Recensie: X-Men: Apocalypse (X-Men #9)


Titel: X-Men: Apocalypse
Regisseur: Bryan Singer
Serie: X-Men #9
Gebaseerd op: Age of Apocalypse (Comic van Marvel)
Acteurs: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence
Genre: Action, Adventure, Fantasy
Verschenen: 19 mei 2016
Duur: 144 minuten
Cijfer: 8,5 of 5/5 sterren

Since the dawn of civilization, he was worshiped as a god. Apocalypse, the first and most powerful mutant from Marvel's X-Men universe, amassed the powers of many other mutants, becoming immortal and invincible. Upon awakening after thousands of years, he is disillusioned with the world as he finds it and recruits a team of powerful mutants, including a disheartened Magneto, to cleanse mankind and create a new world order, over which he will reign. As the fate of the Earth hangs in the balance, Raven with the help op Professor X must lead a team of young X-Men to stop their greatest nemesis and save mankind from complete destruction. (IMdB)

Mijn goden, wat een film was dit toch! 

Een vriendin en ik hebben de gewoonte om elkaar te 'trakteren' op een film als we jarig zijn geweest. Omdat ik in februari jarig was en er op dat moment niet echt leuke films in de bios draaiden, besloten we om naar X-Men te gaan, aangezien ik een grote fan was en zij net geïntroduceerd was in de Marvel-wereld. 

En toen was het zover: de film draaide in de bioscoop, ik kocht kaartjes en niet veel later zaten we op die grote, lekkere stoelen met een 3D-bril op. En de film begon. 

X-Men (of eigenlijk Marvel in het algemeen) heeft de gewoonte om hun films met actie-scenes te beginnen. Zo was het dus ook met Apocalypse. Vanaf scene één zat ik gekluisterd aan het beeld: niets kon mij weghalen. 

Langzamerhand werden er nieuwe personages geïntroduceerd en steeds weer werd ik verbaasd en/of sprong ik op van vreugde, omdat ik weer oude bekenden tegenkwam. Oké, ik werd maar één keertje verbaasd.

Het verhaal is vergeleken met de andere Marvel-films precies hetzelfde. Er komt een vijand in beeld die de wereld wil verwoesten en de goeden (deze keer de X-Men) moeten de wereld redden van haar ondergang. En je kunt vast ook al raden hoe het gaat eindigen. Typisch Amerikaanse superheldenfilms. 

Ook in deze film speelt er tussen Erik, Raven en Hank, al ben ik meer voor die twee laatsten. En Jean en Scott waren zo schattig als jongeren! (Ik ben niet zo een fan van hen als ze volwassen zijn.) En dat Jean Sophie Turner, oftewel Sansa, was vond ik geweldig. En dat Scott (de acteur dan) Wade Watts van Ready Player One gaat spelen? Geniaal. Of dat de ultieme slechterik in deze film Poe Dameron van Star Wars Episode VII is? Fantastisch. Al heb ik hem liever als goeierik. Slechte Poe is stom. 

De tijdsvolgorde in de X-Men-films is erg verwarrend. Zeker na Days of Future Past. Ik had geen idee meer wat wanneer was, maar als ik het goed heb, speelt deze film zich af na First Class en Days of Future Past (het verleden). 

X-Men: Apocalypse is een film die ik alle Marvel-fans aanraad (duh), maar ook aan de mensen die van mensen met superkrachten, oftewel mutanten, houden (zoals ik). En aan de mensen die van actie, een beetje romantiek én geweldige Marvel-humor houden. En Stan Lee natuurlijk. 

Heb jij X-Men: Apocalypse gezien?

Reacties

Populaire posts