Recensie: Anna & de French Kiss (Anna and the French Kiss #1)


24093984
Titel: Anna & de French Kiss
Auteur: Stephanie Perkins
Serie: Anna and the French Kiss #1
Genre: Contemporary, Romance, Young Adult
Verschenen: April 2015
Pagina's: 272
Uitgever: Van Goor
Originele titel: Anna and the French Kiss
Bindwijze: Paperback
Prijs: 16,99
Cijfer: 8,5 of 5/5 sterren

Anna kijkt uit naar haar laatste jaar op school in Atlanta. Ze heeft een cool bijbaantje, een geweldige beste vriendin en de jongen waar ze stiekem verliefd op is lijkt ook interesse in haar te te hebben. Maar dan stuurt haar vader haar naar een kostschool in Parijs. Anna voelt zich doodongelukkig, wat moet ze in een vreemde stad? Haar nieuwe vrienden vrolijken haar al snel op en ze begint van Parijs te houden, met zijn ontelbare bioscopen, prachtige gebouwen en gezellige straten. En niet alleen van de stad... Étienne St. Clair is slim, leuk, grappig en lief. En hij heeft een vriendin. Maar dat geeft niet, want Anna kan niet wachten om terug naar Atlanta te gaan, naar haar bijna-vriendje Toph. Toch is er iets tussen haar en Étienne en hij wordt haar beste vriend, maar zal het daarbij blijven in de Stad van de Liefde?

Al een lange tijd had ik besloten om dit boek te kopen bij YALFest, maar nadat er bekend werd gemaakt dat je een boottocht kon winnen met alle aanwezige buitenlandse auteurs door één van de negen deelnemende titels te kopen en Anna & de French Kiss erbij zat wist ik het: ik moest en zou Anna kopen. Niet bij YALFest, maar nu. NU. En dat heb ik gedaan. En Anna in vier uur uitgelezen.

Oké, ik was al super enthousiast (want tja, toen ik achter BookTube kwam, hadden ze het de hele tijd over deze ge-wel-dig-e trilogie) en dit boek had ook een cover om van te smullen (ook al is de titel zó... eh... vreemd) en... gewoon. In ieder geval, de feels waren er zeker weten aanwezig.

Parijs is niet mijn lievelingsstad (alhoewel het wél in mijn top tien zit), maar toch trok hetgene dat dit boek in Parijs zou afspelen mij aan. Misschien door die bekendheid. "Eindelijk eens een boek die niet in de VS. afspeelt maar in Europa!" (en dan Groot Brittanië niet meegerekend) of doordat ik een beetje genoeg had van al die fantasy-boeken die ik week na week verslond.

Al deze dingen hebben ervoor gezorgd dat ik van dit boek houd. Hóúd. Echt waar. Ik denk niet dat ik ooit van een romantisch boek heb gehouden, maar dat doe ik toch bij deze. Soms is Anna echt niet om uit te staan "Zó naïef...", maar voor de rest... Gewoon. Geweldig. Perfect (en ja, ik weet dat je dat met een k moet schrijven maar dat vind ik lelijk).

De personages zijn perfect. Dat Isla er af en toe in voorkomt is perfect (voor degenen die het nog niet weten: het derde boek in deze trilogie gaat helemaal over haar). Parijs is perfect. Dat Shakespeare and Company wordt genoemd is perfect... Het enige dat niet perfect is, is dat Anna aan het einde van het boek Frans verstaat en ik dat na vier jaar nog steeds niet kan. *zucht*

De schrijfstijl is geweldig. Of moet ik ook perfect zeggen? In ieder geval heeft de vertaling een woord verkeerd vertaald, of moet ik eerder zeggen is er een woord verkeerd getypt. Ja. Echt. Op de laatste pagina. Biobliotheek in plaats van bibliotheek. Of is dat een woord dat ik nog niet ken?
Ik raakte verslaafd aan de woorden. Ik wilde verder lezen. Ik móést verder lezen. En daarom had ik in vier uur uit. Is dat veel? Is dat weinig? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik daarna niet meer zo lang kon slapen als normaal (omdat het tja, al heel erg laat was. Of is het dan al heel erg vroeg?).

Om jongens niet af te laten schrikken van boeken raad ik hen niet aan om dit boek te lezen. Te veel romantiek, zeg maar. Eigenlijk draait dit boek alleen maar om romantiek. Nou ja, niet alleen maar, maar vooral om.
Meisjes: lees dit boek! Houd ervan! Word verliefd op Parijs! Dat klopt eigenlijk niet, want Londen staat nog steeds op nummer één van mijn lievelingssteden, maar het maakt niet uit. Word verliefd op Parijs!

En vreemd genoeg heb ik meer zin om Isla & de Happily Ever After te lezen dan Lola & de Boy Next Door. Maar die van Lola komt uit in april en die van Isla nog lange na niet. Argh, waarom moet Isla in dit boek voorkomen?!

Heb jij Anna & de French Kiss gelezen?

Reacties

Populaire posts