Recensie: De Heerschappij van de Maskers (Vuur en As #1)


26182497
Titel: De Heerschappij van de Maskers
Auteur: Sabaa Tahir
Serie: Vuur en As #1
Genre: Fantasy, Romance, Young Adult
Verschenen: 7 oktober 2015
Pagina's: 464
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
Originele titel: An Ember in the Ashes
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 19,99
Cijfer: 6,5 of 3/5 sterren

Laia leeft met haar broer en grootouders onder het wrede regime van het Imperium. Wanneer haar broer wordt opgepakt wegens verraad, moet ze uit de schaduw treden. In ruil voor hulp bij het bevrijden van haar broer waagt Laia haar leven, door te spioneren op de grootste militaire academie van het Imperium.

Daar ontmoet ze Elias, een elitesoldaat: de beste van zijn opleiding. Maar het enige wat Elias wil is ontsnappen aan het tirannieke regime. Beiden ontdekken al snel dat hun lot...



Het gebeurt niet vaak dat ik een populair boek niet goed vind. Maar het is bij dit boek toch gebeurd. Helaas.

Ik ken An Ember in the Ashes al voordat het verscheen in Amerika en toen het nog een stand-alone was. En toen het is verschenen was iedereen er ontzettend positief over, dat het heel erg goed was en ze niet snapten waarom dit een stand-alone zou zijn. Ik kan alleen instemmen met het laatste. Weer een helaas.

Het probleem was vooral dat het verhaal heel erg voorspelbaar was en soms is dat niet erg en geniet ik er erg veel van (zoals de boeken van Stephanie Perkins), maar bij dit boek kon ik echt álles voorspellen.

Daarnaast vind ik de romantiek in dit verhaal vreselijk. Door de voorspelbaarheid leek het heel nep, té insta love, zeg maar. Als er geen romantiek in Vuur en As zou zijn geweest, had ik het misschien nog leuk gevonden, maar nu? Nee.

Elias en Laia leven in het Imperium, een land dat heel erg lijkt op die van de Romeinen. (De namen zijn zelfs Romeins-achtig!). Er wordt goed beschreven hoe de maatschappij daar werkt. Erg interessant. Maar om daar Fantasy-wezens bij te doen was een beetje te veel van het goede. Deze wezens worden kort beschreven en komen plots in het verhaal, terwijl ze daarvoor nooit een rol hebben gespeeld. Heel anders dan bij Rebel of the Sands. Of de wezens moeten er helemaal uit, óf ze moeten een grote rol spelen in het verhaal, want nu is het zo vaag en onnodig.

Het enige wat nog wel goed was, was het grote verhaal, met de beproevingen en al die extra dingen. De wereld. Het Imperium. Dat is de enige reden waarom ik dit boek alsnog drie sterren heb gegeven (anders was het veel lager geweest).

De Heerschappij van de Maskers is naar mijn idee een té typisch Young Adult-boek. Om heel eerlijk te zijn snap ik niet echt waarom het zo populair is geworden, aangezien het - als ik het vergelijk met andere Fantasy-boeken die ongeveer hetzelfde verhaal hebben - niet veel origineler en spectaculairder is.

Misschien heb ik dit boek op het verkeerde moment gelezen, want normaal houd ik wel van dit soort verhalen. Daarom raad ik Vuur en As aan aan iedereen die van romantiek, fantasy, Rome en rebellie houdt. Op dit moment is er een vijf-euro versie van dit boek, dus zit je nog te twijfelen, dan raad ik aan om die editie eens te kopen (als je boeken koopt). En anders ga je gewoon naar de bibliotheek of leen je het bij een vriend.

Heb jij De Heerschappij van de Maskers gelezen?

Reacties

Populaire posts