In de spotlights #9

Iedere maand zet ik een boek in de schijnwerpers. Zo hoop ik dat meer mensen het boek gaan lezen, omdat ze niet zo bekend zijn in de Nederlandse boekenwereld.

Lees hier:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7
Deel 8

Deze maand is het tijd voor Het Wonderkabinet van Brian Selznick

13553246

Titel: Het Wonderkabinet
Auteur: Brian Selznick
Genre: Historical Fiction, Young Adult / Middle Grade, Graphic Novel
Verschenen: 29 februari 2012
Pagina's: 640
Uitgever: Boekerij
Originele titel: Wonderstruck
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 19,95
Cijfer: 9,0 of 5/5 sterren

Waar gaat Het Wonderkabinet over?

Ben en Rose verlangen beiden stiekem naar een ander leven. Ben verlangt naar zijn vader, die hij nooit heeft gekend, terwijl Rose droomt over een mysterieuze actrice, wier leven ze bijhoudt in haar schetsboek.Wanneer Ben tot een wonderbaarlijke ontdekking komt in de kamer van zijn moeder en Rose een verleidelijke krantenkop leest, gaan de kinderen er in hun eentje op uit om te zoeken naar wat ze missen.

Het verhaal van Ben is geschreven, terwijl het verhaal van Rose in beelden is getekend. Je zult je verwonderen en verbazen bij het omslaan van elke pagina, bovenal over de bijzondere manier waarop de paden van Rose en Ben elkaar zullen kruisen in een magisch New York!


Waarom je Het Wonderkabinet moet lezen


Brian Selznick is een bijzondere schrijver. Zijn boeken zijn altijd mengelingen van tekst en tekening, en hebben een bijzondere boodschap. Daarnaast is dit boek ook uitstekend als je de film Hugo leuk vond. Die is gebaseerd op The Invention of Hugo Cabret, een ander boek van Brian Selznick en naar mijn mening niet zo geweldig als deze. En wordt je afgeschrikt door de grootte van dit boek? Dat hoeft niet, want door de tekeningen heb je het zo uit.

Wat vond ik het leukst aan dit boek?

De afwisseling tussen tekst en tekening. Het Wonderkabinet heeft twee verhalen in één, uit verschillende tijden, wat erg bijzonder is (het heden en het verleden). Brians schrijfstijl is ook erg aangenaam, en zijn verhalen zijn erg origineel. Dus wat ik leuk aan dit boek vind? Alles!

Wat vind ik van de cover?

De blauwe kleur spreekt mij aan, net zoals de bliksemschicht en de stad. Het is erg pakkend en schept vragen op en hoewel het iets te maken heeft met het verhaal, gaat het daar niet helemaal over. Toch denk ik dat de uitgever een goede cover heeft gekozen.

Hoe kwam ik aan dit boek?

In principe wilde ik nadat ik De Uitvinding van Hugo Cabret had gelezen, Het Wonderkabinet lezen (ik dacht dat het het vervolg was). Dat heb ik ook gedaan (ik leende beide boeken bij de bieb). De reden waarom ik Hugo ging lezen? BookTube. Ik zag het in een paar video's en voegde het onmiddellijk toe aan mijn nog-te-lezen-lijst.
Vorig jaar kocht ik op het Boekenfestijn mijn eigen editie van Het Wonderkabinet, dus dat is dat.

Heb jij Het Wonderkabinet gelezen?

Reacties

Populaire posts