Recensie: Oorlogswinter


29229249
Titel: Oorlogswinter
Auteur: Jan Terlouw
Genre: Historical Fiction, Young Adult
Verschenen: 20 januari 2016
Pagina's: 174
Uitgever: Geef Mij Maar een Boek
Bindwijze: Paperback
Prijs: 1,00
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren




In een dorpje aan de IJssel maakt de vijftienjarige Michiel de koude oorlogswinter van 1944-'45 mee. Aanvankelijk is hij slechts toeschouwer, maar langzamerhand raakt Michiel steeds meer en meer betrokken bij het ondergrondse verzet. Hij kan niemand in vertrouwen nemen, iedereen kan een verrader zijn. Met zijn eenzaamheid groeit zijn onafhankelijkheid.

Als bookgeek kon ik de Geef Mij Maar een boek-actie niet voorbij laten gaan, dus ging ik met mijn zusje op 20 februari naar de boekhandel om Oorlogswinter te halen. Omdat ik de film nog niet had gezien en het boek ook nog niet had gelezen begon ik gisteren vrijwel spoilerloos aan het boek (ik had een paar jaar geleden de trailer gezien).

Eerder had ik Koning van Katoren en Zoektocht in Katoren gelezen, dus onbekend met Jans schrijfstijl was ik niet. Daardoor vloog ik door Oorlogswinter, wat eigenlijk ook kon komen doordat het minder dan tweehonderd pagina's had.

Het idee van het verhaal was best wel leuk, maar ik kan niet zeggen dat ik het verhaal WOW vond. Want dat had ik niet. Ik ben er ook zeker van dat als Oorlogswinter iets langer was geweest ik het saai zou hebben gevonden.

De personages waren niet echt gedetailleerd uitgewerkt, maar dat verwachtte ik ook niet met zo weinig bladzijdes. En dat dit boek meer middle grade is dan young adult. Maar ja, Goodreads zegt young adult, dus dan zeg ik het ook.

Wat ik het leukste vind aan Oorlogswinter is de cover. Want het is één, blauw, en het heeft twee, een mooie afbeelding. Veel beter dan de filmcover. O ja, die moet ik nog gaan kijken.

Oorlogswinter is een aanrader voor geïnteresseerden in de Tweede Wereldoorlog, maar ook voor de mensen die graag een jeugdklassieker willen lezen en dat nog nooit hebben gedaan. Maar dan zou ik ook Koning van Katoren aanraden...

Ik vond dit boek in ieder geval leuk en ik zou niet zeggen dat ik mijn tijd heb verspilt aan deze 174 pagina's.

Heb jij Oorlogswinter gelezen?

Reacties

Populaire posts