Recensie: The School for Good and Evil (The School for Good and Evil #1)


16248113
Titel: The School for Good and Evil
Auteur: Soman Chainani
Serie: The School for Good and Evil #1
Genre: Fantasy, Middle Grade
Verschenen: 14 mei 2013
Pagina's: 488
Uitgever: HarperCollins
Bindwijze: Paperback
Prijs: 8,66
Cijfer: 7,5 of 4/5 sterren

Every four years two children are stolen away from Gavaldon, never to return. Most children fear being taken to the School for Good and Evil. But not Sophie...
She has dreamt all her life of being a princess and believes the school could be her chance.
Her best friend Agatha has other ideas. When the two girls are taken, things don't quite go to Sophie's plan. Because sometimes, the princess and the witch don't look like they do in fairytales.

Een vriendin raadde mij The School for Good and Evil aan en aangezien we vaak dezelfde boeken leuk vinden, besloot ik dit boek van haar te lenen. Ik kende het boek al langer, maar een echt idee van waar het over ging had ik niet. Behalve hetgeen waarvoor ik gespoild was. Helaas.

Het verhaal gaat over Sophie en Agatha, die meegenomen worden naar de School for Good and Evil. Maar in plaats van dat Sophie bij de Goede school wordt afgezet, komt ze bij de Slechteriken, en in plaats van dat Agatha bij de Slechte school wordt afgezet, komt ze bij de Goederiken. Maar klopt dit wel?

Het idee is onwijs gaaf. Twee scholen, de een goed en de ander slecht. Uiteraard spelen clichés in dit boek een grote rol (het is tenslotte sprookjesachtig), maar dat maakt het juist zo goed, omdat je verwacht wat er gaat gebeuren en dat ook zo gaat, maar uiteindelijk ook weer niet. Dit klinkt vaag, maar het is wel waar.

Toch heeft het een hele tijd geduurd voordat ik in het verhaal kwam. Pas na tweehonderd pagina's begon ik ervan te genieten en had ik zin om verder te lezen. Maar het was het waard, omdat The School for Good and Evil een uiterst bijzonder verhaal is en zeker ooit op je stapel met gelezen boeken moet komen.

De personages worden misschien niet helemaal beschreven, maar aangezien dit boek zich voor moet doen als een sprookje, vind ik het niet erg (Sneeuwwitjes karakter wordt toch ook niet helemaal uitgeschreven?). Mijn favoriet is in ieder geval Agatha. Sophie mag stikken. Dit klinkt grof, maar ook dit is waar.

Ben je een ontzettend grote fan van Once Upon A Time (oftewel een Oncer), dan is The School for Good and Evil hét boek dat ik je aanraad om te lezen. Ik moet er wel bij zeggen dat het Middle Grade is en geen Young Adult, maar meestal is dat geen probleem (Percy Jackson is tenslotte ook Middle Grade). En als je van sprookjes, avontuur, goed en kwaad en magische scholen houdt, dan raad ik dit boek ook aan.  

Heb jij The School for Good and Evil gelezen?

Reacties

Populaire posts