Recensie: Zorro

Genre: Historical, Romance, Adventure
Verschenen: 2005
Pagina's: 461
Uitgever: Wereldbibliotheek
Originele titel: El Zorro
Prijs: 12,50

Zorro kent iedereen als de gemaskerde strijder voor rechtvaardigheid en als levenslustige hartenbreker. Zijn echte naam luidt Diego de la Vega, hij groeit op in Californië aan het begin van de 19de eeuw. Hij is de zoon van een Amerikaanse indiaanse vrouw en een Spaanse edelman die elkaar eerst naar het leven stonden, maar verliefd op elkaar werden. Op zijn zestiende wordt Diego naar Barcelona gestuurd om er een Europese opvoeding te krijgen. In de periode dat hij daar verblijft, zucht Spanje onder het juk van Napoleon en Diego sluit zich aan bij een geheim genootschap dat zich verzet tegen het onrecht tijdens de Franse bezetting. Maar niet alleen zijn drang naar gerechtigheid drijft hem tot dappere daden, hij wordt minstens zo sterk gedreven door zijn tomeloze liefde voor de mooie Juliana.
Samen met Juliana, haar zus en hun gezelschapsdame ontvlucht Diego Spanje en na vele omzwervingen keert hij terug naar de wereld waar hij is opgegroeid. Daar neemt hij het heft in handen en als de geheimzinnige Zorro bindt hij de strijd aan tegen onrecht en uitbuiting. Een held is geboren, de legende begint...

Zoals je misschien weet heb ik op school het vak Spaans gekozen en dit jaar moesten wij daarvoor Zorro van Isabel Allende lezen. In het Spaans. Dit heb ik in het begin geprobeerd, maar na heel veel uur, tien pagina's en vermoeidheid besloot ik om de Nederlandse versie te lenen bij de bibliotheek en het dus in het Nederlands te lezen. Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb, want ik heb het binnen vier dagen uitgekregen, wat mij anders nooit gelukt zou zijn met de Spaanse versie. (Ik heb me niet aan de regels gehouden, maar heb je liever dat ik het boek wél lees, maar dan in een andere taal, of dat ik alleen maar samenvattingen lees in een andere taal? Precies.)

Ik moet zeggen dat ik amper iets wist over Zorro. Ik heb nooit een film over hem gezien en het enige dat ik wist was dat hij een cape droeg en een masker. In het zwart. Verder? Niets. Niet dat hij zich gedroeg als een soort Robin Hood, niet dat hij verliefd werd op ene Juliana, niet dat hij naar Barcelona was gegaan en ook niet dat hij zich bij een geheim genootschap had aangesloten. Ik zou dit boek dus als informatief kunnen zien, voor zover het een beetje hetzelfde is als de originele verhalen.

Verder moet ik het oneens zijn met de schrijfster, omdat ik dit boek helemaal niet spannend vond en Zorro al helemaal niet 'legendarisch'. Het was interessant om te zien hoe het leven begin 19de eeuw ongeveer was, maar dat was het ook wel. Ik zal niet zeggen dat dit een slecht boek is, omdat dat helemaal niet zo is, maar ik kan ook niet zeggen dat Diego mijn hart verovert heeft.

Vergeleken met De Donkere Kamer van Damokles en Vals Licht was dit boek stukken beter en heb ik hier ook meer van genoten. De schrijfstijl was beslist niet makkelijk (ik moet af en toe bepaalde stukken herlezen om te begrijpen wat er precies stond), maar een heel stuk aangenamer nu het in het Nederlands was (hoe had ik dat ooit in het Spááns kunnen begrijpen?!).

De personages waren fijn om over te lezen (voor Isabel), maar zoals ik al zei veroverden ze niet mijn hart. Ik zal dit boek denk ik niet herlezen, en zeker niet in het Spaans (snel dát boek terug brengen naar de bieb), dus nu nog de boektoets maken en dan ben ik van dit boek af.

Raad ik je aan om Zorro te lezen? Ik weet niet of het klopt met de originele verhalen, maar als je fan bent van deze held, zeg ik ja. En verder? Misschien als je de boeken van Isabel Allende wil lezen, al weet ik niet of dit boek 'goed' is vergeleken met haar andere werken. Nou ja. Volgens mij is Liefde en Schaduw bekender, dus zou ik die eerst even proberen.

Heb jij Zorro gelezen?