Boekhandels: Mayersche (Keulen)

Als je ooit naar Keulen (Duitsland) gaat raad ik je aan om naar Mayersche te gaan.
Deze boekhandel bestaat uit twee verdiepingen + de begane grond, dus urenlang naar boeken staren is mogelijk.
En als je geen Duits kent: maak je geen zorgen! Mayersche heeft kasten vol Engelse boeken! Niet naast elkaar, maar bijvoorbeeld de Duitse Young-Adults en de Engelse Young-Adults in dezelfde hoek (en die Duitse boeken zijn vertaald vanuit het Engels, dus je kunt direct hetzelfde boek in twee verschillende edities zien!).

©Kiki van Dijk

Buiten de boekhandel staan een aantal tafels, met afgeprijsde boeken, wat niet raar is, omdat iedere boekhandel afgeprijsde boeken buiten heeft staan. Dan loop je naar binnen en zie je tafels vol nieuwe releases, van boeken voor volwassenen, Young-Adults, etc. (Schuin)Links staat nog een kast met buitenlandse boeken (en ook Nederlandse!), (schuin)rechts kun je doorlopen tot de kranten, tijdschriften en strips en de roltrappen + heel veel andere boeken, die een hit hebben, veel worden gelezen, weet ik veel wat er nog meer ligt, gewoon super veel.

©Kiki van Dijk
Op de eerste verdieping liggen manga's, fantasy boeken, bordspellen, kaartspellen, een aantal kasten met Engelse boeken, kinder- en Young-Adult boeken, boekaccessoires en nog veel meer! Bij de Young-Adult boeken staat een hele tafel vol Harry Potter van J.K. Rowling, die in het Duits Joanne K. Rowling heet en Percy Jackson, wat ook onmiddelijk mijn favoriete tafel was. En een tafel vol Minecraftspullen, voor de liefhebbers. Ik heb niet duidelijk gekeken naar de mangaboeken, maar het was in iedergeval meer dan drie kasten vol!
O, en heb ik je verteld dat er honderden luisterboeken zijn? Duitsers houden blijkbaar van luisteren, want ik heb nog nooit zoveel luisterboeken bij elkaar gezien!

©Kiki van Dijk
Op de tweede verdieping is het café te vinden, naast de kookboeken en kookspullen. Serieus. Een boekhandel verkoopt kookspullen. Niet alles natuurlijk, maar vooral Joseph Joseph (als je het kent).
Verder liggen er vakantieboeken, sportboeken, dummieboeken, muziekboeken en kalenders. Heel veel kalenders. Wil je een voetbalkalender? Die is er. Wil je een Parijskalender? Die is er ook. Kortom: heel veel kalenders en agenda's. Ook kun je bij de muziekboeken filmboeken vinden. Boeken over Benedict Cumberbatch (serieus, die is er!), de films van Tim Burton, tv-series en films natuurlijk. En Sherlock, voor de fans (ook al is het Duits).
©Kiki van Dijk

Deze winkel is geweldig en verdient een 9. Waarom geen 10? Omdat ik geen Duits kan en ze niet álle boeken hebben die ik wil (wat natuurlijk nooit mogelijk is), maar ook omdat daar geen gezellige sfeer is. Het lijkt gewoon op een museum. Het klopt dat je uren in Mayersche kan doorbrengen, maar ik heb niemand gezien die even met een boekverkoper staat te kletsen over een boek wat je wel kan doen in Boekhandel Stevens. Maar dat is weer een kleinere boekhandel en Mayersche is gewoon groot. Niet zoals Powell's City of Books natuurlijk, want die is weer gigantisch.