Recensie: 13 Reasons Why Seizoen 1

Seizoen: 1
Afleveringen: 13
Genre: Drama, Mystery
Verschenen: 31 maart 2017
Duur: ± 55 minuten per aflevering
Cijfer: 9,0 of 5/5 sterren

Thirteen Reasons Why, based on the best-selling books by Jay Asher, follows teenager Clay Jensen (Dylan Minnette) as he returns home from school to find a mysterious box with his name on it lying on his porch. Inside he discovers a group of cassette tapes recorded by Hannah Baker (Katherine Langford) -his classmate and crush-who tragically committed suicide two weeks earlier. On tape, Hannah unfolds an emotional audio diary, detailing the thirteen reasons why she decided to end her life. Through Hannah and Clay's dual narratives, Thirteen Reasons Why weaves an intricate and heartrending story of confusion and desperation that will deeply affect viewers. (IMDb.com)

Iedereen, letterlijk iedereen, heeft het over 13 Reasons Why. Normaalgesproken begin ik pas met het kijken van een tv-serie als ik mensen erover hoor praten, maar dit geval? Nee. Ik ben wel door hen gestimuleerd om vérder te kijken. Hoe ik op deze serie kwam? Het zit zo. In 2014 kwam ik achter BookTube. Daardoor leerde ik het boek 13 Reasons Why kennen. Ik voegde het toe aan mijn nog-te-lezen-lijst op Goodreads en dat was het (dit was in 2015, maar ik kende het boek al. Misschien zag ik het later pas op Goodreads en dacht ik, o ja! Die ook nog). Ergens dit jaar (of vorig jaar) hoorde ik dat er een tv-serie zou komen van dit boek. Was ik benieuwd? Jazeker. Op 31 maart (toen kwam de serie op Netflix) begon ik aan aflevering één. En nu, twee weken later, ben ik hier (ik heb het gisteren afgekeken).

En nu is het tijd voor mijn dertien redenen waarom ik dit een fantastische serie vind (het boek heb ik nog niet gelezen, dus ik kan niets zeggen of het een goede verfilming is. Ik neem aan van wel).

1. Er zijn fantastische personage-ontwikkelingen in het verhaal. In het begin had ik een hekel aan iedereen. Ik begreep Clay niet, Hannah niet, Alex niet, iedereen niet. Ze waren maar raar. En nu? Nu begrijp ik ze en zie ik ze door een ander licht (of gaat die uitdrukking niet zo?).

2. Het verhaal gaat over heftige onderwerpen, maar doet dat niet te veel of te weinig. Soms gebeurt het dat een verhaal over een heftig onderwerp gaat, maar daar te weinig aandacht aan besteedt, wat het minder goed maakt. Soms gebeurt het dat een verhaal over een heftig onderwerp gaat, maar daar juist te veel andere heftige dingen aan toevoegt en heel veel (heftige) dingen er eigenlijk niet in hadden gehoeven. Bij 13 Reasons Why was dit niet het geval. Er zitten veel heftige dingen in, maar op een logische manier, die het niet te veel maken.

3. Ik kon niet in een keer door gaan door de heftigheid. Net zoals Clay (in de serie dan) kon ik niet alles in één keer bekijken/beluisteren. Het was gewoon te veel. Aflevering 13? Ik... Ik snap niet hoe mensen dit kunnen binge watchen, of kunnen zeggen dat ze hieraan verslááfd zijn. Verslááfd. Goden, waarom?

4. De muziek is uitstekend. Volgens mij heeft Selena Gomez de muziek uitgekozen (ze is trouwens ook een van de producers) en dat heeft ze fantastisch gedaan. De muziek bracht de sfeer heel goed over en dat is altijd wel fijn. Op deze website heb ik een lijst gevonden van de muziek, dus als je geïnteresseerd bent?

5. Diversiteit is sterk aanwezig. Het is steeds vaker dat tv-series niet alleen maar blanke heteroseksuele mensen hebben als cast en dat is geweldig. Hoewel ik het jammer vind dat 13 Reasons Why alleen maar homoseksuele mensen heeft van de LGBT+-gemeenschap, ga ik daar natuurlijk niet over klagen.

