Recensie: The Book Thief


Titel: The Book Thief
Regisseur: Brian Percival
Gebaseerd op: De Boekendief van Markus Zusak
Acteurs: Sophie Nélisse, Geoffrey Rush, Emily Watson
Genre: Drama, Oorlog
Verschenen: 2013
Duur: 131 minuten
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

De verfilming van de bestseller The Book Thief vertelt het ontroerende verhaal van het bijzondere meisje Liesel (Sophie Nélisse). Wanneer haar moeder tijdens de Tweede Wereldoorlog niet meer voor haar kan zorgen, wordt Liesel geadopteerd door een Duits echtbaar (Geoffrey Rush, Emily Watson).
Liesel kan aanvankelijk niet lezen, maar haar adoptievader geeft haar les en ze ontwikkelt een passie voor boeken. Ze vindt een vriend in de Joodse Max (Ben Schnetzer), die onderduikt in het huis van haar adoptieouders. Terwijl de situatie om hen heen met de dag slechter wordt, bieden woorden en fantasie een uitweg om te ontsnappen aan de werkelijkheid.

Toen ik De Boekendief in januari las en de film kocht in maart, vond ik dat het eindelijk tijd was om die laatste te gaan kijken. Ik had geen slechte dingen over de film gehoord, dus ik was redelijk benieuwd hoe het boek was verfilmd.

The Book Thief is een prima film. Niet eentje om jezelf te vermaken, want daar is het onderwerp te zwaar voor, maar wel mooi. Ik ben dan ook heel blij dat de makers van deze film het verhaal zo dicht mogelijk op die van het boek hebben laten lijken. De verhaallijn was precies hetzelfde, waardoor ik blij was, maar ook verdrietig.

En dan komen we bij het tweede punt: de film mag dan wel zo goed zijn, gedetailleerd was het niet. Omdat ik het boek heb gelezen zat ik de hele film door de film met het boek te vergelijken. Het verhaal is hetzelfde, maar heel veel dingen waren uit de film gehaald wat wel in het boek voorkwam. Dit vond ik iets minder, maar wel begrijpelijk, want niet alles is te filmen. Anders zou deze film in ieder geval meer dan vier uur duren.

De casting vond ik erg goed. Behalve die van Max. Hem had ik net iets anders voorgesteld.
Mijn favoriete personage is (net zoals in het boek) Rudy. Hij is gewoon zo schattig. Het enige wat ik jammer vond was dat zijn vriendschap met Liesel niet zo duidelijk was als in het boek. Het stelen, is bijvoorbeeld uit de film gehaald (en als deleted scene te zien).

Verder heb ik niet zoveel op deze film aan te merken. Het verhaal was prima (duh, het is een verfilming van een boek dat ik geweldig vind), de casting was prima en de tranenfactor is erg groot. Kortom: een film (en boek) die iedereen moet hebben gezien (en gelezen).

Heb jij The Book Thief gezien?

Reacties

Populaire posts