Recensie: It


11381895
Titel: It
Auteur: Stephen King
Genre: Horror, Fantasy, Thriller
Verschenen: September 1986
Pagina's: 1376
Uitgever: Hodder
Nederlandse titel: Het
Bindwijze: Paperback
Prijs: 11,95
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

It was the children who saw - and feel - what made the small town of Derry so horribly different. In the storm drains, in the sewers, IT lurks, taking on the shape of every nightmare, each one's deepest dread.
Time passes and the children grow up, move away and forget. Until they are called back, once more to confront IT as it sirs and coils in the sullen depths of their memories, reaching up again to make their past nightmares a terrible present reality.


Mijn avontuur met dit boek begon in oktober 2016, toen ik Stranger Things had afgekeken en helemaal geobsedeerd raakte. Mijn favoriete personage was Mike (geen idee waarom) en aangezien ik benieuwd was in welke andere films en tv-series de acteur, Finn Wolfhard, had gespeeld of zou spelen kwam ik op zijn IMDb pagina terecht. En wat zag ik daar? Hij zou in de remake komen van It! En die film komt dit jaar uit in september. Woohoo! Om mij daarop voor te bereiden moest ik uiteraard heb boek lezen, dus dat was reden nummer één. De tweede (en enige andere) reden was dat een van de inspiratiebronnen van Stranger Things de originele verfilming van It was. Zo kwam ik hier terecht.

Vorig jaar, ook in oktober, was de originele verfilming van dit boek op tv te zien. Meestal lees ik het boek voordat ik de film (of tv-serie) zie, maar omdat dit op tv was had ik uiteindelijk geen andere keuze dan om te kijken. Daarom wist ik al hoe het hele verhaal zou gaan en is dat denk ik ook een van de redenen waarom ik dit boek zo goed vond.

It is dik. Heel dik. Nog dikker dan The Lord of the Rings! (Mijn editie dan.) Als je de film hebt gezien weet je dit waarschijnlijk al: het verhaal is super langdradig. Alle actie-scènes komen pas in de laatste tweehonderd bladzijdes, wat betekent dat de inleiding iets van duizend bladzijdes duurt. DUIZEND. Omdat ik het verhaal al kende kon ik rustig genieten van het boek en stoorde ik mij niet aan het feit dat alles zo langzaam ging.

Wat mij het meest aansprak was hoe het verhaal in elkaar zat. It is onderverdeeld in verschillende delen, en die delen zijn weer onderverdeeld in hoofdstukken en die hoofdstukken zijn weer verdeeld in kleine hoofdstukken. Dan komt erbij dat ieder deel anders in elkaar zit. Het verleden en het heden zijn diep met elkaar verweven en zo zou het kunnen zijn dat bijvoorbeeld in deel één ieder hoofdstuk begint met één mini-hoofdstuk in het heden en de rest in het verleden, terwijl in deel twee alle mini-hoofdstukken om en om over het heden en verleden gaan. Ik snap niet hoe Stephen King niet in de war is geraakt, want tjonge, wat een werk moest dat zijn geweest.

Over het algemeen was het verhaal erg goed en origineel en begrijp ik nu het einde van de film (of mini-serie, hoe je het ook ziet) veel beter. Alle personages waren heel erg gedetailleerd (op eentje na, maar dat was ook logisch). Eén ding waar ik het niet zo mee eens was, was een scène ergens in het einde toen ze nog kinderen waren en Het hadden verslagen. Om dat niet te vergeten moesten ze allemaal iets doen en die scène had er niet in gehoeven naar mijn mening. Hopelijk hebben ze het uit de nieuwe film gehaald, want anders... Eh...

Als laatste over of dit boek eng was. Nope. Voor mij niet, in ieder geval, maar dan kon ook komen doordat ik geen angst heb voor clowns. Daarnaast zat It ook meer vol met gruwelijkheid dan horror, omdat veel mensen niet 'normaal' dood gingen. Hier was ik eigenlijk al aan gewend door Gone van Michael Grant, dus eigenlijk vond ik dat ook niet eng. Hopelijk is dit niet te erg in de nieuwe film, want als ik het in het echt zie (gefilmd en gefaked hoort daar ook bij) kan ik er níét tegen. Blurgh.

Uiteindelijk heb ik It maar aan mijn favoriete boeken toegevoegd en Ben en Beverly aan mijn favoriete personages, want dit boek was fenomenaal. Al denk ik niet dat ik het ooit nog ga herlezen, want 1376 pagina's, hè. Ik kan in ieder geval niet wachten op de film.

Of ik dit boek aanraad? Ja en nee. Ik bedoel, als je de film erg leuk vond (zoals ik), zou ik het wel lezen, maar anders niet want dan besteed je heel veel tijd aan een heel dik boek waarvan je al weet dat je het niet leuk gaat vinden. Maar als je houdt van de boeken van Stephen King, je gruwelijkheid niet erg vindt en je tijd hebt om een boek als dit te lezen, dan zeg ik ja! Lees dit boek. En kijk anders de film. Tenzij je bang bent voor clowns.

Heb jij It gelezen?

Reacties

Populaire posts