Recensie: Suzy en de Kwallen


30971018
Titel: Suzy en de Kwallen
Auteur: Ali Benjamin
Genre: Middle Grade, Contemporary
Verschenen: 5 juli 2016
Pagina's: 238
Uitgever: Van Goor
Originele titel: The Thing About Jellyfish
Bindwijze: Hardcover
Prijs: 17,99
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

Sommige harten kloppen maar ongeveer 412 miljoen keer. Klinkt alsof het best veel is, hè? Maar dan ben je nog maar twaalf jaar.

Nadat haar voormalige beste vriendin verdrinkt, is Suzy Swanson ervan overtuigd dat dit komt dooreen zeldzame kwallenbeet.

Dingen gebeuren immers heus niet zomaar. Teruggetrokken in haar eigen stille wereld, ontwikkelt ze een plan om haar theorie te bewijzen, zelfs als het betekent dat niemand haar gelooft en ze de wereld over moet reizen in haar eentje.



Vorig jaar las ik De Appeltaart van Hoop van Sarah Moore Fitzgerald, wat een fantastisch boek was. Toen Van Goor Suzy en de Kwallen publiceerde, kon ik niets anders doen dan het op mijn nog-te-lezen-lijst zetten, omdat het verhaal mij gewoon ontzettend deed denken aan De Appeltaart van Hoop. Op een positieve manier, dan hè?

Suzy en de Kwallen gaat over Suzy, die na de dood van haar beste vriendin totaal in elkaar valt. Langzamerhand raakt ze helemaal geobsedeerd door kwallen en boem! Je hebt een treurig, maar mooi jeugdboek.

Het is niet voor niets dat ik Appeltaart heb genoemd. Beide boeken zijn namelijk geschreven als Middle Grade-verhalen en gaan beide over de Dood. Beide weliswaar over een verschillend aspect, maar het hoofdonderwerp is hetzelfde. De Dood.

Suzy is geobsedeerd met kwallen en heeft het bijna het hele boek daar ook over. Hierdoor heb ik ontzettend veel geleerd over deze bijzondere wezens. Sommige dingen wist ik al, zoals hetgeen wat als laatste onthuld wordt over deze dieren, door Super Amazing Project. Jup, YouTube heeft mij iets geleerd. Hoewel ik mij hier in het begin aan stoorde, omdat ik totaal geen interesse in kwallen heb, werd het uiteindelijk iets wat ik begon te waarderen aan dit boek. Kan ik een ander boek opnoemen met een personage dat geobsedeerd is met een diersoort? Nee. Niet op dit moment, in ieder geval.

Dat het verhaal draait om Suzy had je vast al geraden, maar tjonge, wat een karakterontwikkeling heeft zij, zeg! Veel wil ik er niet over kwijt, maar het was zo mooi om te zien hoe ze langzaam groeide tot het meisje waarmee het boek eindigt en o mijn goden, ik ship het!

Het verhaal is mooi, schattig, droevig en alles wat je kunt bedenken. Hoewel Appeltaart nog steeds mijn favoriet is van deze twee boeken, komt Suzy aardig in de buurt. Je kunt ook vast wel raden dat ik iedereen dit boek aanraad. Heb je zin in een kort, maar krachtig boek? Dan is Suzy en de Kwallen hét boek om te lezen. Enne, lees ook De Appeltaart van Hoop, als je dat nog niet hebt gedaan.

Heb jij Suzy en de Kwallen gelezen?

Reacties

Populaire posts