Recensie: The Schwa Was Here (Antsy Bonano #1)


The Schwa Was Here
Titel: The Schwa Was Here
Auteur: Neal Shusterman
Serie: Antsy Bonano #1
Genre: Contemporary, Young Adult
Verschenen: 2009
Pagina's: 192
Uitgever: Lemniscaat
Originele titel: The Schwa Was Here
Bindwijze: Paperback
Prijs: Niet meer leverbaar
Cijfer: 7,0 of 4/5 sterren

Iedereen heeft er wel eentje in de klas: een jongen (of meisje) die niemand opmerkt, van wie je zelfs aan het eind van het schooljaar de naam nog niet weet. Calvin Schwa is zo'n jongen - en de eerste die hem opmerkt is Antsy.

Antsy - Antonio Bonano - ziet in de onzichtbaarheid van de Schwa een mooie manier om geld te verdienen. Hij sluit weddenschappen af om de Schwa waagstukken te laten uitvoeren zonder gesnapt te worden. Dat gaat een tijdlang goed, tot de Schwa een hondenbak moet halen uit het huis van de plaatselijke excentrieke rijkaard Crawley. Antsy en Schwa worden op heterdaad betrapt en voor een keuze gesteld: de politie wordt erbij gehaald, of ze laten dagelijks de veertien Afghaanse honden van Crawley uit. Ze kiezen voor de laatste optie... maar hebben geen idee wat ze aanhalen!

Eigenlijk had ik helemaal geen zin om dit boek te lezen. Maar eerst moet ik je vertellen hoe ik aan dit boek kwam.
Vorig jaar in maart (OMG het is al een jaar geleden!) kocht ik de John Green-tas, waar dan vijf boeken in zaten van Lemniscaat. Daar zit dit boek dus bij.
Na een jaar in mijn kast te hebben gestaan besloot ik om dit boek maar te gaan lezen. Het was kort, en dat was de enige reden dat ik hem oppakte - en dat ik anders nooit dit boek zou lezen. Want mijn goden, die cover is oerlelijk.

Als eerste moet ik zeggen dat je boeken niet moet beoordelen op de cover, want als je dat doet, ben je niet goed bezig. Net zoals ik. Want hoe afzichtelijk de cover van The Schwa Was Here ook is, het verhaal is niet zo slecht. Ik was nogal verbaasd, om eerlijk te zijn. Vooral omdat er in dit verhaal honden voorkomen en ik een grote hekel heb aan honden (een angst, snap je?).

Met de schrijfstijl was niets mis. Ik heb ergens gelezen dat dit boek in het genre "humor" behoort, maar daar heb ik niet echt iets van gemerkt. Oké, sommige momenten kunnen als grappig worden beschouwt, maar ik heb niet zitten lachen, wat ik wel doe bij de boeken van Rick Riordan, bijvoorbeeld Magnus Chase kuch kuch.

Het idee van de Schwa is wel interessant, maar verveelde wel op een gegeven moment. Dat zou eigenlijk ook kunnen komen dat je in het begin niets weet over de Schwa en op het einde wel en hij daarom niet meer zo interessant is.

Antsy is ook een interessante personage. Hoewel hij redelijk slim is was er toch een moment waar hij ergens niets van snapte, maar dat snap ik wel, want dat zou ik zelf ook niet begrepen hebben. Dit klinkt misschien heel vaag, maar als je het boek gelezen hebt weet je wel wat ik bedoel.

Is er verder nog iets wat ik wil toevoegen? Ik denk het niet. Wel geef ik Lemniscaat een grote tip. Als dit boek ooit weer wordt uitgegeven in het Nederlands, neem alsjeblieft een andere cover aan, want deze is echt... Sorry hoor, maar het is echt lelijk.

Raad ik je dit boek aan? Het lijkt me een beetje sneu voor dit boek om nee te zeggen, dus ik zeg maar dat het een leuk boek is, met een lelijke cover. The Schwa Was Here is meer een boek dat leuk is om gelezen te hebben maar niet per se aangeraden moet worden.

Reacties

Populaire posts