Boeken over... Diversiteit

Een paar maanden geleden, december of zo, begon ik een rubriek over boeken over bijzondere/niet alledaagse/niet normaal beschouwde dingen. Vandaag besloot ik dat het tijd was voor een deel twee, deze keer geïnspireerd door Altijd Anders.

Deel één (over zelfmoord) is hier te lezen.

Als eerste, voordat ik de vragen ga beantwoorden, wil ik nog iets over dit onderwerp kwijt. O, en ook al horen bij boeken over diversiteit ook boeken met niet blanke-personages, dit is niet de kant van de diversiteit waar ik het in deze blogpost over ga hebben. Deze keer bedoel ik met diversiteit boeken over de LGBT-gemeenschap.

De laatste tijd zijn boeken over diversiteit zeer populair. Kijk maar naar Simon vs. de Verwachtingen van de Rest van de Wereld en More Happy Than Not. Dat het met diversiteit te maken heeft wordt overal 'in de spotlights' gezet. Zo begon Blossom Books met #jointhesimonmovement en was overal op internet deze foto te vinden.


Natuurlijk vind ik dat hartstikke goed, want iedereen mag zichzelf zijn, maar is het niet ietsje té? Als je kijkt naar alle boeken met (hoofd)personages uit de LGBT-gemeenschap is de meerderheid contemporary en worden ze ter wereld gezet in het genre LGBT. Sinds wanneer is dat een genre? Ik zeg toch ook niet dat De Hongerspelen in het genre Hetero hoort? Waarom moet iedereen per se weten dat het een LGBT-boek is? Het zou pas normaal zijn als er een boek zou zijn en dan zegt: 'O, dit meisje vind meisjes leuk, net zoals dat meisje jongens leuk vind.' in plaats van 'Vindt dit meisje meisjes leuk?! OMG laat ik het aan iedereen vertellen, zo weten ze waar dit boek over gaat!' Bizar, niet waar?

Op zich vind ik het niet afschuwelijk dat boeken in de LGBT-genre worden gezet. Zo weet je als lezer waar je moet kijken als je een LGBT-boek zoekt. Maar het zou pas normaal zijn als je als lezer niet vreemd opkijkt van een personage uit de LGBT-gemeenschap.

Waar gaan boeken over diversiteit over?

Op dit moment zijn boeken in dit genre vooral gericht op 'uit de kast'-verhalen. En dan voornamelijk in het genre contemporary.
Dit houdt in dat de hoofdpersoon 'ontdekt' dat hij of zij homoseksueel is en die komt dan uit de kast. Boeken over biseksuele mensen komen niet echt vaak voor. Hetzelfde geldt voor boeken over transgenders. Van boeken over de andere seksualiteiten heb ik helaas nog niet gehoord. Ik neem aan dat ze wel bestaan, maar niet zo populair zijn. Helaas.

Wat willen deze boeken vertellen?

Boeken over diversiteit willen vaak laten zien dat diversiteit helemaal niet slecht of raar is. Het moet juist als normaal worden gezien. Ook willen deze boeken lezers die nog in de kast zitten stimuleren om uit de kast te komen en ze vertellen dat ze niet bang hoeven te zijn.
Net zoals de boeken over zelfmoord zijn boeken over diversiteit erg psychologisch gericht en kunnen ze veel betekenen voor de lezers en ze aan te sporen om hulp te zoeken of juist blij te zijn met zichzelf en hun leven.

Wekken deze boeken diversiteitachtige gevoelens bij je op?

Dat is zeker mogelijk, alhoewel ik denk dat je dat als lezer al langer weet wat je seksualiteit is. Maar ja, misschien kom je er bijvoorbeeld achter dat je homoseksueel bent nadat je een boek met homoseksuele personages hebt gelezen. Wie weet.

Moet iedereen deze boeken lezen?

