Recensie: Gefeliciteerd, Leonard Peacock

28476720
Titel: Gefeliciteerd, Leonard Peacock
Auteur: Matthew Quick
Genre: Contemporary, Young Adult
Verschenen: 1 februari 2016
Pagina's: 215
Uitgever: Lemniscaat
Originele titel: Forgive Me, Leonard Peacock
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 19,95
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

Leonard Peacock wordt vandaag achttien. Ouder zal hij niet worden. Vandaag is de dag waarop hij zichzelf van het leven zal beroven met het oude pistool van zijn grootvader.
Maar eerst heeft hij nog een missie te volbrengen. Hij wil de vier belangrijkste mensen in zijn leven een cadeau geven, zodat ze weten dat het niet hun schuld is dat hij er straks niet meer is. En hij moet degene vermoorden die zijn leven tot en hel heeft gemaakt: zijn vroegere beste vriend.

Een geraffineerde psychologische thriller over het leven en de onmogelijke keuzes waar dat leven je soms voor stelt.

LET OP! Dit boek gaat over zelfmoord! En andere heftige onderwerpen!

Ik kende Matthew Quick al van The Silver Linings Playbook, waarvan ik de film heb gezien, dus toen ik in de bibliotheek Gefeliciteerd, Leonard Peacock zag liggen, besloot ik het te lenen.
Boeken over zelfmoord hebben mij altijd al geïnteresseerd, omdat juist déze boeken ons willen laten zien dat we blij moeten zijn met onze leven, en niet andersom.

In het begin was ik een beetje twijfelachtig of ik dit boek nou wel of niet leuk zou vinden. Op Goodreads las ik alleen maar goede recensies en op Instagram kreeg ik allerlei positieve reacties, maar ik kwam gewoon niet in het verhaal.

Totdat ik besloot om er maar eens goed voor te gaan zitten en boem! Ik had het uit.

Het beste is om Gefeliciteerd, Leonard Peacock te beginnen zonder enig benul waar het over gaat. Oké, je moet wel weten dat het over zelfmoord gaat en zo, als waarschuwing, maar verder is het het beste om niets over het verhaal te weten. Zo blijft het interessant en blijf je verder lezen.

Dit boek was ontzettend mooi en ik heb van iedere seconde genoten (behalve het begin, want toen zat ik nog niet in het verhaal). Het hele verhaal zat goed in elkaar, met flashbacks en al, en het paste allemaal uitstekend. De schrijfstijl is ook erg fijn, en ik voelde met Leonard mee, hoe hij worstelde met zijn problemen.

Ik zou het niet erg vinden om dit boek te kopen, want het verhaal is gewoon ontzettend goed!

Daarom raad ik Gefeliciteerd, Leonard Peacock aan. Let er wel op dat het over heftige onderwerpen gaat, dus als je daar niet tegen kunt, dan raad ik aan om dit boek dan toch maar niet te lezen.
Zelf weet ik nog niet of ik de andere boeken van Matthew Quick wil lezen. Misschien, misschien ook niet. Wie weet.

Heb jij Gefeliciteerd, Leonard Peacock gelezen?

Reacties

Populaire posts