Reizen: Studiereis in Rome

Het is je vast opgevallen dat ik een hele week niets heb gepost. Ik stel je gerust: ik ben niet gestopt met bloggen, gelukkig niet. Nee, ik was een weekje weg, namelijk op studiereis, en ik had daar geen internet of tijd om iets te posten. Hier heb ik een kleine overzicht gemaakt met wat ik allemaal heb gedaan in die zeven dagen tijd.

Dag 1

Op de eerste dag moest ik om vijf uur in de ochtend op Schiphol zijn. We zouden vertrekken naar Rome! Niet veel later liep ik op Italiaans grondgebied, wel met één uur vertraging, maar dat was niet zo erg. Ik was in Rome!
Nadat de kamerindeling bekend was - vooraf mochten we al aangeven met wie we een kamer wilden delen - liepen we naar het Colosseum, het Forum Romanum en het Pantheon. We gingen niet naar binnen - dat zouden we nog gaan doen - maar konden wel alvast zien waar we heen zouden gaan.
Als laatstse liepen we langs de Trevi-fontein, wat erg indrukwekkend - en mooi - was.


Dag 2

Deze dag gingen we naar het Colosseum! Toen ik het gebouw voor het eerst in het echt zag had ik het gevoel dat het gewoon een foto was, maar nee hoor, het Colosseum was echt!


Daarna liepen we langs de triomfboog van Constantijn, dat naast het Colosseum ligt, en daarna naar het Forum Romanum. 
Als laatste splitsten we de groep op, omdat de ene helft naar het hotel wilde en de andere helft nog door wilde lopen. Ik zat bij de tweede groep en daar was ik blij mee, want ik zag een boekhandel waar ik graag heen zou willen: La Fetrinelli.

Dag 3

Op deze dag bezochten we wat kerken, zoals de San Clemente, maar ook een aantal heuvels, zoals de Palatijn en de Capitolijn. Ook kreeg ik het beroemde Circus Maximus te zien, waar we even uitrustten. Het was wel jammer dat er alleen nog maar een grasveld over was, maar voor de rest was het wel leuk om er te zijn.

Dag 4

Op donderdag zouden we naar Vaticaanstad gaan. Als eerste bezochten we de Vaticaanse Musea, waar ik de beroemde plafondschildering van Michelangelo kreeg te zien. De bewakers van dat museum waren wel irritant, omdat ze de hele tijd "shhh" zeiden en "No photo!". Daarna gingen we naar de Sint Pieter. Een geweldige kerk. Nou ja, kerk, het is veel groter dan dat. Als laatste kwamen we langs de Engelenbrug, wat erg mooi was.


Dag 5

Vrijdag bezochten we de catacomben van San Sebastiano. Deze dag hadden we gelukkig geen pech - de vorige dagen had het namelijk veel geregend - en scheen de zon zo veel dat het erg warm was. De catacomben waren iets buiten Rome, dus toen we terug waren in de stad konden we weer een paar kerken bezoeken. Als laatste gingen we het Pantheon binnen. Jammer genoeg regende het die dag niet, want dan zouden mijn klasgenoten hebben geloofd dat er in de oculus - het gat - geen glas zat.



Dag 6

Dit was de laatste dag dat ik in Rome zou zijn, dus kregen we vrij. Met mijn klasgenoten kochten we wat souvenirs. Daarna wilden een paar klasgenoten een muziekwinkel bezoeken en ik wist er wel eentje: La Fetrinelli! Daar gingen we heen en liet ik mijn klasgenoten achter door naar het gedeelte van de winkel te gaan met boeken. Ik zag onwijs veel Percy Jackson. Het was ongelooflijk.


Daarna kwam ik nog langs een andere boekhandel, waar ik altijd langskwam op weg naar het centrum. Het geinigst vind ik het boek van PewDiePie.


Dag 7

En dit was de allerlaatste dag van mijn studiereis. We gingen naar Pompeii. Hier was ik al ooit geweest, dus was het erg leuk om het allemaal nog eens te zien. Daarna pakten we onze koffers om weer terug naar Nederland te vliegen. 


Deze studiereis was ontzettend leuk. Ik heb veel ijs gegeten (duh), ruïnes gezien en ontzettend veel gepraat met klasgenoten. Ik verheug me al op de studiereis van volgend jaar!

Ben jij ooit in Rome geweest?

Reacties

  1. Voor mij is het al bijna tien jaar geleden dat ik op studiereis in Rome was. Daarna ben ik er nog één keertje geweest, maar nu ik al jouw foto's hier zie begint het wel te kriebelen om nog eens te gaan! Super leuk ook dat je nog wat boekenwinkels hebt kunnen bezoeken :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was helaas wel met klasgenoten die niet echt lezers zijn, dus zij wilden al gaan toen ik nog maar langs de kinderafdeling was geweest (daar stonden de YA-boeken). :(
      Ik wil ook nog een keer naar Rome! :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts