Recensie: Gabrielle (Middernacht #1)

Genre: Romance, Fantasy, Vampires
Verschenen: September 2012
Pagina's: 336
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
Originele titel: Kiss of Midnight
Prijs: 18,99

Gabrielle komt tijdens een avondje stappen oog in oog te staan met een knappe, onbekende man. Hun blikken kruisen, de wereld staat even stil. Het volgende moment is hij weg. Gabrielle volgt hem naar buiten, en vanaf dat moment verandert haar leven. Voorgoed en ingrijpend. Want in het nachtelijke duister is Gabrielle getuige van een bloedbad, aangericht door een bende wilde vampiers. Gabrielle wordt op het nippertje gered door de onbekende, die niemand minder is dan Lucan Thorne, leider van de Broederschap, een elitegroep onsterfelijken, die zich tot taak hebben gesteld de mensheid te beschermen tegen het groeiende gevaar van de wilde vampiers. Niet alleen Gabrielle, ook Lucan ervaart verlangens die geen enkele vrouw in zijn negenhonderdjarig bestaan heeft weten los te maken. Maar kan hij zich wel binden aan een vrouw nu de strijd tussen de Broederschap en de groep wilden in alle hevigheid losbarst? Maar als Gabrielle doelwit wordt van zijn vijanden, heeft hij geen andere keus dan haar mee te nemen naar de duistere wereld die hij aanvoert.

Ik ben altijd al een grote fan geweest van boeken met vampiers, dus toen ik in de Vakantie Bieb-app dit boek zag staan, kon ik niets anders doen dan het te downloaden en het te lezen. Ik had al eerder recensies gelezen van andere boeken in de Middernacht-serie van Emmy van Zonenmaan.net, dus dat was een andere reden waarom ik dit boek wilde lezen. En toen had ik het in één dag uit.

Omdat Gabrielle geen Young Adult, maar een boek voor volwassenen is, komen er meer volwassenere dingen in het verhaal voor. Dit zat mij niet dwars (datgene zat mij namelijk ook niet dwars in Hof van Doorns en Rozen), omdat dat nou eenmaal iets is wat in boeken voor volwassenen komt.

De schrijfstijl van Lara Adrian is redelijk goed. Ik kon het boek namelijk niet meer wegleggen toen ik er eenmaal aan begonnen was. Daarnaast was de wereld met vampiers ontzettend interessant, dus wilde ik daar ook meer over weten.

Het enige wat ik jammer vond was dat de relatie tussen Gabrielle en Lucan ontzettend plots was. Er was een heel erg sterke instalove, maar om de een of andere reden vond ik dat deze keer niet zo erg. Hmm. Dat is raar.

Hoe dan ook, ik ben ontzettend benieuwd naar de andere boeken in deze serie. Op dit moment zijn er volgens mij veertien (ja, VEERTIEN!) boeken, met een aantal novelle's, dus als ik een keer naar de bieb ga met mijn biebpas (aangezien ik die bijna altijd vergeet) en deel twee en de rest zie, leen ik ze wel. Maar ga ik ze niet in het openbaar lezen (want dat doe je ook niet met Vijftig Tinten Grijs, die ik trouwens NIET heb gelezen).

Raad ik dit boek aan? Het ligt eraan of je tegen die hoeveelheid erotiek kan. Ik kan er tegen (wat overigens niet betekent dat ik het leuk vind of ervan geniet), maar of anderen dat kunnen? Daarnaast raad ik deze serie NIET aan aan jongere lezers, want tja... dus datgene waar ik het net over had... Maar als je van vampiers houdt, actie, moord en vrouwen in gevaar die gered moeten worden (o, ik krijg opeens een nostalgie naar de Spiderman-films), dan zit je hier aan het juiste adres.

Heb jij Gabrielle gelezen?