Recensie: Ontworteld

Verschenen: 12 november 2015
Pagina's: 512
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
Originele titel: Uprooted
Prijs: 19,99
Cijfer: Iets tussen de 8,5 en de 9,0 of 5/5 sterren

"Onze Draak eet de meisjes die hij meeneemt niet op, al doen de verhalen die buiten onze vallei worden verteld anders geloven. Soms krijgen we die van reizigers te horen. Ze laten het klinken alsof wij een mens offeren en alsof hij een echte draak is. Maar dat is natuurlijk niet waar: hij mag dan een tovenaar zijn, en onsterfelijk, hij is nog altijd een mens, en onze vaders zouden als één man in opstand komen als hij elke tien jaar een van ons opat. Hij beschermt ons tegen het Woud, en daarvoor zijn we weliswaar dankbaar, maar die dankbaarheid kent haar grenzen..."

Agnieszka's volk vertrouwt op een kille tovenaar als beschermer tegen het gevaarlijke Woud. Maar deze man vraagt een enorme prijs: een jonge vrouw die hem tien jaar moet dienen, een lot haast net zo verschrikkelijk als in het Woud terechtkomen.
Het volgende keuzemoment nadert en Agnieszka is bang. Ze weet - iedereen weet - dat de tovenaar haar beste vriendin Kasia zal nemen: de mooie, sierlijke, dappere Kasia, die alles is wat zij niet is. Maar Agnieszka vreest de verkeerde dingen. Want het is niet Kasia die de tovenaar kiest...

Toen ik in Eclips najaar 2015 (de fantasy-magazine van Luitingh-Sijthoff) vier hele pagina's toegewijd aan Ontworteld zag, wist ik onmiddelijk dat ik het boek wilde lezen. De cover was gewoon te mooi voor woorden en Maggie Stiefvater had het ook nog eens geblurbed. Eerder dat jaar (het was toen nog 2015) had ik het ook voorbij zien komen op de Goodreads-pagina van Rick Riordan. Hij had het gerecenseerd en vijf sterren gegeven. Veel meer hoefde ik niet te weten. Ik moest het gewoon hebben!
Na een lange tijd wachten kocht ik Ontworteld eind januari, wat ook te zien is in mijn januari book haul.

Ook toen ik het boek eindelijk in handen had, duurde het even tot ik eraan begon. Ik was namelijk nog bezit in andere boeken, maar nadat ik die uit had, begon ik onmiddelijk aan dit boek.

Ontworteld speelt zich af in een wereld die niet erg duidelijk wordt beschreven, maar toch sprookjesachtig naar voren komt. Ik raakte gefascineerd door de magie, maar ook door het landschap. Ik zou er alles voor doen om eens een bezoekje te nemen aan Agnieszka's wereld.

De wereld is niet het enige waar ik naar opkijk. De banden tussen de personages, vooral die van Agnieszka en Kasia worden heel erg duidelijk beschreven: ze zijn vriendinnen voor het leven en kunnen niet zonder elkaar. Naomi Novik heeft het hele verhaal misschien ietsjes gehaast geschreven, maar ze heeft de Draak wel interessant gehouden. De ontwikkelingen van de personages worden duidelijk beschreven en ik kan niets anders doen dan van hen houden.

Ondanks dat dit boek tot het fantasy-genre behoort, is het niet langdradig, zoals sommige andere fantasy-boeken. De schrijfstijl is erg helder. Af en toe moest ik wel een stukje terug lezen, omdat het verhaal plotseling niet meer letterlijk, maar figuurlijk was.

Dat het einde iets gehaast was vond ik niet echt erg. Zo bleef het tempo erin en werd Ontworteld geen saai boek. Ik had dan ook nergens een stukje waar ik geen zin in had. Alles was interessant genoeg om door te blijven lezen.

Om toch even terug te komen op de wereld, vind ik het niet zo erg dat het Woud niet erg duidelijk wordt beschreven. Op deze manier kon ik zelf een beeld bij het verhaal scheppen en werden niet alle details voorgekauwd. Ook de magische wezens, zoals de Lopers kon ik mij met gemak voorstellen. Omdat ze niet tot de details beschreven worden kan niemand ze verkeerd voorstellen.

Ontworteld is een boek dat iedereen wel eens gelezen moet hebben. De mooie cover, de sprookjesachtige setting, de personages... Alles bij elkaar is het een topboek. Wat ook nog eens bijzonder is, is dat dit een stand-alone is. Er komt geen vervolg op dit boek en dat is ook niet nodig. Ik zou niet zeggen dat ik genoeg heb van deze personages, maar wel dat een vervolg overbodig zou zijn.
Ik denk dat ik een boel mensen dit boek ga aanraden, samen met Ik Geef Je de Zon. :)

Heb jij Ontworteld gelezen?