Recensie: Sneeuw als As (Sneeuw als As #1)

Verschenen: 10 januari 2017
Pagina's: 384
Uitgever: Harper Collins
Originele titel: Snow like Ashes
Prijs: 17,95
Cijfer: 6,0 of 3/5 sterren

Zestien jaar geleden werd het koninkrijk Winter onder de voet gelopen door de kwaadaardige koning Angra. De Winterianen werden tot slaaf gemaakt en hun magie werd hun afgenomen. Alle hoop is nu gevestigd op de acht mensen die wisten te ontsnappen en sindsdien op de vlucht zijn.

Meira was nog maar een baby toen Winter werd aangevallen en kent alleen het leven als vluchteling. De Winterianen zijn vastbesloten om hun rijk ooit terug te veroveren en ondernemen daarvoor gevaarlijke verkenningstochten, waarbij Meira tot haar frustratie nooit mee mag. Dus wanneer ze iets opvangt over een antiek medaillon dat Winter zijn magie kan teruggeven, besluit ze er stiekem achteraan te gaan om zichzelf te bewijzen.

Voor mijn verjaardag kreeg ik Sneeuw als As cadeau, wat als een totale verassing kwam, omdat ik dit boek helemaal niet verwachte. Hoewel de cover ontzettend mooi is, had ik er niet zo goede dingen over gehoord. Nou ja, goede én slechte dingen. Ik besloot, na de boeken te hebben gelezen waarin ik bezig was, om te beginnen aan dit boek.

Sneeuw als As speelt af in een wereld waar acht koninkrijken zijn. Vier zoals de onze, en vier waarvan het altijd één seizoen is. Lente, Zomer, Herfst en Winter. In dit verhaal is Lente de slechterik en heeft het de mensen van Winter gevangen genomen en in werkkampen gezet. De hoofdpersoon, Meira, is een vluchteling en zoals de flaptekst het al zegt, wilt ze een antiek medaillon die de magie terug kan brengen naar het koninkrijk stelen.

Het idee van het verhaal is erg goed, maar de uitwerking? Mwah.

Als eerste verliep het verhaal erg traag en kostte het mij ontzettend veel moeite om verder te komen. Ik denk ook dat de kleine lettertype hier een oorzaak van is. Daarnaast deed de wereld mij te veel denken aan Hof van Doorns en Rozen van Sarah J. Maas, omdat daar ook hoven zijn zoals het Lente- en Zomerhof en het verhaal ongeveer dezelfde wending heeft. Ook was Sneeuw als As erg voorspelbaar en heb ik sinds het moment dat ze in het paleis zaten al kunnen raden wat er verder zou gebeuren (wat ook allemaal klopte).

Als tweede irriteerde ik mij mateloos aan Meira. Ze werd afgeschilderd als een typisch YA-hoofdpersoon die haar adem ongemerkt in houdt, snel boos wordt en van alles een heisa maakt, in een driehoeksverhouding terechtkomt en ook nog eens heel erg goed in vechten is. Kom op! Kunnen er geen hoofdpersonen zijn die níét aan deze dingen voldoen?

Als derde werden sommige dingen té simpel opgelost. Bijvoorbeeld het moment met het medaillon? Het had wat moeilijker kunnen zijn. Zo zaten er meer dingen in het verhaal die te makkelijk waren dan het eigenlijk zou moeten zijn. Goed ik probeer niet nog meer slechte dingen over dit boek te zeggen, omdat dit het debuut is van Sara Raasch, maar nog steeds. Waarom?!

Nu ik terugdenk aan het verhaal, zie ik dat er parallellen zijn tussen de wereld van Meira en de Tweede Wereldoorlog. De manier hoe Lente te werk is gegaan? Zo is Hitler ook te werk gegaan? Of zit ik nu maar wat te bazelen?

Raad ik Sneeuw als As aan? Ja. Ik denk niet dat het het beste boek óóit is, maar ik snap wel waarom anderen ervan houden. Het was gewoon niet het juiste boek voor mij. De cover is wel super mooi zoals ik zei, dus het staat wel mooi in mijn kast. Maar verder? Op de achterste flap van het boek staat 'Voor fans van Game of Thrones'. Nu heb ik alleen het eerste seizoen gezien en de boeken niet gelezen, maar ik denk niet of dit wel echt klopt. Ik ga generaliseren, dus er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar is Game of Thrones niet gewelddadiger en seksueler? Dan is dit de kinderversie van GoT. Fans van GoT zou ik Throne of Glass aanraden, of in ieder geval een boek van Sarah J. Maas. Ach ja, ik denk niet dat er nog heel veel andere series waren waar dit boek mee vergeleken kon worden.

Heb jij Sneeuw als As gelezen?