Genre: Short Stories, Young Adult
Verschenen: 17 september 2016
Pagina's: 70
Uitgever: Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
Prijs: Gratis
Cijfer: 6,5 of 4/5 sterren

3PAK is een verhalenbundel met drie korte verhalen die speciaal geschreven zijn voor Literatour. Mirjam Mous, Helen Vreeswijk en Alex Boogers zijn de auteurs van de verhalen. De eerste twee verhalen worden online verspreid, het complete 3PAK is te verkrijgen bij de deelnemende bibliotheken & boekhandels.

Omdat het Literatour was kreeg ik 3PAK cadeau toen ik The Art of Being Normal kocht. Leuk natuurlijk, aangezien dit het eerste boekenweekgeschenk is dat ik ooit heb gekregen. Niet veel later, toen ik in een kleine leesdip zat, besloot ik om dit dunne boekje op te pakken en las ik het in één ruk uit. Geen goed idee, natuurlijk, aangezien je korte verhalen het beste niet achter elkaar door moet lezen, maar ja, ik had niets anders te doen.

Domino Day van Mirjam Mous

Het eerste verhaal is Domino Day, dat een spannend verhaal is. Ik heb eerder Boy7 gelezen, die wel oké was, maar verder ben ik nooit zo'n fan van Mirjam geweest, dus kan ik niet echt zeggen of dit verhaal geweldig is vergeleken met haar andere boeken.

Ik werd wel onmiddellijk het verhaal ingesleurd, omdat het erg spannend was, maar verder was het niet zo bijzonder. Het begon erg goed, maar naarmate het verhaal verder ging, werd het slechter en slechter (qua opbouw). Het einde was nogal slordig, dus tja, ik kan dit verhaal niets anders geven dan drie sterren.

De Rebel van Helen Vreeswijk

Het tweede verhaal is De Rebel en in tegenstelling tot Domino Day, heb ik nog nooit een boek gelezen dat door Helen Vreeswijk is geschreven. En daarom had ik ook geen idee wat ik kon verwachten. Uiteindelijk bleek het dit spannende verhaal te zijn, maar veel indruk maakte het niet op mij. Net zoals Domino Day was het einde nogal plots en vreemd, dus helaas, dit verhaal geef ik ook maar drie sterren.

Vergeet Amy van Alex Boogers

Het derde verhaal is Vergeet Amy en ook van Alex Boogers heb ik nog nooit iets gelezen. Toch wist hij mij te raken met dit korte verhaal. De perspectiefwisselingen waren in het begin nogal verwarrend (ik had niet door dat er wisselingen wáren), maar toen ik eenmaal begreep hoe het verhaal in elkaar zat, genoot ik ervan. Alex weet hoe je korte verhalen moet schrijven, wat Mirjam en Helen duidelijk niet wisten. Want waar zij een heel avontuur in dat minimale aantal pagina's wilden proppen, wist Alex Boogers een compleet verhaal te creëren, met diepgang én emoties. Dit verhaal heb ik uiteindelijk vier sterren gegeven, en die telde zó zwaar mee, dat het gemiddelde vier sterren is geworden.

3PAK bevat nogal verschillende verhalen (al lijken één en twee het meest op elkaar), die stuk voor stuk waard zijn om gelezen te worden. Raad ik dit boek aan? Ja, want het is geschreven door drie Nederlandse schrijvers, maar om heel eerlijk te zijn zou ik alleen Vergeet Amy lezen. Dat verhaal is echt goed. O, en ik raad je aan om aan dit boek te beginnen zonder te weten waar de verhalen over gaan.

Heb jij 3PAK gelezen?