Recensie: Terry Pratchett: Back in Black


Titel: Terry Pratchett: Back in Black
Regisseur: Charlie Russell
Met: Paul Kaye, Andrew Ryan, Stephen Briggs
Genre: Documentary
Verschenen: 11 februari 2017
Duur: 50 minuten
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

Telling the life story of Terry Pratchett, the author of the discworld series. Detailing Terry's life from his difficult school days, his struggle to be accepted as a serious novelist eventually selling over 80 million copies of his discworld series. And finally Terry's public long struggle with Alzheimer's disease. Paul Kaye takes on the role of Terry in this dramatised documentary. (IMDb.com)

Op 11 februari zag ik in de krant dat er die avond op BBC Two een documentaire te zien zou zijn die over Terry Pratchett ging en hoewel ik nog nooit iets had gelezen van deze bekende Britse Fantasy-schrijver, wilde ik wel graag de documentaire zien. Drie keer raden wat ik zaterdagavond deed. Precies, ik keek Terry Pratchett: Back in Black.

Terry Pratchett: Back in Black gaat over het leven van Terry Pratchett en hoe zijn carrière als schrijver is begonnen. Daarnaast zijn er een aantal interviews met vrienden en familie die gaan over Terry en zijn boeken.

Aangezien ik niets heb gelezen wat door Terry Pratchett is geschreven, begreep ik veel dingen niet die besproken werden, maar gelukkig gingen de makers en interviewers niet zo diep in op de boeken. Wel op de wereld, Discworld, maar die kende ik een soort van al.

Ik kijk bijna nooit documentaires, dus ik was erg verbaasd dat ik het erg leuk vond om deze te zien, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat deze ging over boeken en Terry Pratchett en Engeland. Ja, ik denk dat dat het is. Want normaalgesproken vind ik documentaires ontzettend saai.

Waarom was Terry Pratchett: Back in Black niet saai? Als eerste omdat ik The Colour of Magic heel graag wil lezen. Nee, serieus, ik kan niet wachten om het te lezen. Als tweede omdat Neil Gaiman erin voorkomt. Ook van hem heb ik niets gelezen, maar zijn boeken staan ook op mijn nog-te-lezen-lijst. En als laatste omdat deze documentaire ervoor heeft gezorgd dat ik de boeken van Terry en Neil nóg liever wil lezen. Jup. Niet zo goed voor mijn nog-te-lezen-lijst, omdat er een heleboel nieuwe boeken bij zijn gekomen.

Ben je fan van Terry Pratchett, Fantasy en/of Engelse boeken? Dan is deze documentaire iets voor jou! En anders kijk je het gewoon als je niets te doen hebt, want het duurt toch maar vijftig minuten. Nou, dan ga ik maar verder lezen in Zac & Mia, want hoe sneller ik de boeken uitlees die naast mijn bed liggen, hoe sneller ik The Colour of Magic en Norse Mythology kan lezen. Al moet ik die eerst nog kopen, maar laten we daar maar niet aan denken.

Heb jij Terry Pratchett: Back in Black gezien?

Reacties

Populaire posts