Vijf websites die je als boekenliefhebber ooit bezocht moet hebben

Onlangs werd ik gevraagd of ik over Sweek wilde schrijven. Nu kende ik deze website niet, en om heel eerlijk te zijn had ik ook niet zo'n zin om daar lid van te worden, omdat ik met deze websites bijna nooit iets doe (het is al een hele tijd geleden dat ik Wattpad heb gebruikt). En een hele blogpost over maar één boekgerelateerde website? Dat moest anders kunnen, dus hier heb ik vijf websites die je ooit bezocht moet hebben als je een boekenliefhebber bent.

Goodreads.com



De eerste website is Goodreads. Goodreads is een geweldige website als het komt op het bijhouden van welke boeken je hebt gelezen. Omdat dit een internationale site is (wel gecentraliseerd in de VS), zijn er boeken van over de hele wereld te vinden. Daarnaast kun je zelf boeken toevoegen als je die niet kan vinden, en kun je ze sterren geven, in boekenplanken zetten, recensies schrijven, vrienden worden met andere leden en schrijvers volgen. Uiteraard zijn dit niet de enige dingen waarvoor je Goodreads kan gebruiken, want er zijn nog talloze andere dingen die je hier kunt doen. En o ja, bijna alle edities van alle boeken zijn er te vinden. Geniaal, toch?
Ik raad aan iedereen Goodreads aan. Naar mijn mening is dit de beste boekgerelateerde website ooit (want naast online boekenbijhouder is het ook nog eens een geweldige social medium).



Hebban.nl is de Nederlandse versie van Goodreads. Er zijn minder mogelijkheden dan mij de vorige website. Zo kun je bijvoorbeeld niet de precieze datum vaststellen van wanneer je het boek hebt gelezen, kun je niet kiezen uit de verschillende edities, staan sommige boeken er niet op en kun je ook niets zelf toevoegen. Wat iets is van Hebban wat Goodreads niet heeft, is dat de kans om een boek te winnen bij de winacties veel groter is. Omdat er eenmaal minder mensen meedoen, win je eerder een boek. Ik heb namelijk al meerdere keren een boek gewonnen via Hebban, terwijl ik nog nooit iets heb gewonnen via Goodreads. Daarnaast staat alles in het Nederlands, dus als je geen zin hebt in Engels kun je hier terecht.



Dit is even een andere website dan de vorige twee. Pottermore is gericht op de fans van Harry Potter en bevat informatie over de wereld van deze beroemde tovenaar. Zo schrijft J.K. Rowling af en toe iets over een bepaalde personage, plek of vak dat met Harry Potter te maken heeft. Ontzettend interessant. Daarnaast kun je een account aanmaken en de officiële Pottermore-test doen. Hier wordt je gesorteerd in een van de vier Hogwarts-huizen: Gryffindor, Ravenclaw, Hufflepuff of Slytherin. Ook kun je testen wat jouw toverstok is, in welk huis je zit bij Ilvermorny en wat je Patronus is.
Oorspronkelijk zat Pottermore anders in elkaar. Ieder boek werd verteld door een aantal tekeningen en door op bepaalde delen op de tekeningen te klikken kwam je langzamerhand verder in het verhaal. Dit is allemaal veranderd door een update waardoor we deze site hebben. Jammer, omdat het vroeger erg leuk was, maar ja, niets aan te doen.


Een populaire manier om verhalen en fanfictie te publiceren en te lezen is via Wattpad, een website waar je vast ooit van gehoord hebt. Schrijvers zoals Anna Todd van After en Sara Zonneveldt van DrOmEN zijn hiermee bekend door geworden. Zelf ben ik niet zo'n fan van deze website, omdat de meeste verhalen vreselijk slecht geschreven zijn als het komt op spelling en grammatica. Als je op zoek bent naar fanfictie ben je hier aan het juiste adres, want mijn goden, letterlijk bijna alle leden zijn wel fan van iets. Ship je Phan, Bughead, Jily of Percabeth? Van alles is wel iets te vinden.
Je kunt de verhalen zonder internet lezen (wel eerst dowloaden!) en verder werkt alles zoals iBooks en Play Books, veel plezier met lezen!



De laatste website waar ik het vandaag over ga hebben is Sweek. Sweek lijkt een beetje op Wattpad, maar er zijn een paar dingen die heel erg anders zijn. Wat hetzelfde is is dat je zelf verhalen kan publiceren en die van anderen kan lezen, maar die verschillen? Tjonge, dat zijn er veel. Zo zijn er op Sweek meer bekende schrijvers te vinden, zoals Jen Minkman en Corine Hartman, en zijn er ook een heleboel klassiekers ter beschikking gesteld, zoals de boeken van Sir Arthur Conan Doyle, Oscar Wilde en Jane Austen. Er zijn ook een heleboel fanficties te vinden, maar van wat ik heb gezien zijn er toch veel meer verhalen die niets met fandoms te maken hebben.
Als ik zou moeten kiezen tussen Wattpad en Sweek zou ik voor Sweek kiezen, omdat ze klassiekers hebben en ik die allemaal ooit gelezen wil hebben.

Nou, dat was het dan. Natuurlijk zijn er tientallen andere websites die het ook waard zijn om bezocht te worden zoals boekvinder.be, maar dan zouden het er zes zijn geweest en ik dacht, vijf is wel genoeg.

Welke websites voor boekenliefhebbers moeten volgens jou bezocht worden?

Reacties

  1. Zo lief dat je aan het einde boekvinder.be vermeld! Zelf ben ik ook een trouwe bezoeker van Goodreads en Hebban. Wattpad en Sweek daarentegen sla ik over, want ik heb nog veel te veel fysieke boeken te lezen XD

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts