Mijn 15 favoriete boeken in 2015!

Omdat het 2015 was heb ik vijftien boeken gekozen die ik dit jaar heb gelezen en helemaal geweldig vond. Ik kreeg door deze boeken een bookhangover, huilbuien of gewoon een fijn gevoel als ik aan hen dacht.
De boeken staan niet op een bepaalde volgorde. Er is wel een top drie!

Wonder (Wonder) van R.J. Palacio
Normaal ben ik niet zo'n fan van middle grade-boeken (rond de 11/12-15 jaar), met uitzondering van Percy Jackson en Harry Potter (de eerste paar boeken), maar toen ik dit boek las kon ik mijn ogen niet geloven. Dit boek moet onmiddelijk toegevoegd worden aan mijn favorieten lijst en ik heb zelfs gehuild (omdat mijn favoriete personage gepest werd. Serieus. Ik kan daar niet tegen.). Dit boek had ik geleend bij de bieb, dus het staat hoog op mijn verlanglijstje, ook al heb ik dit boek al gelezen.

Scarlet van Marissa Meyer
Ik had dit boek voor mijn verjaardag gevraagd, voordat ik Cinder had gelezen (die had ik zelf gekocht, maar kochten we tegelijkertijd met Scarlet), en wat een boek was dit toch! Eerder had ik niet zo veel andere science-fiction boeken gelezen, alleen De 100 (The 100) van Kass Morgan, maar dat boek is weer een heel erg andere stijl. 
Ik vond Scarlet een leuk boek totdat ik het volgende boek las, want die was nog beter.

Cress van Marissa Meyer
Yay! Cress is op dit moment mijn favoriete boek in de Lunar Chronicles serie. Winter heb ik nog niet gelezen, maar ik heb in ieder geval heel erg hoge verwachtingen. Dit boek heb ik nog niet, dus ik kan niet wachten om het te kopen en het in mijn kast te zetten.

De IJzeren Prins (Clockwork Prince) van Cassandra Clare
Hoort dit boek eigenlijk wel thuis in deze lijst? Nee. Het enige wat dit hierin heeft gehouden was het einde. Nadat ik het boek had gelezen had ik zo'n last van de cliff-hanger dat ik dit boek tot mijn favorieten heb benoemt. Voor de rest is er niet echt een reden waarom het hier staat. Ik vind Jem namelijk een beetje stom (ook al kan hij Mandarijn Chinees en weet ik dus wat hij zei, maar dat was zo klef!)

De IJzeren Prinses (Clockword Princess) van Cassandra Clare
Dit boek hoort wel thuis in deze lijst! En is zeker weten mijn favoriete Cassandra Clare-boek. Dit boek heb ik ook niet, in tegenstelling tot de eerste twee boeken van deze trilogie, dus hoop ik dit boek nog ooit te krijgen. In hardcover. Want die is perfectie.
Veel kan ik niet zeggen, omdat het het laatste boek is, maar mag ik eens een vraagje stellen? Waarom heeft er altijd in ieder geval Ã©Ã©n koppel "datgene" in het laatste boek van een serie? Ik bedoel, waarom?

Dreiging en Duisternis (Siege and Storm) van Leigh Bardugo
Ik ben niet zo'n fan van de Grisha trilogie, maar toch vond ik het waard om dit boek hier in te zetten. De cover is afschuwelijk mooi, en alles wat hier in gebeurd ook. Wat ik vooral haatte in deze serie was dat "Sankta Alina" gebeuren. Dat was zo stom. 
Waarom geen Val en Verlossing? Nou, dat einde. Zo onrealistisch.

List en Leugens (Six of Crows) van Leigh Bardugo
Ondanks het feit dat ik niet zo een fan was van de Grisha, besloot ik toch om dit boek te kopen (en ook vooral om die zwart gerande pagina's. Die zijn zo cool!). Ik ben niet teleurgesteld. In dit boek kwamen nauwelijks "heiligen" voor en waren alle personages interessant, cool en badass. Ik kan niet wachten om Crooked Kingdom te lezen en de cover te zien!

Losgelaten (Emancipated) van M.G. Reyes
Voordat ik dit boek las verwachtte ik zo'n meisjes-boek over Hollywood en zo. Voornamelijk door de cover, denk ik. Het boek bleek toen totaal anders te zijn, met personages die op het eerste blik doodsnormaal lijken, maar eigenlijk toch een groot geheim bij zich dragen...
Nu nog wachten op Incriminated en dan kan ik weer verder met deze geweldige tieners! Nou ja, geweldig...

Mijn Hart en Andere Zwarte Gaten (My Heart and Other Black Holes) van Jasmine Warga
Het eigenlijke plan was om Waar het Licht is (All the Bright Places) van Jennifer Niven te kopen, maar die was net iets duurder dan in Nederland (Ik was in Parijs), dus kocht ik dit boek, die ik ook niet had gezien in de lokale boekhandel, maar wel goede dingen over had gehoord van Jessethereader op YouTube. Hij zei dat het Ã©Ã©n van zijn favoriete boeken van het jaar was, dus dat was genoeg voor mij om dit boek te kopen en te lezen. 
Ik ben niet teleurgesteld. Integendeel. Uiteindelijk vond ik dit boek zelfs beter dan Waar het Licht is! Dus: als je Waar het Licht is leuk vond, raad ik je aan om dit boek ook te gaan lezen. De Nederlandse vertaling ligt sinds kort in de boekhandel. Op naar de boekhandel, zeg ik dan maar.

