Recensie: The Breakfast Club



Titel: The Breakfast Club
Regisseur: John Hughes
Acteurs: Emilio Estevez, Judd Nelson, Molly Ringwald
Genre: Comedy, Drama
Verschenen: 22 augustus 1985
Duur: 97 minuten
Cijfer: 9,0 of 5/5 sterren

They were five students with nothing in common, faced with spending a Saturday detention together in their high school library. At 7 a.m., they had nothing to say, but by 4 p.m., they had bared their souls to each other and become good friends. To the outside world they were simply a Brain, an Athlete, a Basket Case, a Princess, and a Criminal, but to each other, they would always be the Breakfast Club.  (IMDb.com)

The Breakfast Club was een van de films die ontzettend bekend was die ik nog steeds moest zien. In de kerstvakantie kon ik het eindelijk van mijn nog-te-zien-lijst schrappen en wat ben ik daar blij mee. Niet dat ik het weg heb geschrapt, maar dat ik eindelijk deze film te zien kreeg, want o mijn goden wat was dit een geweldige film.

Het verhaal is heel erg simpel. Vijf leerlingen moeten op een zaterdag hun straf uitzitten. Dat was het. Waarom het toch heel erg leuk is? Eén, alle hoofdpersonen verschillen ontzettend veel van elkaar wat het al interessant maakt, en twéé, iedereen zit met een andere reden met straf.

In tegenstelling tot de meeste tienerfilms zijn de dialogen van The Breakfast Club het belangrijkste, wat eigenlijk ook bijna het enige is wat in deze film te zien is. Of dat saai is? Nee, verrassend genoeg niet! Complimenten aan John Hughes.

Verder kan ik niet meer zo veel zeggen, omdat ik niet meer kan zeggen dan dat dit een geweldig film is zonder te veel weg te geven. Ondertussen heb ik alle films van John Hughes gezien en ik moet zeggen dat dit mijn favoriet is, gevolgd door Sixteen Candles en afgesloten door Weird Science. Toevallig is dit de volgorde waarin ik de films ook heb gezien.

The Breakfast Club raad ik aan iedereen aan, en als je een jongere bent en deze film nog niet hebt gezien, raad ik je aan om het nú te kijken, nu je nog jong bent, omdat je dan meer meevoelt met de personages, doordat ze ongeveer even oud zijn. Kijk. The. Breakfast. Club.

Heb jij The Breakfast Club gezien?

Reacties

Populaire posts