Zijn leesdoelen wel goed?

Je kent het vast wel: leesdoelen. Of je doet er zelfs aan mee. Maar zijn leesdoelen wel goed?

Aan het begin van ieder jaar stel je vast hoeveel boeken je dat jaar wilt lezen. Of het er tien zijn, of veertig, of zelfs honderd, dat maakt allemaal niet uit. Nou ja, vooral de leesdoelen met meer dan honderd boeken. Dat is waar deze blogpost over gaat.

Wat doe je als je als leesdoel honderd boeken hebt? Precies. Zo veel mogelijk boeken lezen. Eigenlijk is dat erg zonde van je tijd. Waarom? Als je in een heel jaar meer dan honderd boeken lees in een vlot tempo, onthoud je echt niet waar alle boeken over gaan. Dat kan ik niet, in ieder geval.

Als eerste heeft een schrijver heel veel tijd gestoken in het schrijven van het boek. Eén jaar, misschien zelfs twee. En dat lees je in een paar dagen tijd. Ook zijn boeken een vorm van kunst. Als je ze snel leest negeer je dat artistieke. Het is een beetje vergelijkbaar met als je naar een museum gaat met schilderijen. Sommige mensen staan minuten, soms wel uren, voor een schilderij. Anderen lopen er vlug langs. Wat die vlugge mensen doen is eigenlijk wat je doet als je een boek zo snel mogelijk probeert te lezen, alleen om je leesdoel te halen.

Ik vind dat zonde, maar ik doe het zelf ook, dus eigenlijk mág ik niet eens iets over zeggen. Dit is eigenlijk wat ik door wil geven. Leesdoelen zijn goed, ja, voor sommige mensen, voor degenen die amper iets lezen in een jaar en daardoor iets meer willen lezen. Voor de anderen die honderen boeken proberen te lezen... Niet echt. Ik heb niets tegen mensen die snel kunnen lezen, ik lees zelf ook snel. Maar toch... Doen we niet iets verkeerd?

In ieder geval ga ik gewoon verder met mijn leesdoel van honderd boeken. Ik ga wel proberen om wat langzamer te lezen, maar ja, niet alles lukt altijd.
Deze post slaat misschien nergens op, maar ik wil gewoon dat mensen realiseren dat leesdoelen soms helemaal niet goed zijn.

:)

Wat denk jij over leesdoelen?

Reacties

Populaire posts