Good Omens



Eind vorig jaar kreeg ik plotseling een nieuwe obsessie: Good Omens. Of ik dit aan had zien komen? Ja en nee.

Aziraphale is een kieskeurige engel. Crowley is een demon die er lekker op los leeft. Allebei zijn ze al ruim 6.000 jaar op aarde. In die tijd zijn ze er behoorlijk aan gehecht geraakt, en verrassend genoeg ook aan elkaar. Maar nu hebben ze een probleem, want de Antichrist is tevoorschijn gekomen. Dat betekent dat er een einde zal komen aan de wereld waar Aziraphale en Crowley zich zo thuis zijn gaan voelen, tenzij ze een manier kunnen verzinnen om de aarde te redden. In dit zeer originele en hilarische verhaal zien we hoe Aziraphale en Crowley op zoek gaan naar een elf jaar oude Antichrist (en zijn hond) in een poging de apocalypse te voorkomen. Het einde der tijden is nabij, maar dat hoeft misschien niet te betekenen dat er aan alles een einde komt... (Aldus de tekst op de DVD.)

Ergens rond april, mei 2019 werd iedereen die ik volgde op social media helemaal geobsedeerd en enthousiast over de mini-serie van Good Omens (2019) die in mei zou verschijnen op Amazon Prime. Uiteraard had Nederland toen geen Amazon Prime (of zelfs maar Amazon met alles erop en eraan!), dus zou ik het nooit daarop kunnen kijken. Wel was bekend dat het aan het eind van 2019 op BBC te zien zou zijn. Om mij alvast voor te bereiden, kocht ik een exemplaar van Good Omens (1990) van Neil Gaiman en Terry Pratchett (helaas een mass market paperback, dus niet echt van goede kwaliteit), las ik het (wat erg lang duurde) en kwam ik tot de conclusie dat ik het saai vond. Of nou ja, ik snapte er niets van en ik vond het ook niet grappig, zoals heel veel mensen vinden. Toch wilde ik de serie een kans geven en had ik het gevoel dat ik díe wel leuk zou vinden.

Mijn prachtige mass market paperback.

Helaas was er geen nieuws over Good Omens op BBC voor de rest van het jaar. Tot eind december. Toen bleek dat het in januari iedere week op TV te zien zou zijn. Hoera!

En kocht ik het de dag nadat ik erachter kwam dat het op TV zou zijn op DVD. Even wat tentamens maken en daar, in de kerstvakantie, had ik tijd om eindelijk eens te zien wat nou zo geweldig was aan de mini-serie. 

Nou, dat bleek ongeveer alles te zijn. Uiteraard zijn er zoals altijd wel dingen die beter toch iets anders hadden gemoeten als je iedereen tevreden gesteld wilt hebben.

Wat is nou zo geweldig aan Good Omens? Het hoofdverhaal is misschien niet zo origineel ('oh nee, de wereld gaat eraan!'), maar de uitwerking ervan is hilarisch. Wie zou armageddon tegen moeten houden? Laten we een engel en een demon nemen! Lukt het hun om als aartsvijanden (of toch niet?) de mensheid te redden van de Antichrist? De humor is daarnaast ontzettend Brits. Je moet er wel tegen kunnen, maar voor zover ik weet vond iedereen die ik deze serie heb aangeraden het erg grappig, dus waarschijnlijk is het niet té absurd (mijn zusje vind Monty Python and the Holy Grail (1975) bijvoorbeeld stom, maar dit helemaal geweldig). Als laatste zijn de personages mensen (en mensachtigen) die je in je hart sluit. Ik ken nog niemand die Crowley en Aziraphale niet geweldig vind, dus dat zegt iets, denk ik.

Maar wat als je meer wil dan de mini-serie (en het boek waarop het is gebaseerd)? Na het verschijnen van Good Omens zijn er een aantal boeken en anders leuks verschenen die met deze serie te maken hebben.

Als eerste is er natuurlijk de DVD/Blue-Ray. Hierop staan alle afleveringen (uiteraard), maar ook bonus-dingen, zoals verwijderde scènes en een aantal interviews met de cast (waaronder David Tennant, Michael Sheen en Jon Hamm) en Neil Gaiman, die een rondleiding door Aziraphale's boekhandel geeft. Op de Nederlandse uitgave van de DVD staat helaas alleen de Nederlandse ondertiteling op. Wil je de Engelse, moet je (die er als het goed is erop moet staan) de Engelse uitgave aanschaffen. 