Ik zou niet zeggen dat het móét, maar ik zou het wel aanraden. Op deze manier kom je erachter hoe het is om niet hetero te zijn (als je hetero bent) en dat er eigenlijk precies hetzelfde gebeurt als bij een heteroseksueel persoon (behalve als het boek over aseksuele of aromantische personen gaat).
En als je nieuwsgierig bent naar dit genre zou ik zeker weten een LGBT-boek lezen!

Geef eens een lijst met boeken over diversiteit?

Dit is een beetje tegenstrijdig met wat ik in het begin zei, met dat het niet nodig was om te vertellen welke boeken LGBT-personages bevatten. Maar ja, voor degenen die graag een boek in dit genre willen lezen, hier is een lijstje met boeken.


  • Ik Geef Je de Zon van Jandy Nelson (Homoseksualiteit)
  • Simon vs. de Verwachtingen van de Rest van de Wereld van Becky Albertalli (Homoseksualiteit)
  • Carry On van Rainbow Rowell (Homoseksualiteit)
  • More Happy Than Not van Adam Silvera (Homoseksualiteit)
  • Suicide Notes van Michael Thomas Ford (Homoseksualiteit)
  • Alle boeken van David Levithan (Homoseksualiteit)
  • Will Grayson, will grayson van John Green en David Levithan (Homoseksualiteit)
  • Altijd Anders van Ingrid Kluvers (Homoseksualiteit en geen aanrader, maar ik ken het, dus...)
  • George van Alex Gino (Transgender, Queer)
  • Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe van Benjamin Alire Sáenz (Homoseksualiteit)
  • The Art of Being Normal van Lisa Williamson (Transgender, Queer)
  • Pretty Little Liars van Sara Shepard (Homoseksualiteit)
  • Alle boeken van Cassandra Clare (Homoseksualiteit, Biseksualiteit)
  • Alle boeken van Rick Riordan (Homoseksualiteit)
  • Alle boeken van Leigh Bardugo (Homoseksualiteit)
  • Losgelaten van M.G. Reyes (Homoseksualiteit)
  • Lola & de Boy Next Door van Stephanie Perkins (Homoseksualiteit)
  • Gone van Michael Grant (Homoseksualiteit)
  • Ready Player One van Ernest Cline (Homoseksualiteit)
  • Harry Potter van J.K. Rowling (Homoseksualiteit)
  • Half Zwart van Sally Green (Homoseksualiteit)
Zoals je ziet is de lijst oneindig lang (en is de meerderheid contemporary en over homoseksualiteit). En waarom ik het juist over dit onderwerp wilde hebben? Omdat je in je puberteit gaat afvragen wat je seksualiteit is (en ik aan neem dat de meeste van jullie dat zijn) én omdat ik dit een interessant onderwerp vind.

O, en ik heb bij lange na niet alle boeken van dit lijstje gelezen. Op dit moment heb ik zestien van de 21 boeken/series gelezen. 

Heb jij boeken over diversiteit gelezen? Zo ja, heb je favorieten?

Reacties

  1. Ik vind het persoonlijk heel jammer dat zoveel boeken tegenwoordig focussen op seksualiteit. Natuurlijk vind ik het belangrijk dat er diversiteit is in boeken, maar ik heb liever dat een personage als Katniss bijvoorbeeld lesbisch is, dan dat haar seksuele voorkeur de hoofdfocus is van het boek - als je begrijpt wat ik bedoel.
    De Gone boeken van Michael Grant vind ik daarom een heel goed voorbeeld van diversiteit; er zijn homoseksuele personages, maar daar draait het verhaal totaal niet om!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Dat is denk ik wat we allemaal missen. Want de boeken die er nu zijn zijn voornamelijk contemporary en in dat soort boeken ligt de focus vaak bij de romantiek. Er zijn wel fantasy/science fiction boeken met homoseksuele personages, maar die zijn nooit de hoofdpersonen, helaas. Waarschijnlijk wil een uitgever zulke boeken niet aankopen of doen ze dat wel, maar vragen ze aan de schrijver om de geaardheid te veranderen naar hetero, zodat dat boek dan meer winst kan opleveren. En Gone is inderdaad een uitstekend voorbeeld. :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts