Mijn 16 favoriete boeken in 2016!

Vorig jaar uploadde ik een blogpost over de vijftien favoriete boeken die ik in 2015 had gelezen. Dit jaar is het tijd voor de zestien favoriete boeken die ik in 2016 heb gelezen!
In principe mogen ook boeken die niet dit jaar uitgegeven zijn op deze lijst staan, dus boeken uit eerdere jaren staan hier ook. Benieuwd welke boeken deze lijst bereikt hebben? Lees dan snel verder!


De Boekendief (The Book Thief) van Markus Zusak

20555501

Het eerste boek dat ik in 2016 uit las, was The Book Thief. Niet vond ik het alleen mooi, maar was het ook het eerste boek dat ik ooit heb gelezen dat in de Tweede Wereldoorlog afspeelt en er niet voor heeft gezorgd dat ik er een hekel aan heb. Bravo!


260565122561343128501512

Toen ik de eerste bladzijde las van De Schreeuwende Wenteltrap, wist ik onmiddellijk dat ik van Lockwood én deze serie hield. O, en wees gerust, het tweede boek behoort ook tot mijn favorieten, maar om de een of andere reden staat het niet op dit lijstje. Vooral de geesten en Londen trokken mij aan, maar ook de personages en dat het ontzettend veel op Sherlock leek, een van mijn favoriete series.

Vrouwe Middernacht (Lady Midnight) van Cassandra Clare

25494343

De laatste tijd heb ik zo mijn twijfels over de boeken van Cassandra Clare, omdat hoe langer ik over ze denk, ze steeds minder geweldig worden, maar Lady Midnight blijft toch een van mijn favorieten. De personages zijn geweldig (ik hóúd van Emma en Julian) en het verhaal ook. Ik kan niet wachten op Lord of Shadows!


28239328

Het tweede boek dat afspeelt in de Tweede Wereldoorlog en zich tot mijn favorieten heeft laten benoemen. Dit is een van de vele boeken die ik heb ontdekt door BookTube en ik was er dus heel enthousiast over. Gelukkig vond ik het ook nog geweldig, en zo is het op deze lijst beland.


2811670029623181

Vorig jaar las ik de eerste vier boeken van de Throne of Glass-serie en ze waren góéd! Dit jaar kwamen de Nederlandse edities uit van de eerste twee boeken van de ACOTAR-trilogie en toevallig won ik ze allebei via Best of YA. Ik kon letterlijk na het eindigen van Hof van Doorns en Rozen niet wachten op deel twee, en ik dacht er continu aan, één maand lang (want ik moest nog één maand wachten, wat toen twee werd, helaas).


24844184

Het tweede deel, Zwarte Letters, staat eigenlijk ook op deze lijst, maar dan zouden het zeventien boeken zijn, dus heb ik het er toch maar afgehaald. Hoewel ik bij Urban Fantasy meer had gedacht aan Percy Jackson, Harry Potter en The Mortal Instruments, heb ik toch ontzettend van deze serie kunnen genieten en is het op mijn lijst met favorieten beland.


17378527

Ik heb bijna een jaar moeten wachten om The Raven King te lezen, het vierde en laatste deel van The Raven Cycle. Onlangs het lange wachten (en het vergeten van het plot van het derde boek) kon ik toch van dit deel genieten en moet ik zeggen dat dit een van die geweldige eindes is die een serie kan hebben (want sommige series weten het laatste deel echt te verpesten).


23128775

Een eeuwigheid heb ik moeten wachten om dit boek te kopen met korting (het was bij de V&D, toen die nog bestond), en een eeuwigheid heeft het geduurd voordat ik daadwerkelijk aan dit boek begon, maar toen ik eenmaal begonnen was, kon ik het niet meer weg leggen. Normaalgesproken lees ik niet zo veel (of eigenlijk geen) detectives, maar van deze serie kan ik mijn handen niet weghouden.

Kindred Spirits van Rainbow Rowell

26365537

Op mijn vakantie naar Engeland en Ierland kocht ik dit boekje, waar ik ontzettend blij om was (omdat het bijna nergens te koop is). Ik ben een Star Wars-fan en ik houd wel van de boeken van Rainbow Rowell, dus het kon niet bétér.


31449368

Ik mocht dit boek lezen voor de Hebban Leesclub en daar was ik heel blij mee, want dit boek trok mij al aan met de cover, de flaptekst en het eerste hoofdstuk. En tijdens het lezen kon ik het ook al niet wegleggen, dus dat dit boek op mijn favorietenlijst kwam, was niet zo raar. Heb ik ook gezegd dat ik in tranen uitbarstte tijdens het lezen? Nee? Nou, dan weet je het nu wel. 


22299763

Net zoals The Raven King had Crooked Kingdom hét einde wat het laatste deel van een serie om vraagt. (En de cover! Al is die wel verpest door Blossom Books. I can't unsee it... Ik ga niet zeggen waarom, want dan verpest ik het ook voor jullie). Maar goed. Geweldig plot, geweldige personages, geweldige schrijfstijl, geweldige wereld. Ik ben verliefd. En verdrietig. 

De Hamer van Thor (The Hammer of Thor) van Rick Riordan

27904311

Rick Riordan is een van mijn favoriete schrijvers, dus toen The Hammer of Thor te koop was, kocht ik het. Uiteraard. En dat het fantastisch was is ook niet zo raar, omdat Rick Riordan mijn favoriete schrijver is! Maar serieus. Alex Fierro saved 2016. Daar ben ik het totaal mee eens.


33297999

Dit is het laatste boek dat ik in 2016 heb gelezen (ja, de laatste paar dagen zit ik in een vreselijke reading slump. Ik heb letterlijk meer dan een week lang núl woorden gelezen), dus eigenlijk heb ik dit jaar het eerste boek en het laatste boek tot mijn favorieten benoemd. En dat realiseer ik me nu pas. Oké, maar over Huis van Glas. Ik kreeg dit boek toegestuurd als manuscript van uitgeverij Karakter, en dit is een van de eerste boeken die ik toegestuurd heb gekregen die ook daadwerkelijk leuk is (de rest was maar slap en bevatte die kwaliteit niet waar ik naar zoek). Het is nog niet uit, maar als die het wel is: lees het!

Zoals je ziet heb ik dit jaar geen top drie gemaakt, omdat ik alle boeken eigenlijk even goed vond, maar als ik moest zeggen welk boek ik geweldig vond, zou dat The Book Thief zijn, en als serie Lockwood & Co.. Zo, dat was het wel weer. Op naar 2017! Ik hoop dat ik dan even geweldige boeken kan lezen.

Welke boeken die jij in 2016 hebt gelezen zijn jouw favorieten?

Reacties

Populaire posts