In de spotlights #3

Iedere maand zet ik een minder bekend boek in de schijnwerpers. Zo hoop ik dat meer mensen het boek gaan lezen, omdat ze niet zo bekend zijn in de Nederlandse boekenwereld.

Lees hier:
Deel 1
Deel 2

Deze maand is het tijd voor Flipped van Wendelin van Draanen.


331920


Titel: Flipped
Auteur: Wendelin van Draanen
Genre: Contemporary, Romance, Middle Grade
Verschenen: 1 oktober 2001
Pagina's: 212
Uitgever: Alfred A. Knopf
Nederlandse titel: Geflipt (niet meer verkrijgbaar)
Bindwijze: Hardcover / Paperback
Prijs: 21,95 / 11,95
Cijfer: 8,0 of 5/5 sterren

Waar gaat Flipped over?

Flipped heeft eigenlijk een heel erg simpel verhaal: 

Juli Baker wordt op slag verliefd als ze haar nieuwe overbuurjongen, Bryce Loski, voor het eerst ziet. Bryce is echter een beetje verlegen, dus besluit Juli hem te helpen te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Bryce wil echter niets liever dat Juli hem met rust laat. Ze volgt hem overal: ze zit in bomen en dwingt Bryce' familie eieren van haar kippen aan te nemen. Bryce doet er alles aan om bij haar uit de buurt te blijven.

Dan komt het moment dat de rollen zijn omgekeerd: Bryce vindt Juli steeds interessanter worden, terwijl Juli Bryce steeds vaker begint te zien als de jongen met alleen maar mooie ogen en zonder enige diepgang. Zijn die twee nou wel of niet voor elkaar bestemd?

Waarom je Flipped moet lezen

Soms heb je geen zin om weer zo'n boek te lezen waarin allemaal pijn en verdriet in voorkomt (bijvoorbeeld De Hongerspelen of Inwijding). In plaats van zo'n boek wil je iets vlug en vrolijks kunnen lezen. Daar is Flipped de perfecte oplossing voor. Het verhaal is heel erg cliché, maar soms wil je gewoon een boek lezen waarvan je al weet wat er gaat gebeuren. 
Wel raad ik dit boek vooral aan aan meisjes, want het hele verhaal draait om de liefde tussen Juli en Bryce. Houd je daar niet van? Dan zou ik dit boek niet lezen.
Iets wat extra leuk is, is dat het verhaal twee keer wordt verteld. De hoofdstukken worden om en om door Julie en Bryce verteld, vanuit hun perspectief. Je hebt dus twee hoofdstukken over dezelfde situatie!

Wat vond ik het leukst aan dit boek?

Flipped is denk ik het schattigste boek dat ik ooit heb gelezen. Eigenlijk had ik al geen mening over dit boek, omdat ik de film eerst had gezien en ik die super schattig vond. En tja, alles wat in het boek gebeurt, is perfect verfilmd. 
Laat ik gewoon op het punt komen dat ik alles aan dit boek leuk vond: de personages, het verhaal, de schrijfstijl...

Wat vind ik van de cover?

Op het eerste gezicht lijkt de cover niet veel te betekenen, maar als je het boek hebt gelezen, weet je precies wat het betekent! Nu ik weer naar de cover kijk, ontdek ik dat het een beetje lijkt op de cover van 100 Sideways Miles van Andrew Smith.
Het kuikentje is superschattig (eigenlijk vind ik alles aan dit boek schattig) en het komt echt naarvoren door de witte achtergrond.

Hoe kwam ik aan dit boek?

Ik zat een keer (zomer 2014) te kijken wat voor films er die dag waren op tv, toen er een filmposter was die mij heel erg opviel. Waarschijnlijk dacht ik dat ik de film ergens van kende, want ik klikte erop, maar het bleek een film te zijn die ik niet kende. De film heette Flipped.
Uiteindelijk heb ik die film niet op tv gezien, maar heb ik het gewoon in mijn eentje gekeken. Ik vond het zo'n leuke film dat ik het nog een keer bekeek. En nog een keer. (Echt waar, ik het de film drie keer gezien in twee dagen tijd). Nadat de aftiteling kwam, ontdekte ik dat de film op een boek gebaseerd was en ik wist het: ik wilde het boek lezen.
Na een paar maanden wachten heb ik het boek gekregen. En gelezen. En kon ik niks anders doen dan er weer van houden. Nu staat het boek in mijn kast, maar als ik eraan terugdenk, aan de tijd dat ik verslaafd was aan dit boek... Och, die goede oude tijden...

Heb jij Flipped gelezen?

Reacties

Populaire posts