Ik liep stage bij Gottmer!

Aan mijn blogposts van deze week was het niet te zien, maar ik liep deze week stage bij Gottmer! Normaalgesproken lopen we op mijn school geen stage als je op het vwo zit, maar een klasgenoot was bij de decaan gaan klagen en heeft er dus voor gezorgd dat iedereen van mijn klas stage moest lopen. Mijn eerste reactie? Ik was niet echt blij, nee. Er waren geen strenge regels qua stage, omdat wij pioneers waren, volgens mijn school. Geen regels, hè? Ik besloot daarvan gebruik te maken en mailde een paar uitgevers.

Gottmer!

Nu heb ik niet zo veel contact met uitgevers. Af en toe krijg ik de vraag of ik een bepaald boek wil recenseren, maar dat zijn dan van die kleine uitgevers waar je nog nooit van hebt gehoord, maar ik kende geen mensen waarbij ik direct zou kunnen vragen of ik bij hen stage mocht komen lopen. Aangezien ik redelijk dicht bij Amsterdam woon besloot ik dat het ook niet zoveel uitmaakte en heb ik een stuk of zeven uitgevers gemaild. Vier antwoordden en ik moest kiezen. Uitgevers verschillen veel van elkaar door de boeken die ze uitgeven en degene die had geantwoord waarbij ik de meeste boeken leuk vond én had gelezen was Gottmer. De rest is geschiedenis.

Dit zijn alle boeken van Gottmer die mijn zusje en ik hebben...


Om bij Gottmer te komen moest ik de bus nemen (de trein kon ook, maar dat zou een omweg zijn en ook veel duurder). Normaalgesproken reis ik nooit met de bus, dus je zult wel begrijpen dat ik ontzettend zenuwachtig was omdat ik niet wist bij welke bushaltes ik moest staan, uitstappen, of ik de juiste bus nam en of ik niet iets vergat. Daarnaast was ik zenuwachtig omdat ik mensen ging ontmoeten die ik niet kende en ik niet wist of ik ze wel aardig zou vinden of niet. Een derde ding is ook nog eens dat ik niet echt sociaal ben, dus HET WAS GEWOON AFSCHUWELIJK.

De catalogi van voorjaar en zomer 2017

Dit heb ik allemaal mee naar huis mogen nemen...

Gelukkig kwam ik zonder kleerscheuren aan bij het kantoor, waren de mensen super aardig en voelde ik mij al snel thuis in het gebouw. De enige dingen die stom waren, waren de bus (ik werd elke keer een beetje misselijk van al dat geschommel) en het computerscherm (omdat ik niet gewend was om elke dag acht uur lang naar een scherm te staren).


Wat heb ik allemaal gedaan in de stageweek (of snuffelstage, zoals sommigen dat noemen)? Ik heb de catalogi doorgenomen om te weten wat voor boeken er allemaal aan zaten te komen (er werd ook uitgelegd wat een catalogus was, wat ik stiekem allang wist omdat een van mijn hobby's catalogi van uitgevers lezen is), bij vergaderingen gezeten en degenen die van de afdeling promotie zijn geholpen met het maken van persberichten, brochures en korte teksten voor de website. Daarnaast werd mij uitgelegd wat een uitgever allemaal doet (wat ik stiekem ook allang wist omdat ik uitgevers ontzettend interessant vind en Blossom Books veel heeft uitgelegd over het uitgevers-vak) en mocht ik met mensen van verschillende afdelingen praten (zoals promotie, productie, verkoop, et cetera). Hoewel ik heel veel al wist, heb ik ook een heleboel geleerd en was het ook fijn om dit eens te horen van een echt persoon en niet via een artikel of website.



Wat kan ik verder nog zeggen? Ik heb ontzettend veel gekregen (promotiemateriaal), wat super aardig is en o ja, op de laatste dag mocht ik een boek uitzoeken. Ik koos Wonderkind uit, het vervolg van Legend, van Marie Lu, maar omdat het een serie is mocht ik ook Finale, het derde boek, meenemen. Ontzettend bedankt! (Ondertussen heb ik Wonderkind al bijna uit, want tjonge, wat een leuk boek is dat toch!)



Ik bedank Gottmer nogmaals dat ik bij hen stage mocht lopen. Het was heel erg leuk en ik vond het ook fijn dat ik jullie mocht helpen met verschillende dingen. Ook heel erg bedankt voor de vrijkaarten van De Grijze Jager-dag, dus tot gauw!



Als je (niet Gottmer, maar jíj, die dit leest) nog vragen hebt over mijn stage, stel die dan gerust! Ik zal ze zo snel mogelijk beantwoorden. :)



Wat heb jij gelezen van Gottmer?

Reacties

Populaire posts