Recensie: Zwijgen is Goudvis

Verschenen: 9 juni 2016
Pagina's: 376
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
Originele titel: Silent is Goldfish
Prijs: 18,99
Cijfer: 7,5 of 4/5 sterren

Zwijgen is goudvis is het meeslepende en hartverscheurende verhaal over een meisje dat niets liever wil dan haar plek in de wereld vinden. Wanneer ze een blog van haar vader onder ogen krijgt, staat haar wereld op z'n kop. Dat iedereen liegt en de wereld voor de gek houdt, is erg. Maar nog erger is de waarheid. Alle 617 woorden in de blog raken haar recht in het hart. En ze zijn stuk voor stuk waar...

Er zijn een aantal boeken die ik super graag wil lezen omdat ze afspelen in Engeland en Londen of over iets gaan wat ik erg leuk vind, bijvoorbeeld Sherlock Holmes-achtige verhalen. Zwijgen is Goudvis zat er ook bij, omdat Annabel uit Engeland komt en de covers van haar boeken super mooi zijn. Misschien niet de mooiste covers op aarde, maar ze zijn wel uniek - je herkent dat het de boeken van Annabel Pitcher zijn. Toen ik eindelijk dit boek leende bij de bibliotheek (ik wilde het eerder ook al lenen, maar dan was het er óf niet, óf zat mijn pasje al vol), duurde het niet lang tot ik eraan begon.

Zwijgen is Goudvis gaat over Tess die iets leest op de blog van haar vader. Dit schokt haar zo erg dat ze helemaal gek wordt. Niet letterlijk gek, maar gek als 'niet meer weten wat echt en nep is-gek', iets wat maar al te vaak bij tieners gebeurd.

Omdat ik dit boek super graag wilde lezen, was ik nogal teleurgesteld toen het even duurde voordat ik in het verhaal zat. Ik had namelijk verwacht dat het net zoals Wat Jij Niet Ziet zou zijn en ik meteen verder wilde lezen, maar nee. Bij dit boek was dat niet het geval.

Het verhaal is mooi, dat moet ik toegeven, maar sommige dingen waren toch net iets minder, naar mijn gevoel. Wat dat precies is kan ik niet echt uitleggen, maar ik miste gewoon iets. Als dat iets er zou zijn geweest, had ik het fantastisch gevonden en dat was nu dus helaas niet het geval.

Annabel Pitcher heeft een fijne schrijfstijl, al weet ik niet of haar andere boeken ook op deze manier zijn geschreven, omdat ik ze nog niet heb gelezen. Wat ik wel kan zeggen is dat ze een bijzonder verhaal heeft geschreven, met fijne personages. O, en een pluspunt is dat het verhaal afspeelt in Manchester. Nu had ik - voor zover ik weet - nog nooit een boek gelezen dat zich afspeelde in Manchester (alleen in Londen, maar dat is logisch, omdat alles in Londen ís, net zoals alles in de VS in New York City of San Francisco is - de bekende verhalen dan). En omdat een van mijn favoriete YouTubers uit de buurt van Manchester komt... Je snapt het vast wel.

Zwijgen is Goudvis is een mooi boek en het heeft mij zeker geraakt, maar om de een of andere manier kreeg ik niet het wow-gevoel, wat ik wel kreeg bij boeken zoals Suzy en de Kwallen, De Appeltaart van Hoop en Ik Geef Je de Zon. Ik raad je aan om het te lezen, al moet ik wel waarschuwen dat het af en toe nogal verwarrend is. Meneer Goudvis, zeg maar. Of ik Onder de Ketchupwolken wil lezen? Jazeker! Ik weet niet of ik dat boek goed ga vinden, maar ik wil wel weten waar het over gaat, dus ik ben benieuwd.

Heb jij Zwijgen is Goudvis gelezen?