Recensie: De Legende van de Vuurvogel


31700477
Titel: De Legende van de Vuurvogel
Auteur: Femke Dekker
Genre: Fantasy, Adventure, Middle Grade
Verschenen: Oktober 2016
Pagina's: 140
Uitgever: Dutch Venture Publishing
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 14,95
Cijfer: 6,0 of 3/5 sterren

Op een barre winterdag vindt Ravian een prachtig gekleurde veer. Het kan niet anders, of dit is de magische veer van de Vuurvogel, uit de legende. Volgens die legende moet de vinder van de veer hem naar de Gele Steen brengen, ver weg in de bergen. Alleen dan zal zijn dorp voorspoed en geluk krijgen.
Ravian komt uit een arm dorp en zijn zusje is doodziek. Er zit niets anders op dan de tocht vol beproevingen te ondernemen. In het geheim verlaat hij zijn dorp. Al gauw komt hij erachter hoe zwaar en moeilijk de tocht is. Magische wezens en kwaadwillende mensen; gevaar ligt overal op de loer. Maar er komen ook bijzondere en wonderlijke dingen op zijn pad.
Zal het Ravian lukken alle beproevingen te doorstaan en de magische veer naar de Gele Steen te brengen?
Lees het in dit fantasierijke verhaal over vriendschap, bedrog, moed en doorzettingsvermogen.


Omdat ik in het DVP Street Team zit mocht ik De Legende van de Vuurvogel lezen, een kort Middle Grade-verhaal. Met deze gedachten begon ik aan het boek, om het niet veel later uit te hebben (want het aantal bladzijden is niet zo veel!). Ik bedankt DVP in ieder geval dat ik dit boek mocht lezen!

De schrijfstijl van Femke Dekker leest ontzettend fijn, en voor ik het wist vloog ik door het boek heen. Voor jongeren (MG, niet YA) is deze schrijfstijl dus geweldig!

En dat was ook wel het enige wat ik leuk vond. Het verhaal is erg origineel, want welk ander verhaal gaat over een jongen die een veer naar een steen moet brengen? Precies. Maar de uitwerking... Ik had een verhaal in gedachten dat spannender was, met meer gevaren, meer personages, gewoon méér. Dit was helaas niet het geval. De Legende van de Vuurvogel was nogal oppervlakkig.

De hoofdpersoon, Ravian, was ontzettend irritant. Ja, hij was nog nooit blootgesteld aan dingen als geld en winkels en dat soort dingen, maar toch kon ik het niet met hem vinden. Zijn keuzes waren vreselijk en urgh. Ik vind Ravian irritant.

Hierbij kom ik op mijn leeftijd en die van voor wie dit boek is bedoeld. Ik weet dat ik ouder ben dan tien en dat die reden ook heeft veroorzaakt dat ik helaas toch niet dat gevoel kreeg bij leuke boeken. Daarnaast heb ik ook veel leeservaring, dus dat is ook een van de oorzaken.

De Legende van de Vuurvogel is een spannend boek en een aanrader, maar wel speciaal voor tienjarigen. De wat oudere lezers raad ik andere boeken aan dan deze, omdat deze net onder de grens ligt van wat de meesten goed en leuk vinden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit boek stom is en niet goed, want dat is het helemaal niet, maar ik waarschuw je alvast: ben je van mijn leeftijd of ouder? Dan is de kans groot dat dit boek niet aan je verwachtingen voldoet.

Heb jij De Legende van de Vuurvogel gelezen?

Reacties

Populaire posts