Recensie: Molière


Titel: Molière
Regisseur: Laurent Tirard
Acteurs: Romain Duris, Fabrice Luchini, Laura Morante
Genre: Comedy, History
Verschenen: 2 augustus 2007
Duur: 120 minuten
Cijfer: 6,0 of 3/5 sterren

In 1657, playwright/actor Molière, having been given a theater in the capital by the King, is back in Paris after touring the kingdom of France with his company of players. One day, a young lady asks him to follow her to the deathbed of her mother... Thirteen years earlier, Molière already runs a troupe but goes broke and is thrown to prison. Fortunately (?) his debt is covered by Monsieur Jourdain, a rich man who wants him to help him rehearse a one-act play he has written with a view to seducing a beautiful bright young widow, Célimène. As Jourdain is married to Elmire, and is the "respectable" father of two daughters his design must remain secret so Molière is introduced into the house as Tartuffe, an austere priest... (IMDb.com)

De enige reden waarom ik deze film heb gekeken, is omdat ik het keek bij het vak Frans. Normaalgesproken ben ik dol op films, vooral als we die tijdens de les kijken, maar deze film... Het is niet goed, maar ook niet slecht, het is niet spannend, maar ook niet saai. Wat is het dan? Alles wat ertussen zit.

Dat deze film Frans is, speelt geen rol, want er was Nederlandse ondertiteling. Gelukkig, want anders had ik er niets van verstaan.

Het verhaal is een mengeling van Le Bourgeois Gentilhomme en Tartuffe, twee stukken die door Molière zijn geschreven. Bij Frans hebben we het kort over hem gehad, maar om heel erg eerlijk te zijn heb ik er niets van onthouden. Ik ben zo'n persoon die een hekel heeft aan Frans, maar het toch kiest. Het is overduidelijk dat ik heb besloten mijzelf naar mijn ondergang te leiden. Niet met opzet, maar eigenlijk ook wel.

Zoals ik eerder al heb gezegd is het verhaal niet echt spannend, maar ook niet saai. Dit komt doordat het erg grappig is. Maar dan niet op de Marvel manier, maar op de manier waarbij je jezelf voor schut zet. Vreselijk om mee te maken, maar hilarisch om te zien.

Waarschijnlijk is het beter om deze film te kijken als je dol bent op Franse literatuur, of als je het werk van Molière fantastisch vindt. Ik hoor in geen van beide groepen (al ben ik wel dol op Les Misérables), dus het was vast beter geweest als ik deze film niet had gezien... Hoewel, nu kan ik wel lachen als ik denk aan Jourdain en Molière in de 'paarden'-scène. Hilarisch gewoon.

Ben je geïnteresseerd in Franse literatuur en films en toneelstukken (komedie, niet tragedie)? Dan is Molière de perfecte film om te zien. Zelf ga ik deze film (hopelijk) nooit meer zien, maar het was wel fijn om eindelijk eens een keer een film te kijken bij Frans. Kom op, dat wil iedereen toch, films kijken tijdens de les?

Heb jij Molière gezien?

Reacties

Populaire posts