Tien boekachtige dingen die je niet over mij wist

Ik ben misschien nog niet zo heel erg lang een blogger, maar ik lees wel al heel erg lang. En die leeservaring heeft ervoor gezorgd dat ik een aantal boekachtige dingen heb. Deze keer heb ik er tien uitgekozen. Wat ze zijn? Lees maar verder.

1. Ik zeg wel dat ik liever fantasy lees, maar stiekem lees ik alles.

Mijn favoriete genre is fantasy, dat klopt. En het klopt ook dat bijna al mijn favoriete boeken in het fantasy-genre horen. Maar dat is niet het enige wat ik lees (wat sommige mensen wel doen, alleen boeken van hun favoriete genre lezen). Contemporary neem ik als voorbeeld. En dat is dan ook ongeveer het enige andere wat ik lees.

2. Ik heb 22 boeken van Rick Riordan.

Rick Riordan is mijn lievelingsschrijver (nou ja, het kan ook veranderd zijn, maar toen ik ieder geval wel). En daarom heb ik 22 boeken die door hem zijn geschreven. Als fan wacht ik op zijn nieuwe boek, The Hidden Oracle, dus dan kan ik met trots zeggen dat ik 23 boeken van dezelfde schrijver heb!

3. Ik heb 198 boeken.

Een paar dagen geleden telde ik hoeveel (lees)boeken ik had. Het bleken er 198 te zijn. Het zal niet lang meer duren voordat het over de 200 is.

4. Ik lees liever in het Engels, maar ik koop vaker in het Nederlands.

Dit is waarschijnlijk een hele rare feit, dat vind ik zelf ook. Laten we erbij houden dat ik liever het boek in de originele taal lees. Maar hoe komt het dan toch dat ik steeds de Nederlandse vertaling koop? Dat komt omdat die vaak een actie hebben. Of een mooiere cover. Of dan zie ik ze spotgoedkoop. En tja, zoveel geld heb ik niet, dus dan wordt het maar de Nederlandse versie.

5. Boeken met verschillende hoogtes irriteren me mateloos.

Dan koop je een boek van dezelfde schrijver, blijkt het een millimeter hoger te zijn dan het andere boek! Dit had ik bij Ik Geef Je de Zon en De Hemel Begint Bij Je Voeten van Jandy Nelson. Of die paperbacks. Dan verschillen ze ook steeds een millimeter. Afschuwelijk.

6. Mijn boekenkast verandert continu.

Ik verander de manier hoe mijn boeken in mijn boekenkast staan om de paar weken. Dan heb ik het idee om een regenboogkast te maken, ben ik ontevreden en na een paar dagen staan alle boeken weer anders. Het is gelukkig niet zo erg als mijn verslaving aan het kopen van boeken.

7. Ik bezoek de boekhandel vaker dan nodig is.

Het is ongelooflijk hoe vaak ik Boekhandel Stevens bezoek. Minstens één keer in de twee weken. En dan loop ik maar wat rond. Want boeken kopen? Dat doe ik veel minder dan dat ik daar kom. Gelukkig maar, anders was ik blut.

8. Ik heb een hekel aan boekenbonnen.

Dat ik van boeken houd is duidelijk, maar van boekenbonnen? Nee, geef me liever een boek cadeau. Even in het kort wat ik met boekenbonnen doe: ik krijg ze, ik ga maandenlang piekeren over welk ik boek met de bon ga kopen en als ik uiteindelijk het boek heb gekocht, is het weer zo'n boek dat ik beter niet had kunnen kopen. Of ik gebruik ze gewoon helemaal niet. Dus nee, geef me geen boekenbon.

9. Op vakantie moet ik altijd naar een boekhandel.

Voor ik op vakantie ga speur ik het internet af op zoek naar een leuke boekhandel in het gebied waar ik heen ga. Toen ik naar Keulen op vakantie ging stond ik te popelen om Mayersche te bezoeken, maar ook toen ik naar Parijs ging kon ik niet wachten om Shakespeare & Company te zien. Nu we hebben besloten om in de zomer naar Engeland te gaan, kan ik niet wachten om naar Waterstones Piccadilly te gaan...

10. Ik lees het liefst 's avonds.

Dat ik een favoriet tijdstip om te lezen heb vind ik fijn. Natuurlijk lees ik ook wel op andere tijdstippen, maar dit is altijd het moment dat ik zeker weten zit te lezen: voor ik ga slapen. Of het nou tien uur, elf uur of twaalf uur is (oké, twaalf uur is misschien een beetje overdreven), ik lees altijd wel een beetje. Bij sommige boeken lijdt dit tijdstip wel tot een probleem. Namelijk dat ik niet meer stop met lezen en het boek in één keer uit moet hebben, wat gebeurde bij Anna & de French Kiss. En dan slaap ik niet meer. Of te weinig. Oeps.

Hopelijk weet je nu iets meer over mij. En hopelijk waren deze dingen niet al te cliché. :)

Wat voor boekachtige feiten heb jij?

Reacties

  1. Ik vind boekenbonnen juist heerlijk om cadeau te krijgen! Lekker lang dromen over welk boek ik ga kopen en door de boekwinkel struinen op zoek naar mijn 'gratis' boek :D
    Als je trouwens online besteld zijn Engelstalige boeken juist veel goedkoper dan de Nederlandstalige variant ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is juist het probleem. Als ik online iets wil kopen, moet ik altijd toestemming vragen aan mijn ouders en die zeggen altijd nee, want "ik heb al te veel boeken". De enige optie is om in de boekhandel boeken te kopen en tja, dan kan ik niets anders dan de volle prijs betalen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts