starkov when she unleashes an extraordinary power that could change the fate of her war-torn world. (Netflix)

Ik zag deze serie al een paar weken terug, in de paar dagen nadat het net was verschenen. Omdat ik jaren geleden de boeken had gelezen en ze erg leuk vond (voornamelijk Six of Crows, Shadow and Bone kan mij niet echt veel schelen), keek ik heel erg uit naar de Netflix serie. Zou het een goede verfilming worden? Het antwoord is - gelukkig - ja.

Het eerste seizoen van Shadow and Bone is een mengeling van twee boeken. Het verhaal bestaat uit het plot van het gelijknamige eerste boek van de Shadow and Bone-trilogie, in het Nederlands ook wel bekend als Schim en schaduw. Dit is het verhaal van Alina, Mal en de Darkling/General Kirigan. Daarnaast fungeert het seizoen als een prequel van Six of Crows, in het Nederlands List en leugens. Dit is het verhaal van Kaz, Inej en Jesper, en die van Nina en Matthias. Het verhaal van Nina en Matthias komt letterlijk uit Six of Crows; die van Kaz, Inej en Jesper is speciaal voor de serie verzonnen, al komen kleine elementen wel daadwerkelijk uit het boek.

Beide verhaallijnen zijn erg goed verfilmd. Nu is het zes jaar geleden dat ik de Shadow and Bone-trilogie heb gelezen, dus weet ik niet of alles overeen komt met de boeken, maar over het algemeen vind ik dat de serie beter is dan het boek. Destijds stoorde ik mij erg stoorde aan de personages (met name Alina en Mal), omdat zij een beetje 'standaard' waren. Dit had ik niet in de serie, wat met name komt door de acteurs. Jessie Mei Li en Archie Renaux geven Alina en Mal meer persoonlijkheid, en dat is precies wat ik miste bij de boeken. Daarnaast zijn ze in tegenstelling tot de boeken niet (helemaal) wit, wat mij erg blij maakt. Er zijn namelijk niet zo veel verhalen met personages die 'mixed race' zijn. Nina en Matthias vond ik in de serie ook leuker dan in de boeken. In de boeken konden zij mij niet veel schelen, terwijl ze in de serie levendiger en leuker waren (wat overigens erg raar is, omdat Nina en Matthias' scènes in zowel het boek als de serie letterlijk hetzelfde zijn). In principe zijn alle minpunten van de boeken verbeterd.

Hoewel het op het eerste gezicht raar lijkt om twee boekenseries samen te voegen, voelt het in dit geval natuurlijk aan. Op een gegeven moment gebeurt er in Alina's verhaallijn niet echt veel, maar in die van Kaz juist wel, en andersom. Dit zorgde ervoor dat beide plotlijnen interessant blijven, en er geen langzame stukken zijn. Een nadeel is dat er daardoor continu heel veel gebeurt, en het verhaal een beetje verwarrend kan zijn. Maar dat moment dat de verhaallijnen samen kwamen! Zo leuk. En grappig. Er waren zo veel grappige stukjes.

De serie bevat bovendien allerlei verwijzingen naar de boeken, en voelt daardoor niet als een adaptatie die het originele werk volledig negeert (zoals bij Percy Jackson - wat waren dat voor adaptaties?!). Dit is erg leuk voor iedereen die de boeken heeft gelezen, omdat zij weten waar naar verwezen wordt. Helaas zijn dat vaak juist spoilers, dus kon ik niet hardop zeggen dat het een verwijzing was (ik keek het met mijn familie, en niet iedereen heeft alle boeken gelezen). En hoe leuk is het dat de gesprekken van Nina en Matthias gewoon letterlijk overgenomen zijn uit Six of Crows? Ik kan het nog steeds niet geloven. Al moet ik wel zeggen dat ik er pas later achterkwam, omdat ik daarna pas Six of Crows herlas en de zinnen herkende.

Dit allemaal gezegd hebbend, heb ik wel een aantal kritiekpunten. Hoewel Shadow and Bone een goede verfilming is, is het helaas niet de beste serie die ik ooit heb gezien. Er zijn best wel een aantal dingen die ik wat minder vind, en deze hebben voornamelijk te maken met de postproductie.

Zo zijn er bepaalde stukken die erg raar geëdit zijn. Laat ik een paar voorbeelden geven. Op een gegeven moment, halverwege de serie, 'gooit' een personage een cape over iemand anders heen, omdat die andere persoon het koud heeft. Dat is begrijpelijk, want tja, je wilt niet dat iemand doodvriest. Maar waarom moet dat stukje nou in slow motion?! SLOW MOTION. Ik ga nog steeds stuk. Een ander voorbeeld is te zien in de eerste aflevering. Daar zie je twee mensen tegen elkaar boksen/vechten. Daar horen natuurlijk geluidseffecten bij. Wat ik niet aan had zien komen, was dat de foley superhard was. Hierdoor werd het gevecht erg nep, want harde vechtgeluiden + een 'normale' bokswedstrijd = niet realistisch.

