Recensie: The Cage (The Cage #1)

Genre: Science Fiction, Dystopia, Young Adult
Verschenen: 1 oktober 2015
Pagina's: 350
Uitgever: Van Goor
Originele titel: The Cage
Prijs: 15,00

Er zijn dingen die je hoofd gewoon niet kan bevatten. Dag in, dag uit grijpen mensen terug op dezelfde denkpatronen: een appel die in de lucht wordt gegooid, valt op de grond. Een bloem die wordt geplukt, verwelkt. Wie in zijn eigen bed in slaap valt, wordt daar de volgende ochtend ook weer wakker.
Maar dit? Dit was alsof je een appel omhoog liet vallen...

Vijf tieners, drie jongens en twee meisjes, worden wakker in een vreemde omgeving. Samen proberen ze erachter te komen waar ze zijn, waarom ze er zijn en vooral hoe ze er weg kunnen komen. Dat laatste blijkt onmogelijk.
Vanachter de zwarte ramen die zich overal in het landschap bevinden worden ze geobserveerd door de Kindred; buitenaardse wezens die hen vertellen dat de aarde niet meer bestaat. De vijf jongeren zijn de laatste overlevenden en hun belangrijkste taak is ervoor zorgen dat de mensheid niet uitsterft. Maar is dat wel de echte reden van hun verblijf in The Cage? Moeten ze berusten in hun lot en hier een nieuw leven opbouwen of toch proberen te ontsnappen? En wat áls ze ontsnappen? Welke wereld ligt er buiten de muren? Langzaam maar zeker ontdekken ze meer over de Kindred en hun bedoelingen en ondertussen lopen de spanningen steeds hoger op...

Toen ik op het Boekenfestijn in Uden The Cage zag liggen wist ik niet hoe snel ik het moest pakken. Megan Shepherd is een van de schrijvers die naar YALFest 2017 komt, en ik had nog geen van haar boeken gelezen, dus waarom zou ik dit boek niet kopen als het goedkoper was dan normaal? Precies. En zo nam ik dit boek mee naar huis.

Voordat ik dit boek had gelezen, hoorde ik dat veel mensen de personages afstandelijk vonden, door de vele perspectiefwisselingen. Dat klopt weliswaar, maar zorgde er ook voor dat het leek alsof The Cage een film was waar ik naar keek. In films zijn personages vaak ook afstandelijk, omdat je niet ziet wat ze denken. Zo zag ik alles wat Cora en de rest zagen prima voor me.

Daarnaast bevat dit boek ontzettend veel dingen die typerend zijn aan Young Adults. Wát er nou zo typerend aan is kan ik natuurlijk niet zeggen, om spoilers te voorkomen.  Door de vele plottwists had ik helemaal niet zo'n gevoel dat ik al wist wat er zou gaan gebeuren. Nou ja, dat is ook niet helemaal waar, omdat ik aan het begin van het boek al een idee had waar het verhaal zou eindigen. Toch bleef het verhaal ontzettend origineel en kon ik het niet wegleggen.
Een andere reden waarom ik dit boek leuk vond, was de wereld. Zoals bekend is The Cage Science Fiction, in dit geval met buitenaardse wezens en ruimteschepen. Of dat een spoiler is weet ik niet, maar goed, deze dingen waren erg interessant en werden erg goed beschreven. Zo zag ik helemaal voor me hoe ze eruit zagen, en had ik een heel erg Star Wars- en Doctor Who-achtig gevoel.

Personages die tegen de wet ingaan worden bij mij altijd in twee groepen verdeeld. De eerste groep is dat ik ze irritant vind en een ontzettende hekel aan ze heb, de tweede groep is dat ik volledig met ze eens ben en ze leuk vind.
Cora hoort bij de tweede groep. Hoewel ze af en toe niet zo slim bezig was, kon ik haar niet haten. Zelfs toen ze de verkeerde personen vertrouwde, stond ik aan haar kant, en zo werd ook ik gefopt. Maar ja, soms is dat fijn, om niet helemaal te kunnen raden hoe het verhaal gaat aflopen.

Het enige wat ik vreemd vind aan dit boek, en het heeft niet zozeer iets met het verhaal te maken, is de achterkant. Omdat ik die niet had gelezen voordat ik het boek uithad, kwam ik er daarna pas achter. Het is namelijk dit: op de achterkant staat iets over de Kindred. Op het eerste gezicht lijkt daar niets vreemd mee te zijn. Maar wat als ik zeg dat ze in het boek niet Kindred heten, maar Verwanten? Precies. De achterkant is niet helemaal vertaald.

Ik heb ontzettend genoten van The Cage, dus ik ben benieuwd naar het tweede deel, De Jacht, dat op 14 juli uitkomt in het Nederlands.

Of ik dit boek aanraad? Als je naar YALFest gaat in ieder geval wel, maar als je daar niet heengaat eigenlijk ook. Vooral degenen die fan zijn van Science Fiction zullen dit boek (hopelijk) leuk vinden. En als je opzoek bent naar een spannend verhaal zit je hier ook aan het juiste adres.

Heb jij The Cage gelezen?