6. Ik heb ontzettend moeten huilen. Dit begon bij aflevering 7 en stopte pas nadat ik aflevering 13 had gekeken. Ik moest niet huilen omdat het zielig was, of omdat ik meevoelde met Hannah, maar omdat ik haar begréép. Nee, ik heb dit niet allemaal zelf meegemaakt (pfoe, gelukkig!), maar ik begreep haar gewoon. 100%. En Clay ook. En ik vraag nog steeds de hele tijd: 'Hannah, waarom moest je zelfmoord plegen?'

7. Ik moet nog steeds denken aan deze serie. Het is al een dag geleden dat ik het heb afgekeken, maar het voelt alsof het nog maar net is. De tranen wellen al op als ik er alleen al aan denk. Nee, dit gaat niet goed komen op school, als iedereen het weer over deze serie heeft. De kans is groot dat ik in huilen uit ga barsten.

8. Ik hield eerst helemaal niet van deze serie. De eerste zes afleveringen waren oké, maar niet geweldig. De enige reden waarom ik verder keek was omdat ik wilde weten wat Hannah over Clay ging zeggen. Langzamerhand veranderde deze nieuwsgierigheid in liefde en nu wil ik deze personages niet meer loslaten.

9. Ik wil het boek nu lezen. Het staat al een lange tijd op mijn nog-te-lezen-lijst, maar nu wil ik het echt lezen. Ik wil mij weer verliezen in het verhaal van Clay en Hannah en nee, ik wil niet weer verscheurd worden van verdriet, maar ik móét gewoon dit boek lezen. Nu.

10. De manier hoe deze serie is gemaakt is geweldig. Als eerste: de kleurpaletten die gebruikt zijn zijn fantastisch. Als we in het verleden kijken (als Hannah nog leeft) heeft alles een warme, oranjeachtige tint. Het heden is juist kouder, afstandelijk en heeft een blauwe tint. Dat hier tijd aan is besteed? Fantastisch. En hoe het heden is verweven met de flashbacks... Applaus, makers van 13 Reasons Why, jullie hebben het uitstekend gedaan.

11. De acteurs zijn heel erg goed. Sommige YA-series hebben potentie om goed te zijn, maar mislukken omdat alles te geforceerd overkomt. Shadowhunters bijvoorbeeld? Ik heb niet verder gekeken na de eerste aflevering van seizoen twee omdat ik het acteerwerk zo geforceerd vond en mij daar de hele tijd aan irriteerde. Dit had ik bij deze serie niet. Iedereen kon zo goed spelen! Hoe ze Katherine Langford hebben gevonden vind ik nog steeds een wonder, want man, wat kan zij acteren. (Ze heeft eerder niet echt grote rollen gespeeld, naast het feit dat ze helemaal uit Australië komt. Ik weet het, je merkt er niets van in deze serie. Net zoals K.J. Apa (Archie) in Riverdale. Hij komt uit Nieuw-Zeeland, maar daar merk je ook niets van.)

12. 13 Reasons Why heeft een hele duidelijke boodschap. En dat is dat je niet alleen aan jezelf moet denken en wat jíj voelt, maar ook wat de ander voelt en wat jíj zegt allemaal voor impact kan hebben op de ander. O, en dat je mensen moet helpen als je ziet dat het niet goed gaat. Want dat is belangrijk. Heel erg belangrijk.

13. Ik wil iedereen aanraden om deze serie te kijken. Kan dit als een reden gezien worden? Ja. Want als ik geen goede serie had gevonden, zou ik het ook niet hebben willen aanraden. Ik waarschuw wel alvast dat er echt hele heftige dingen gebeuren in het verhaal (nog steeds begrijp ik niet waarom mensen dit nou kunnen binge watchen). Ik wil mijn ouders en zusje deze serie ook aanraden (;)), maar of ik dan meekijk? Nee, ik denk niet dat ik dat kan.

Heb jij 13 Reasons Why gezien?