Recensie: Havikskruid

28959985
Titel: Havikskruid
Auteur: Irena Brignull
Genre: Fantasy, Young Adult
Verschenen: 1 juli 2016
Pagina's: 384
Uitgever: Gottmer
Originele titel: The Hawkweed Prophecy
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 16,95
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

Twee meisjes - zo verschillend
Hun lot - zo verbonden

Poppy Hooper en Ember Havikskruid zijn twee uitersten. De een is een rebelse puber, de ander een jonge heks. Maar ze zijn wel op exact hetzelfde moment geboren, worden verliefd op dezelfde jongen én spelen allebei een rol in een eeuwenoude voorspelling over de nieuwe heksenkoningin.
De strijd om de troon is begonnen.

Recensie


Nadat ik een mailtje binnenkreeg van Hebban, over dat ik mee mocht doen met de leesclub van Havikskruid, was ik ontzettend blij. Dit boek stond namelijk al een tijdje op mijn nog-te-lezen-lijstje. En nu kon ik het lezen!

Havikskruid heeft een ontzettend fijne schrijfstijl waar ik - letterlijk - doorheen vloog. Het is ook niet zo raar als ik vertel dat ik dit boek in één dag heb uitgelezen.

Hoewel sommige dingen in het verhaal nogal vreemd waren (instalove bijvoorbeeld), kan ik niet zeggen dat ik mij eraan stoorde. 

Het idee van Havikskruid is niet super origineel. Verhalen waarin personages verwisseld worden komt mij redelijk bekend voor. Toch kan ik niets anders dan positief zijn over dit boek. De vertelwijze is nogal sprookjesachtig en het was daarom ook niet zo raar dat ik af en toe moest denken aan Ontworteld van Naomi Novik

Wat wel ontzettend origineel was, was de driehoeksverhouding. Huh? Hoe kan een driehoeksverhouding nou origineel zijn? Het zit zo: in de meeste boeken lezen we over de persoon bovenaan de driehoek. In dit boek, lezen we over de zijkanten. De persoon in het midden is namelijk geen hoofdpersoon. En dat zorgde ervoor dat ik voor deze ene keer, de driehoeksverhouding niet erg vond. Originaliteit staat op nummer één, toch?

Al met al is Havikskruid een vlot en sprookjesachtig boek en daarom een aanrader. Niet alleen voor degenen die van boeken over heksen houden (wat trouwens een grote rol speelt in het verhaal), maar ook voor degenen die even niet weten wat ze moeten lezen. Bovendien is dit boek een leuk om in het Fantasy-genre te komen. Er is voldoende realiteit en fantasie. En de schrijfstijl is ook redelijk goed.
Daarnaast komen Fantasy-boeken met maar één boek niet vaak voor, dus als je geen zin hebt in een grote serie, is dit boek perfect.

Leesclubvragen


1. Welke momenten of gebeurtenissen in het boek zijn je het meest bijgebleven en waarom? Wat raakte je, vond je grappig, maakte je boos of zette je aan het denken? Heb je misschien een favoriete scène of zin?

Als ik aan Havikskruid denk is vreemd genoeg het stukje waar Ember haar emoties toont aan Leo het stukje dat het eerst bij mij opkomt. Poppy's reactie daarop vond ik grappig, omdat zij eerder nog nooit zulke heftige gevoelens had gehad en zo wist ik wie ik met Leo shipte (Ember).
Poppy maakte mij meestal boos, omdat ik haar soms niet zo slim vond handelen, of ze irriteerde me juist. Ember maakte mij juist blij. Dit is trouwens erg grappig, want beide personages worden juist beschreven als boos (Poppy) en blij (Ember). 
Ik heb geen favoriete scène of zin, dus daar houdt het mee op.

2. De plot en structuur van het boek: passen deze voor jouw gevoel goed in het verhaal? Zijn ze goed gekozen? Is er voldoende spanning en zijn er voldoende wendingen in het verhaal om je geboeid door te laten lezen?

Havikskruid wordt redelijk chronologisch verteld, hoewel er af en toe stukjes worden overgeslagen om ze daarna te vertellen op deze manier: "*** zat in het parkje. Hiervoor was ze eerst *** tegengekomen, om daarna naar *** te gaan, enzovoorts."
Daarom raakte ik soms ook in de war en dacht ik zo van: 'Hè?', om daarna te ontdekken dat het nog uitgelegd werd.
Er zitten voldoende wendingen in het verhaal om mij te boeien. Dat verklaart ook waarom ik het boek in één dag heb uitgelezen.
En dan even iets over de heksen. De soort magie die Irena Brignull heeft gekozen zorgt ervoor dat het makkelijk te begrijpen is en dus niet veel verklaringen nodig heeft. Zo kan Havikskruid snel en makkelijk gelezen worden, dus ja, het past goed in het verhaal.

