Recensie: The Tale of Princess Kaguya


Titel: The Tale of Princess Kaguya
Regisseur: Isao Takahata
Acteurs: Aki Asakura, Yukiji Asaoka, Takeo Chii
Genre: Animation, Drama, Fantasy
Verschenen: 4 september 2014
Duur: 137 minuten
Cijfer: 7,5 of 4/5 sterren

An old man makes a living by selling bamboo. One day, he finds a princess in a bamboo. The princess is only the size of a finger. Her name is Kaguya. When Kaguya grows up, 5 men from prestigious families propose to her. Kaguya asks the men to find memorable marriage gifts for her, but the 5 men are unable to find what Kaguya wants. Then, the Emperor of Japan proposes to her. (IMDb.com)

Toen ik in de krant zag dat die avond The Tale of Princess Kaguya op tv te zien zou zijn, besloot ik dat ik die film wilde zien. Sinds ik klein ben heb ik Studio Ghibli-films gekeken (onder andere My Neighbour Totoro en Kiki's Delivery Service), dus waarom zou ik The Tale of Princess Kaguya niet kijken als ik de mogelijk kreeg om dat wel te doen? In de avond zette ik de tv aan en kwam ik tot de ontdekking dat het te zien was op Zapp.

Zapp is geen slechte zender, maar als het op films komt wel, omdat ze die altijd dubben in het Nederlands. Net zoals The Suite Life of Zack and Cody: de originele stemmen zijn weggehaald en verplaatst door Nederlandse. En ja hoor, deze film was gedubd vanuit het Japans naar het Nederlands. Jammer, maar ik kon er niets aan doen.

De manier hoe The Tale of Princess Kaguya is erg bijzonder. Voor een animatie film, maar ook voor een Studio Ghibli-film, omdat ik geen films van hen ken naast deze die een schilderachtig effect heeft. Een pluspunt, dus.

Ook het verhaal is erg bijzonder. We krijgen te zien wat de slechte kanten van de mensheid zijn(gierigheid, de wil naar macht), maar tevens hoe het leven vroeger was in Japan en dat vrouwen niet veel te zeggen hebben. En ook nog eens dat je kansen moet grijpen als je kunt en niet dat je moet wachten.

De enige minpunt van deze film is dat het te lang is. Veels te lang. Normaal duren animatiefilms ongeveer anderhalf uur. Deze duurde twee uur en één kwartier! Na een tijdje begon ik mij te vervelen, omdat het verhaal zo langdradig was. Als ze het iets korter hadden gemaakt zou deze film zeker vijf sterren hebben verdiend. Een gemiste kans, helaas.

The Tale of Princess Kaguya is een film die je zeker weten ooit in je leven gezien moet hebben, al zou ik er wel de tijd voor nemen én het in het Japans kijken, want tjonge, die Nederlandse stemmen... Ik irriteer mij er nog steeds mateloos aan. Niet dat ik iets tegen die acteurs heb, maar gewoon omdat ze niet zo realistisch klinken als ze samenkomen met het beeld.

Heb jij The Tale of Princess Kaguya gezien?

Reacties

Populaire posts