Iets wat bij de DVD past is de CD met de score van de serie. Deze bevat ook Tori Amos' versie van "A Nightingale Sang in Berkely Square". De muziek is gemaakt door David Arnold, die ook de muziek van Sherlock (2010-2017) heeft geschreven. Aan de vormgeving van het album is veel aandacht besteed. Het boekje dat erin zit, ziet er bijvoorbeeld uit als Agnes Nutter's boek, en op de ene CD (het zijn er twee!) staat Aziraphale en op de andere Crowley. Een echte aanrader als je de muziek erg leuk vond en naar CD's luistert.



Er zijn ook meerdere edities van The Quite Nice and Fairly Accurate Good Omens Script Book (2019, 2020) van Neil Gaiman verschenen. Hierin staat het script van de hele mini-serie (met langere scènes dan in de serie zelf) en een aantal verwijderde scènes, die per editie steeds uitgebreider wordt. Hierbij raad ik aan om de nieuwste editie (14 januari 2020) aan te schaffen als je er interesse in hebt (tenzij er plotseling een nog nieuwere komt). Hierin staan alle verwijderde scènes die tot nu toe zijn gepubliceerd. Als je Good Omens erg leuk vind is dit zeker weten een boek dat je gelezen moet hebben. Het is wel aangeraden om eerst de serie te hebben gezien, omdat de beschrijvingen niet heel erg duidelijk zijn als je de serie niet hebt gezien.


Zoals altijd is er een boek dat foto's bevat van de serie en een kijkje achter de schermen biedt. Dit is The Nice and Accurate Good Omens TV-Companion (2019) van Matt Whyman. Persoonlijk vind ik dat dit boek niet per se gelezen hoeft te worden, tenzij je echt een grote fan bent en alles wat met deze serie te maken heeft wil verzamelen. Hoewel de kwaliteit niet slecht is, is het ook niet super goed (zie mijn recensie over film/TV companion boeken). Het ziet er wel mooi uit, dat moet ik er wel bij zeggen, maar als je twijfelt tussen het script en deze companion en er maar ééntje wilt, zou ik het toch maar op het script houden. 


Als laatste heeft het boek Good Omens een speciale editie gekregen: er is namelijk een geïllustreerde editie! Wat hier bijzonder aan is is dat het hardcover is (zonder dustjacket als ik het mij goed herinner), illustraties bevat (die door het hele boek staan en gebaseerd zijn op de ontwerpen van de serie) en de meest recent geredigeerde tekst heeft. Een beetje net zoals The Stand (1978) van Stephen King en American Gods (2001) van Neil Gaiman nieuwe edities hebben gekregen met de tekst die ze het liefst hebben. Dit boek ziet er mooi uit, maar is ook redelijk duur (iets van dertig euro), dus je moet er wel het geld voor hebben.


43477720. sx318

Na het verschijnen van de serie zijn er dus allemaal nieuwe dingen verschenen. Maar hoe zit het met vóór de serie? 

In 2015 verscheen op CD de BBC Radio 4 Dramatisation van Good Omens die gemaakt is door Dirk Maggs. Het lijkt op een luisterboek, maar dat is het niet. Je hoort alleen de dialogen en achtergrond geluiden. Er is wel gelukkig een hele cast (met dezelfde Agnes Nutter als in de serie!), met stem-cameo's van Neil Gaiman en Terry Pratchett. Deze CD heeft onlangs een nieuwe uitgave gekregen, dus het is als het goed is weer volop verkrijgbaar. Het enige nadeel, maar dat is met luisterboeken en dergelijke altijd zo, is de prijs. In het Verenigd Koninkrijk is de volle prijs 22,50 pond voor drie-en-een-half uur luisterplezier.

42277833. sx318

Uiteraard bevat het internet super veel dingen die te maken hebben met Good Omens. Vorig jaar was Good Omens uitgeroepen tot de meest populaire fandom van Tumblr (eindelijk, na dertig jaar!). Overal kun je fanart en fanfiction vinden, dus als fandom echt je ding is heb je meteen een plek om bij aan te schuiven. Wat ook erg leuk is is dat Neil Gaiman een Tumblr heeft waarop hij zo nu en dan vragen van lezers beantwoord, waaronder die over Good Omens.

P.S.: Ergens dwaalt er nog een verlaten film-script van Good Omens uit 1992 (?) rond, dus dat bestaat ook nog. :)

Reacties

Populaire posts