Boeken die ik in 2021 wil lezen

Een van mijn doelen is om dit jaar meer diverse boeken te lezen. Hieronder vallen boeken en/of schrijvers die LHBT+ en/of POC zijn, maar ook schrijvers die niet uit de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk komen. In 2020 waren namelijk 49% van de boeken die ik las Brits en 35,2% Amerikaans van oorsprong. Niet echt goed, dus. Hier heb ik een lijstje gemaakt van een aantal boeken die ik dit jaar wil lezen. De meeste staan al een tijdje op mijn nog-te-lezen-lijst, dus mijn doel is om ze dit jaar eindelijk van dat lijstje af te halen.


The Fifth Season (2015) (The Broken Earth #1) - N.K. Jemisin

Dit een heel bijzondere trilogie, omdat alle delen achter elkaar de Hugo Award voor beste roman hebben gewonnen. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar het over gaat. Het enige wat ik weet is dat een deel in het tweede perspectief is geschreven en dat het heel erg goed is (als je eenmaal gewend bent aan dat perspectief). Ik hoop maar dat ik het ook leuk ga vinden. Zo niet, dan heb ik in ieder geval een Hugo Award-winnaar gelezen.


Jade City (2017) (The Green Bone Saga #1) - Fonda Lee
Ook dit is een boek waarvan ik niet echt weet waar het over gaat, al weet ik wel een beetje meer dan bij The Fifth Season. Als het goed is speelt het zich af in een stad met misdadigers en is de wereld gebaseerd op de cultuur van China. Oh, en het schijnt ook goed te zijn. Daarnaast wil ik dit jaar meer boeken van Aziatische schrijvers lezen. Vorig jaar had ik er namelijk maar vier gelezen, waarvan drie van Aziatisch-Amerikaanse schrijvers waren en eentje uit Japan kwam. Jade City past prima bij mijn doel.


The Poppy War (2018) (The Poppy War #1) - R.F. Kuang
Dit boek wil ik al een tijdje lezen. Het is gebaseerd op de Tweede Sino-Japanse Oorlog, waar ik eerlijk gezegd niets over weet. Eerst maar onderzoek doen, al is dat niet erg. Dan leer ik weer iets erbij! Er is wel een nadeel: veel mensen hebben verschillende meningen over The Poppy War. De één vindt het namelijk geweldig, terwijl de ander er een hekel aan heeft. Ik hoop maar dat ik in de eerste groep zit.  


Girl, Woman, Other (2019) - Bernardine Evaristo
Volgens mij staan op dit lijstje alleen maar boeken die een prijs hebben gewonnen, haha. Girl, Woman, Other won twee jaar geleden samen met Margaret Atwood's The Testaments (2019) de Booker Prize. Dat is deels de reden dat ik dit boek wil lezen. De opbouw van dit verhaal klinkt gewoon erg interessant: door het verhaal heen volg je twaalf verschillende mensen in het Verenigd Koninkrijk. Ook over dit boek heb ik gemengde reacties gehoord, dus ik ben benieuwd wat ik ervan ga vinden.


Exciting Times (2020) - Naoise Dolan
Dit jaar wil ik graag meer boeken lezen die geschreven zijn door Ierse schrijvers (inclusief Noord-Ierse schrijvers). Een ander boek dat op mijn lijstje staat is Normal People (2018) van Sally Rooney, waar nu ongeveer ieder Iers literair boek mee wordt vergeleken, maar aangezien dat een beetje een standaard Iers boek is geworden, heb ik besloten om deze even uit te lichten. De beoordelingen over Exciting Times zijn niet echt hoog, maar hopelijk is het niet een super slecht boek. Het is in ieder geval LHBT+, dus dat is een plus. 


Convenience Store Woman (2016) - Murata Sayaka
Van deze zes boeken is Convenience Store Woman helaas het enige boek dat niet uit de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk komt, al is dat bij mijn langere nog-te-lezen-lijst gelukkig niet het geval. Deze Japanse roman gaat over een vrouw die werkt in een soort supermarkt, en dat is eigenlijk alles wat ik weet. De voornaamste redenen waarom ik dit boek wil lezen is omdat 1. het hoogstwaarschijnlijk LHBT+ is en 2. ik erg graag Earthlings - Murata Sayaka's tweede roman in het Engels - wil lezen, omdat de cover erg schattig is en ik eerst haar bekendste boek wil lezen voordat ik die een kans geef.  

Welke boeken wil jij dit jaar lezen?

Reacties

Populaire posts