5 interessante boeken die ik las in 2020

2020 was een jaar waarin ik veel verschillende boeken heb gelezen. Helaas was het niet divers genoeg, dus ik hoop om daar in 2021 en in de toekomst verandering in te brengen. Hier heb ik in ieder geval een lijstje gemaakt met boeken die een impact gemaakt hebben of erg interessant waren om te lezen. 

A Little Life (2015) - Hanya Yanagihara

Hoewel dit boek geen favoriet is en het waarschijnlijk ook nooit zal worden, is het onmogelijk om te zeggen dat A Little Life geen impact heeft gemaakt. Deze vuistdikke roman volgt de relatie van vier vrienden door hun leven heen. Qua plot gebeurt er niet onwijs veel, maar door de fijne schrijfstijl en vele flashbacks wordt je langzaam maar zeker het verhaal in gezogen. Wat ik nadelig vind, en wat ook de reden is waarom het geen favoriet is, is dat het verhaal verschrikkelijk treurig en deprimerend is. Continu kreeg ik een naar gevoel als ik het las, waardoor het een lange tijd duurde voordat ik de moed had om verder te lezen nadat ik de eerste tweehonderd pagina's had gelezen. 

Een vriendin zei dat dit boek erg leek op Donna Tartt's The Goldfinch (2013), en hoewel ik die link wel begrijp door vergelijkbare thema's, vind ik dat The Goldfinch veel vrolijker en meer plotgericht is. 

Of ik dit boek aanraad? Nee. Ik wens niemand toe om door zo een deprimerend verhaal als dit te worstelen. Wil je het alsnog lezen? Dan raad ik aan om bewust te zijn dat dit boek vele trigger warnings bevat en niet bepaald vrolijk is. 

Where the Crawdads Sing (2018) - Delia Owens

Where the Crawdads Sing is een ontzettend vreemd verhaal als het om het genre gaat. Het bevat namelijk veel verschillende elementen. Zo zijn er gedeeltes die als een thriller geclassificeerd kunnen worden, maar ook als detective, literatuur, romance, en coming-of-age/een bildungsroman. Wat mij met name opviel was de liefde die dit boek toonde voor de natuur. Het zorgde ervoor dat ik helemaal werd ondergedompeld in Kya's moeraswereld. Ik moet wel zeggen dat het even duurde voordat ik in het verhaal kwam, maar toen ik er in zat, kon ik niets anders doen dan er van houden. 

Dit boek is een echte aanrader, al wil ik wel zeggen dat er een aantal trigger warnings in zitten (wel veel minder dan in A Little Life, gelukkig). 

Als je benieuwd bent naar mijn complete mening kun je hier mijn recensie lezen.

Neverwhere (1996) - Neil Gaiman

Dit was eindelijk het eerste officiële Neil Gaiman-boek voor volwassenen dat ik las (Good Omens (1990) niet meegerekend, omdat die ook door Terry Pratchett is geschreven). Neverwhere wordt vaak beschreven als Alice in Wonderland (1865) of Narnia (1950-1956) voor volwassenen, en dat begrijp ik goed: het is immers 'portal fantasy' dat zich afspeelt in de ondergrondse wereld van Londen. Dit was een erg fijn boek om bij weg te dromen, aangezien Neil Gaiman op een prettige manier dingen beschrijft. Tijdens het lezen was ik overigens erg benieuwd hoe dit boek verfilmd er uit zou zien, wat erg grappig is, aangezien Neverwhere juist als tv-serie begon en niet als boek. Toch twijfel ik erover of ik de BBC-serie wel of niet wil zien, aangezien het een beetje oud is (1996!) en het mijn ervaring met dit boek zou kunnen verpesten.   

Ook dit boek raad ik aan. 

Confettiregen (2020) - Splinter Chabot

Ik lees niet vaak oorspronkelijk Nederlandse boeken, en degene die ik tot nu toe heb gelezen vind ik vaak niet erg bijzonder of opvallend. Confettiregen was daarom een aangename verrassing. Hoewel de schrijfstijl niet echt geweldig is, was het een erg interessant 'verhaal' om te lezen. Hetgeen wat ik waarschijnlijk meest interessant vond was om te lezen over een compleet Nederlandse familie, en ook over een familie met vier kinderen. Al nu ik dat zeg, bedenk ik me dat De avond is ongemak (2018) van Marieke Lucas Rijneveld dat ook heeft... Dit boek geeft in ieder geval een kijkje in Splinter Chabots leven en hoe het was om zoals hem op te groeien. 

Dit is zeker een aanrader. Je moet wel even wennen aan de schrijfstijl, aangezien het als spreektaal aanvoelt.

Another Country (1962) - James Baldwin 

James Baldwin is een ontzettend bekende auteur, dus ik ben blij om te zeggen dat ik eindelijk iets van hem heb kunnen lezen. Another Country gaat over hoe het is om zwart, wit, heteroseksueel, homoseksueel, biseksueel, man, vrouw, enzovoorts te zijn in de jaren vijftig/zestig. Verassend genoeg was de schrijfstijl erg makkelijk te volgen en was het verhaal erg boeiend. Het duurde wel even voordat ik in het verhaal kwam, maar toen ik er eindelijk in zat las ik het in een mum van tijd uit. Mijn interesse in James Baldwins andere werken is aangewakkerd, dus ik hoop om die ooit te kunnen lezen. Deze schrijver heeft namelijk de potentie om een favoriet te worden. 

Ook dit boek is een aanrader, al is het net zoals A Little Life en Where the Crawdads Sing een verhaal met trigger warnings. 


Om uit te vinden welke trigger warnings er allemaal zijn kun je deze website gebruiken of het gewoon googelen. 

Reacties

Populaire posts