3. Wie zijn de belangrijkste bijpersonen in het verhaal? Helpen ze je om de drie hoofdpersonen beter te begrijpen en hoe dan?

De belangrijkste bijpersoon is Raven. Om haar draait het hele verhaal. Dan komen Distel, Melanie en Klaver en Poppy's vader. Zij helpen het verhaal op gang te komen en alles beter te begrijpen, doordat zij de hoofdpersonen steunen of dwarsbomen.

4. Een belangrijk thema in het boek is de band tussen moeders en dochters. Wat vind je van de keuzes die Raven, Klaver en Melanie als moeder hebben gemaakt? Vind je dat ze dingen anders hadden kunnen of moeten doen, en zo ja, waarom?

Ravens keuzes zijn ontzettend egoïstisch. Zij vindt dat haar dochter de uitverkorene is. Daardoor doet ze dingen met Poppy en Ember die ze eigenlijk helemaal niet mag doen.
Klaver en Melanie kregen hetzelfde probleem. In tegenstelling tot Melanie, accepteerde Klaver het kind en zorgde ze er met liefde voor. Melanie maakte een verkeerde keuze. In plaats van liefde, gaf ze haar dochter haat.
Of ze dingen anders hadden moeten doen? Natuurlijk. Maar dan zou er geen verhaal meer zijn, want dan zou Poppy nog bij haar moeder wonen, aan de andere kant van het land, en zou ze Ember nooit hebben ontmoet.

5. Hoe denk je dat het Ember zal vergaan in de echte wereld? Wat zal makkelijk voor haar zijn en waar zal ze misschien erg aan moeten wennen?

Ik denk dat Ember met de hulp van Leo en haar moeder in de echte wereld wordt geïntroduceerd en eigenlijk een heel mooi leven gaat krijgen. Voor haar zal het moeilijk worden als naar school moet. Dat heeft ze nooit gehad, dus dat kan voor problemen zorgen. Wat wel makkelijk voor haar zal zijn, is het maken van vrienden, met haar goede hart.

6. In de heksenkring zijn vrouwen de baas en er mogen geen mannen komen. Denk je dat onze maatschappij er anders uit zou zien als die geleid zou worden door vrouwen? Zo ja, hoe?

Onze maatschappij zou er niet zo heel anders uitzien dan nu, denk ik. Het enige wat anders zou zijn zijn de rollen! De vrouwen zijn dan de baas, terwijl de mannen juist thuis 'moeten' zitten om voor de kinderen te zorgen.

7. Zou je zelf in de heksenkring kunnen of willen leven? Waarom wel of niet?

Ik denk niet dat ik zelf in een heksenkring zou willen leven. Ik ben er wel zeker van dat het kan, maar ik wil het zelf niet. Soms word ik namelijk ontzettend moe van al die ruzies die vrouwen maken. Ze geven elkaar de schuld en hebben een tijdje ruzie, om daarna weer dikke vriendinnen te zijn. Nee, sorry, geen heksenkring.

8. Denk je dat dit boek een goede film zou zijn en welke scènes zie je dan al voor je? Welke acteurs zou jij kiezen voor de rollen van Poppy, Ember en Leo?

Oeh, fancasting! Irena Brignull is een scenarioschrijfster, dus ik had deze vraag stiekem al verwacht.
Tijdens het lezen van dit boek probeerde ik het voor te stellen als een film, maar vreemd genoeg lukte het niet. Opzich kan Havikskruid een hele goede film worden, maar dan zou heel veel herschreven moeten worden, om het aantrekkelijk te maken.
Ik heb nog nooit een fancast gemaakt, dus dit is mijn eerste! Ik weet niet meer hoe Leo eruit ziet, dus ik heb iemand gekozen waarvan ik denk dat Leo er zo uit zou zien. Ik heb deze acteurs gekozen. Poppy: Georgie Henley. Ember: Indiana Rose Evans. Leo: Logan Lerman.

9. Was je tevreden met het einde van het boek? Zo niet, wat zou jij hebben veranderd?

Ja, ik was erg tevreden met het einde! Dus nee, ik zou niets hebben veranderd.

10. Als je één vraag aan de drie hoofdpersonen van het boek zou mogen stellen, wat zou je van ieder van hen willen weten?

Aan Poppy: Zou je ooit nog contact met Ember willen hebben?
Aan Ember: Wat is je favoriete uitvinding van de kafs?
Aan Leo: Poppy of Ember? ;)

Heb jij Havikskruid gelezen?

Reacties

Populaire posts