Mijn perfecte boek

Hét perfecte boek bestaat niet. Dat weet iedereen. Net zoals de perfecte mens niet bestaat. Toch zijn er altijd een aantal dingen wat ik graag in een boek terug wil zien. En die punten zorgen ervoor dat het boek voor mij perfect is. Niet helemaal, want dat kan natuurlijk niet. Wat zie ik graag terug in een boek? Lees snel verder.

 1. Logica

Het eerste wat ik altijd in een boek wil hebben is logica. Zo had Alice in Wonderland & Spiegelland geen logica en was dat de reden waarom ik het boek verschrikkelijk vond.
Hush, Hush sloeg ook nergens op, dus ook dat boek kreeg een slechte beoordeling. Boeken zonder logica? Nee, liever niet. Geef mij maar een boek met een duidelijke verhaallijn.

2. Nadenken

Wat ik vaak in een boek wil hebben (en ik zeg vaak, want soms heb ik er geen zin in) is iets om over na te denken. Het eerste waar velen aan zullen denken is literatuur. Als dat zo is moet ik het even uitleggen. Met nadenken bedoel ik dat er een aanwijzing is gegeven (bijvoorbeeld wie de dader is) en dan begin ik al te puzzelen wat het antwoord is.
Dectectives zijn vaak een goed voorbeeld bij dit punt en dat klopt ook. Maar ook fantasy-boeken en science-fiction hebben dit. Voorbeelden zijn Lockwood & CO, Losgelaten en de boeken van Herman Koch.
Zijn boeken toch een soort van denksport.

3. Logische romantiek

Komen we toch weer bij de logica.
In veel boeken is er een romantische relatie. Dat vind ik best, zolang niet het hele boek daarover gaat. Waar ik me wel aan stoor is insta-love. Dat wil ik niet. Die romantiek van Hush, Hush? Nee, dank je. Geef mij maar Percy Jackson of Ik Geef Je de Zon. Alhoewel maak ik soms wel uitzonderingen, zoals Zout van de Zee.

4. Goede schrijfstijl

Het vierde wat ik graag in boeken terugzie is een goede, mooie en/of originele schrijfstijl. Boeken zoals Vrees Me en Ik Geef Je de Zon vind ik geweldig, maar dan zijn er ook nog boeken met een simpele 'basis' schrijfstijl. Aan dat soort boeken stoor ik me aan. Want daar ga ik geen tijd aan besteden!
Boeken zijn een vorm van kunst, dus als een schrijver besluit om een kunstwerk te verprutsen door een makkelijke schrijfstijl te gebruiken...
Nope.

5. Originaliteit

De laatste tijd zijn er tientallen boeken die heel erg op elkaar lijken. Natuurlijk is dat niet onvermijdelijk: alles is al ooit verzonnen. Maar toch zoek ik heel erg naar originaliteit. Zo vond ik De Test vreselijk onorigineel; het leek te veel op De Hongerspelen, maar ook Rode Koningin, hoewel dat boek toch een beetje anders is dan normaal (dus toch nog een beetje originaliteit bevat).
Harry Potter is origineel (Hogwarts, duh), maar Percy Jackson en Gone ook. Geweldige boeken.

Dit waren dus vijf punten waar ik vaak naar kijk als ik een boek lees. Eigenlijk gaat het vanzelf, dus houd ik niet echt een lijstje bij of het boek wel aan mijn regels doet of niet. En zo zijn mijn favorieten ingedeeld.

Wat is voor jouw het perfecte boek?

Reacties

Populaire posts