Verder waren er aan het einde van de eerste paar afleveringen steeds flashbacks naar wat er eerder getoond was. Dat zou logisch zijn geweest als het aan het einde van het seizoen of een serie was, omdat het dan meestal al een tijdje geleden is dat je die scènes hebt gezien. Hier voelde het erg raar aan, omdat sommige flashbacks uit dezelfde aflevering kwamen. Misschien was het geld op om meer scènes te filmen?

De soundtrack is best wel goed. Het is herkenbaar, wat altijd wel een pluspunt is. Wat ik jammer vond was dat er geen hoofdthema was, zoals bij Game of Thrones, maar hé, misschien komt dat wel bij seizoen twee. Een minpunt aan de soundtrack, en dit heeft weer te maken met postproductie, is dat de muziek soms wel erg dramatisch begon. Je hebt dan een scène waarbij er nauwelijks muziek is, er komt een dramatisch moment, en bam! De muziek begint, maar dan net iets te hard, waardoor het grappig en overdreven overkomt.

Als laatste heb ik nog het minpunt dat er geen kaart te zien is. Shadow and Bone speelt zich af in een fantasywereld met een aantal fantasylanden waar continu naar verwezen wordt. Ik had verwacht dat er een kaart zou komen, bijvoorbeeld Game of Thrones-achtig, of The Lord of the Rings-achtig. Gewoon, iets wat liet zien hoe de wereld eruit zag. Nu heb ik de boeken gelezen, dus weet ik hoe het eruit ziet, maar hoe zit het met degenen die dat niet hebben gedaan? Nu was het wel zo dat iedere keer als het perspectief veranderde, er links- of rechtsonder het beeld stond waar de personages waren, maar het was nog steeds erg verwarrend. Zo had ik later pas door dat sommige personages al niet meer in Ketterdam waren, maar in Ravka (wat ook kwam omdat je ze niet zag reizen).

Over het algemeen ben ik erg tevreden over Shadow and Bone. Ja, het is niet de beste serie die ooit is gemaakt, maar het was erg grappig, goed verfilmd, en het heeft een geweldige cast. Ik hoop heel erg dat er een tweede (en derde) seizoen komt, want ik heb meer Grisha-materiaal nodig. De kans is groot dat dat gebeurt, maar ik geloof het pas als het officieel is verschenen (kijk maar naar wat er met I Am Not Okay with This is gebeurd). Nu maar de boeken herlezen.

Nu een aantal opmerkingen die ik op internet heb gezien en antwoord op wil geven.

Moet je de boeken gelezen hebben voordat je de serie kijkt?
Nee. Je mist dan wel de verwijzingen, maar je kunt ook gewoon eerst de serie kijken en dan de boeken lezen als je de serie leuk vond (en dan de serie herkijken om de verwijzingen te spotten). Als je ze wel wilt lezen, is alleen het lezen van Shadow and Bone (en Siege and Storm en Ruin and Rising als je het superleuk vindt) en Six of Crows voldoende. Of alleen Shadow and Bone. Of alleen Six of Crows. Wat jij wilt.

Het verhaal van Nina en Matthias voelt random aan.
Dat komt doordat het te maken heeft met Six of Crows en Six of Crows pas in seizoen twee begint. Grappig genoeg storen mensen zich aan deze verhaallijn, terwijl ze uit het boek komen, en vinden ze de scènes die voor de serie zijn verzonnen niet storend.
Alle andere verhaallijnen en personages die random aanvoelen, zoals Pekka Rollins en zo, worden (als het goed is en gebaseerd op de boeken) ook in seizoen twee duidelijk.

Kon de verhaallijn van Nina en Matthias niet als flashbacks worden gedaan in seizoen twee?
Nee. Flashbacks zijn meestal niet zo fijn in films en series. Beter om het te tonen wanneer het gebeurt dan om het random als flashback te tonen. Bovendien zijn Nina en Matthias hoofdpersonen, dus het is beter dat kijkers ze al kennen en voor ze voelen dan dat ze bij seizoen twee plotseling om twee willekeurige mensen moeten geven.

Waarom hebben de acteurs Engelse accenten? Waarom niet Russisch, aangezien Ravka op Rusland is gebaseerd?
De meeste acteurs komen uit Engeland, en gebruiken hun natuurlijke accent. Bovendien is Ravka een verzonnen land. Dus dat het op Rusland is gebaseerd betekent niet dat ze ook Russisch spreken. En, nepaccenten kunnen erg storend zijn, zeker als je uit het land komt waar dat accent vandaan komt. Stel je voor dat Kaz en de andere mensen uit Kerch met Nederlandse accenten praten, maar mislukken. Dat zou toch stom zijn?