Queen of Shadows van Sarah J. Maas
Ik ben niet zo'n grote fan van de Throne of Glass-serie, maar vind ze wel leuk om te lezen. Ik haatte het om de reacties te zien over dit boek van anderen, omdat ik het zo graag wilde lezen! Toen ik dat uiteindelijk deed was ik doodop (van al die bladzijdes en dat ik het boek in één keer uit wilde lezen), maar blij en verdrietig, omdat ik deel vijf weer wilde gaan lezen!

Verloren Vrouw (Gone Girl) van Gillian Flynn
Ik moet nog steeds bekennen dat ik de verfilming nog steeds niet heb gezien, maar daar wil ik zo snel mogelijk verandering in brengen. Eerder dit jaar probeerde ik dit boek te lezen, maar kwam ik maar Ã©Ã©n bladzijde ver. Daarna begon ik het serieus te lezen en las ik het in een paar dagen uit. Zo goed is Gone Girl. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik van de personages houd, omdat die, ahem, een beetje raar zijn, maar goed, dit boek is echt heel goed. En geen YA-boek, moet ik erbij zeggen.

Blue Lily, Lily Blue van Maggie Stiefvater
Dat de Raven Cycle kwartet Ã©Ã©n van mijn favoriete series is, is niet zo raar. Toen ik vorig jaar The Dream Thieves las, moest ik dit boek lezen. Eerst wachtte ik tot het boek uitkwam en daarna wachtte ik tot het boek te lenen was in de bibliotheek (ik was nog niet echt aangestoken door het virus "boeken kopen") , wat in totaal een half jaar duurde. En toen moest ik het nog lezen. Maar je moest eens zien hoe blij ik was toen ik zag dat de bibliotheek eindelijk dit boek had! Ik checkte namelijk iedere week de site van de bieb. Je wilt niet eens weten hoe lang ik dat heb gedaan. Daarna was ik teleurgesteld toen de release van The Raven King (deel 4) uitgesteld was. Het komt in april uit, dus nog eventjes wachten en dan kan ik het lezen!

En dit is mijn top drie:

3. De Hemel Begint Bij Je Voeten (The Sky is Everywhere) van Jandy Nelson
Ik las Jandy's andere boek eerder dan deze, die ik ook beter vond dan deze, maar ik wilde DHBBJV toch in mijn top drie hebben, omdat het zo goed is! (en omdat het van Jandy Nelson is). Helaas moet ik nog een lange tijd wachten op Jandy's nieuwe boek, die pas over twee jaar uitkomt. Of drie. Weet ik veel. Jandy schrijft langzaam. Maar wel mooi. Super mooi.

2. Seeker (Seeker) van Arwen Elys Dayton 
Als ik aan anderen vraag wat ze van Seeker vonden, word ik altijd teleurgesteld. Altijd. Heb ik iemand ontmoet die dit boek ook een 9,5 geef? Nee. Alleen maar zessen. De rest heeft maar de helft van dit boek gelezen. Kom op Seeker-fans! Laat je zien! Ik wil niet alleen zijn!
Eind mei ging ik naar de sleepover in Boekhandel Stevens, met een Skype-chat met Arwen Elys Dayton, wat super cool was. Het enige nadeel was dat ik dit boek nog niet had gelezen. Nu wel, dus ik ben blij. Gelukkig ga ik Arwen in real life ontmoeten op Yalfest! Ik kan niet wachten! Ook niet op Traveler! OMG!

1. Ik Geef Je de Zon (I'll Give You the Sun) van Jandy Nelson
Jep. Daar is ze weer. Jandy Nelson. Dit boek is het enige boek in mijn leven dat ik heb gelezen dat mij een boek-hangover gaf. Serieus. Een boek-hangover. Het kon ook gewoon komen doordat ik twee weken lang geen boeken had om te lezen, maar echt, ik kon veertien dagen lang niet stoppen met denken aan dit boek, laat staan een nieuwe starten. Ergens later dit jaar heb ik dit boek overnieuw gelezen. Zo goed is het. Dus, als je Ik Geef Je de Zon nog niet hebt gelezen, DOE HET NU METEEN! REN NAAR DE BOEKHANDEL EN PAK DIT BOEK, REKEN AF, REN NAAR HUIS EN GA LEZEN! LEES IK GEEF JE DE ZON VAN JANDY NELSON, WANT HET IS EEN TOP BOEK!!!
Zo. Dat is wel genoeg denk ik.

Zoals je ziet staat Jandy Nelson wel twee keer in mijn top drie! En dat zijn ook nog eens haar enige boeken! Ik moet wel toegeven dat ik heel erg twijfelde of ik Seeker op nummer twee of nummer drie wilde zetten, maar uiteindelijk heb ik toch voor de tweede plaats gekozen.

Huh? Waar is Magnus Chase? Dat klopt, Magnus heeft helaas net niet deze lijst gehaald. Ik vond het boek wel goed, maar niet super goed. Ik zou Magnus de zestiende plaats geven, maar omdat het 2015 is, kan dat helaas niet.

Wat zijn jouw favoriete boeken die je dit jaar hebt gelezen?

Reacties

Populaire posts