Recensie: The Imitation Game


Titel: The Imitation Game
Regisseur: Morten Tyldum
Acteurs: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode
Gebaseerd op: Alan Turing: The Enigma van Andrew Hodges
Genre: Biography, Drama, Thriller
Verschenen: 8 januari 2015
Duur: 114 minuten
Cijfer: 9,0 of 5/5 sterren

Based on the real life story of legendary cryptanalyst Alan Turing, the film portrays the nail-biting race against time by Turing and his brilliant team of code-breakers at Britain's top-secret Government Code and Cypher School at Bletchley Park, during the darkest days of World War II. (IMDb.com)

Een van mijn favoriete films die ik ooit heb gezien is The Imitation Game, die gaat over Alan Turing, een geniale Brit (zoek maar op wat hij allemaal is: wiskundige, computerpioneer, informaticus, enzovoorts, enzovoorts) die echt bestaan heeft. Een biografische film, dus. In mijn recensie van The Theory of Everything heb ik deze film genoemd, en nu kan ik uitleggen wat ik nou zo goed vind van deze film.

Als eerste is Benedict Cumberbatch een geweldige acteur (en ook nog eens een van mijn favorieten). Hoewel ik hem fantastisch vind als Sherlock, moet ik toch toegeven dat ik hem pas voor het eerst zag in deze film. En wat speelt hij Alan Turing toch goed! Ik weet niet hoe de echte Alan was, maar nog steeds: Benedict Cumberbatch speelt hem uitstekend.

Als tweede is het verhaal uiterst bijzonder. Het lijkt mij ontzettend moeilijk om een biografische film boeiend te houden, zonder dat dat realistische verdwijnt. Bij The Imitation Game is het gelukt. Langzamerhand komen we steeds een beetje meer over Alan te weten, terwijl dit een waargebeurd verhaal is en die meestal niet boeiend zijn (al hebben de makers het verhaal waarschijnlijk een beetje geromantiseerd).

En eigenlijk kan ik geen derde reden bedenken waarom ik deze film verder nog zo goed vind. De acteurs zijn geweldig, maar dat had ik al gezegd, en dat het verhaal erg mooi is ook. Nou, ben je fan van The Theory of Everything, dan raad ik je deze film aan, want het is even goed! Een leuk weetje is dat Eddie Redmayne een Oscar heeft gewonnen voor zijn rol als Stephen Hawking, maar Benedict Cumberbatch die ook had kunnen winnen voor zijn rol als Alan Turing. (Al zou ik als ik die Oscar uit mocht reiken ook aan Eddie geven.)

The Imitation Game raad ik aan aan iedereen die van biografische films houd, maar ook als je fan bent van films over geniale mensen (kijk dan ook The Theory of Everything), Benedict Cumberbatch, als je meer Sherlock wilt (al is het wel 'een beetje' anders), en als je je emoties wilt laten lopen tijdens een film. Ik wacht in ieder geval met veel smart op morgen, want dan komt de eerste aflevering van seizoen vier van Sherlock op de televisie! Eindelijk!

Heb jij The Imitation Game gezien? 

Reacties

Populaire posts