Recensie: Pretty Little Liars (Pretty Little Liars #1)


1901858
Titel: Pretty Little Liars
Auteur: Sara Shepard
Serie: Pretty Little Liars #1
Genre: Contemporary, Mystery, Romance, Young Adult
Verschenen: 21 augustus 2007
Pagina's: 286
Uitgever: Harper Teen
Nederlandse titel: Vriendschap
Bindwijze: Paperback
Prijs: 11,95
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

Everyone has something to hide - especially high school juniors Spencer, Aria, Emily, and Hanna.

Spencer covets her sister's boyfriend. Aria's fantasizing about her English teacher. Emily's crushing on the new girl at school. Hanna uses some ugly tricks to stay beautiful. But they've all kept an even bigger secret since their friend Alison vanished. 
How do I know? Because I know the naughty girls they are, and all their dirty secrets they've kept. And guess what? I'm telling. -A

Toen ik dit boek won via Facebook was ik superblij. Wat kon ik anders zijn? Ik had tenslotte een boek gewonnen! Daarna kwam de vraag of ik dit wel een leuk boek zou vinden of niet, want tja, dit soort boeken zijn niet echt mijn stijl. In ieder geval besloot ik een paar dagen geleden om aan dit boek te beginnen en binnen twee dagen had ik het uit.

Pretty Little Liars is, als je de boeken niet kent, ook een tv-serie. Ik heb die nog nooit gezien, dus kon ik niet zeggen of de tv-serie op het boek leek of niet. Maar daardoor maakte het het boek spannender, omdat ik het verhaal nog niet kende.

Wat vaak bij mij gebeurd bij boeken met verschillende hoofdpersonages is dat ik een voorkeur geef aan bepaalde personages en de andere personen dan saai vind. Dat had ik bij dit boek ook.

Spencer vond ik al vanaf het begin interessant en dat ze verlangde naar de vriend van haar zus - hoe afschuwelijk ik het ook vond (vooral voor de zus) - maakte haar extra... Hoe zeg je dat? Geheimzinnig?

Aria vond ik stom. Dat ze in IJsland had gewoond was wel cool, maar dat ze verliefd werd op haar docent Engels? Nee, sorry, aan zulke dingen erger ik me rot. Romantische relaties tussen docenten en leerlingen vind ik normaal ook niet oké, dus waarom zou ik voor dit boek een uitzondering maken?

Emily was degene die ik ook interessant vond. Dat ze lesbisch is maakte het extra bijzonder, omdat ik dat nog nooit heb gezien in boeken (alleen bij jongens en dus niet bij meisjes). Zij en Spencer waren mijn favorieten.

En als laatste hebben we Hanna, die ik niet echt leuk vond. Ze was me te zeurderig, omdat ze vond dat ze knap was en haar vriend daarom van haar moest houden. Okeeee.

Met de schrijfstijl is niets mis. Het heeft misschien niet echt een stijl, maar dat vond ik niet zo erg. Als ik dit boek in het Nederlands zou hebben gelezen wel, maar dat is weer een ander verhaal.

En dan moet ik natuurlijk niet A vergeten. Want wie is hij? Of zij? Omdat ik de tv-serie niet heb gezien weet ik niet wie het is, maar voor de mensen die het wel weten, komt A voor in dit boek? Want ik heb namelijk niet het gevoel dat ik deze serie verder ga lezen. Misschien ooit, maar niet nu. In ieder geval ben ik benieuwd. O, en is het iemand waarvan ik dan denk: 'O mijn goden, dat heb ik helemaal niet zien aankomen!' Ja of nee?

O, en voor ik dit vergeet te zeggen: Pretty Little Liars bleek uiteindelijk niet zo slecht te zijn als ik had verwacht. Ik had wel genoten van het verhaal. ;)

Pretty Little Liars raad ik aan aan iedereen die van geheimen en ingewikkelde relaties houden. Daarmee bedoel ik vreemdgaan, relaties met docenten, enzovoorts. En natuurlijk als je verslaafd bent aan de tv-serie en de boeken nog niet hebt gelezen.

Heb jij Pretty Little Liars gelezen?

Reacties

Populaire posts