Evenement: Thomas Olde Heuvelt weer in Nederland!

Op vrijdag 9 december bezocht ik boekhandel Stevens, omdat Thomas Olde Heuvelt langs zou komen om zijn boeken te signeren.

Thomas Olde Heuvelt is de schrijver van Hex, een spannend horrorverhaal, en een aantal andere korte verhalen. Niet lang geleden heeft hij met Robin Hobb, een hele bekende Amerikaanse Fantasy-schrijfster, een zes weken-durende tour gedaan door de Verenigde Staten om zijn boek Hex (de Engelse versie) te promoten. En nu is hij weer terug in Nederland en kreeg ik de kans om hem te ontmoeten!

Eén week voordat hij langs zou komen kocht ik Hex (de nieuwe versie met een alternatief einde), maar begon ik er pas zondag aan. Maakte ik een grote fout? Misschien, want ik had het nog niet uit toen de grote dag was aangekomen. Ik was in ieder geval wel over de helft.

En zo ontmoette ik een van de beroemdste schrijvers van Nederland. (Kom op, hij ís beroemd. Ik vond zijn boek zelfs in Forbidden Planet in Londén!) Het was ontzettend awkward (omdat ik eenmaal awkward ben rond schrijvers, of eigenlijk iedereen), maar uiteindelijk heb ik mijzelf niet al te veel voor schut gezet. Hoop ik.

Iets wat mijn awkwardness veroorzaakt, is het feit dat ik bijna nooit vragen heb. En als je je boek laat signeren door een schrijver en je geen vragen hebt, sta je daar maar een beetje om je heen te kijken en sta je jezelf af te vragen in welk hels oord je nou weer terecht bent komen. Dit had ik bij Lisa Williamson. Urgh. Zo awkward.


Toevallig kwam ik op één vraag: waarom speelt het verhaal zich af in Beek? Vast een veelgestelde vraag, maar goed, ik kwam nergens anders op. Het antwoord was dat hij in Nijmegen was geboren en omdat zijn familie in Beek woonde, hij daar vaak kwam en in de bossen rondstruinde. Blijkbaar waren daar van die heksenkringen en een vriend/familielid vertelde hem dat hij zij ogen dicht moest doen als hij daar langsliep, omdat hij anders zeven jaar ongeluk zou krijgen. En zo is het verhaal van Hex ontstaan.

Hij heeft mijn boek gesigneerd en mijn goden, dit is letterlijk de mooiste handtekening die ik heb in mijn gesigneerde-boeken-verzameling! (Herman Kochs handtekening was een echte teleurstelling, want het is minuscuul.)


Heb ik spijt dat ik geen andere boeken van Thomas Olde Heuvelt heb gekocht? Ja... Een beetje... Ja. Ja, ik heb spijt, maar mijn bankrekening zou niet blij zijn geweest, dus het is maar goed dat ik niets heb gekocht.

Heb jij Thomas Olde Heuvelt ontmoet?

Reacties

Populaire posts