Recensie: Marcelo en de Echte Wereld

Genre: Contemporary, Young Adult
Verschenen: 2010
Pagina's: 275
Uitgever: Lemniscaat
Originele titel: Marcelo in the Real World
Prijs: 17,95

Marcelo Sandoval hoort muziek in zijn hoofd. Hij woont in een boomhut en onthoudt de meest bizarre feiten en details. Niet bepaald gemiddelde zeventienjarige, zou je denken... Wie een labeltje op hem wil plakken, noemt Marcelo een Aspergerpatiënt. Niet dat hij dat zelf zo ziet, maar hij weet dat veel mensen het prettiger vinden om een buitenstaander zoals hij in een hokje te plaatsen. Marcelo is zelf helemaal tevreden met zijn bestaan. Hij verheugt zich op de zomervakantie, waarin hij maandenlang voor zijn geliefde paarden kan zorgen.
Tenminste... dat denkt hij. Zijn vader heeft andere plannen met hem. Hij vindt het tijd worden dat Marcelo kennismaakt met de échte wereld en heeft een zomerbaantje voor hem geregeld in de postkamer van zijn advocatenkantoor. Marcelo heeft weinig keus en gaat met tegenzin aan de slag. Maar dan ontdekt hij dat zijn vader een bedrijf verdedigd dat autovoorruiten maakt die niet deugen: al tientallen mensen zijn er zwaar door gewond geraakt, waaronder een meisje van Marcelo's eigen leeftijd.

Als eerste wil ik het hebben over hoe ik dit boek ontdekte. Het was namelijk niet op een normale manier, integendeel.
Vorig jaar, in maart, ging ik naar het YA-event van Boekhandel Stevens. Het was erg leuk (duh) en aan het eind van de avond lag er op een kast een stapeltje boekenposters die je gratis mee mocht nemen. Dat heb ik gedaan. Ik pakte voornamelijk boeken die ik kende, maar op een gegeven moment trok een poster (het waren uitvergrotingen van covers) mijn aandacht. Die cover was dus van dit boek.
Toen ik een paar weken geleden Marcelo en de Echte Wereld in de bibliotheek zag staan wist ik het: ik wilde en ging het lezen.

Met het boek is echt niets mis, het is erg goed, alleen... ik had iets anders verwacht. Ik weet het niet. Ik had verwacht dat het verhaal meer over het plot zou gaan: alle avonturen die Marcelo beleefde. In plaats daarvan gaat het heel erg over karakterontwikkelingen, want man, die spelen in dit boek een heel grote rol. Maar misschien is dat niet zo raar, dat dit boek over karakterontwikkelingen gaat. Daar gaan boeken met autistische hoofdpersonen toch meestal over?

Waar ik me het meest aan irriteerde was de manier hoe Marcelo praatte, hoewel dat alleen maar in het begin zo was. (Hij praat namelijk in derde persoon over zichzelf.) Daarna raakte ik eraan gewend, maar het kan ook zijn dat het gewoon minder vaak voorkomt, verder in het boek.

De personen die in Marcelo en de Echte Wereld voorkomen worden duidelijk beschreven, wat voornamelijk komt door Marcelo. Hij let vooral op details, waardoor je soms dingen te weten krijgt die je normaal niet te weten zou komen.

Door de cover ben ik een beetje in de war geraakt, want er staan twee personen op: een jongen en een meisje. Het hele boek door vroeg ik me af wie het meisje was. Ik had wel een idee, maar het bleek dus verkeerd te zijn.

Marcelo en de Echte Wereld is een boek dat ik vooral aanraad aan mensen die interesse hebben in het Autisme Spectrum Stoornis. Degenen die dat niet hebben zullen dit boek snel als saai bestempelen, wat ik niet hoop. Marcelo voldeed misschien niet aan mijn verwachtingen, maar dat betekent niet dat ik het saai, stom of slecht vind.
En als je dit net zoals ik een hele mooie cover vindt: lees dit boek! Het boek heeft een mooie cover én een mooi verhaal. (Maar dat kan ook komen omdat ik autisme in het algemeen al erg interessant vind.)

Heb jij Marcelo en de Echte Wereld gelezen?