Recensie: AJIN: Demi-Human Seizoen 1

Seizoen: 1
Afleveringen: 13
Genre: Animation, Adventure, Drama
Verschenen: 2016
Duur: 22 minuten per aflevering
Cijfer: 8,5 of 5/5 sterren

17 years ago, immortals first appeared on the battlefields of Africa. Later, rare, unknown new immortal lifeforms began appearing among humans, and they became known as "Ajin" (demi-humans). Just before summer vacation, a Japanese high school student is instantly killed in a traffic accident on his way home from school. However, he is revived, and a price is placed on his head. Thus begins a boy's life on the run from all of humankind. (IMDb.com)

Na het kijken van Death Note had ik zin om weer een anime te kijken en van alle anime's die op Netflix staan sprak AJIN mij het meeste aan, dus begon ik onmiddellijk aan aflevering één. Aangezien het thema een beetje leek op die van Death Note (de Dood), dacht ik dat het verhaal vergelijkbaar zou zijn, maar nee hoor, dat is het niet.

Een Ajin is een persoon die niet dood kan gaan, wat betekent dat als hij gedood wordt, hij weer tot leven komt. Dit maakt de Ajins gevaarlijk, maar ook gewild bij onderzoekers. De hoofdpersoon, Kei, komt er toevallig achter dat hij een Ajin is en zo begint het verhaal.

Eén ding waar ik iedereen voor wil waarschuwen (vooral onder de wat jongere kijkers) is dat AJIN heel onschuldig lijkt, maar de moorden die in deze anime gepleegd worden zijn uiterst gruwelijk. Het bloed spat helemaal op en mensen worden letterlijk uitelkaar gereten. Dat laatste is misschien niet zo duidelijk te zien, maar het is en blijft nog steeds gruwelijk. Dat Netflix zegt dat dit twaalf-plus is vind ik dus raar.

De animatiestijl van AJIN is erg bijzonder. In plaats van helemaal 2D te zijn, geeft het het gevoel alsof je een game speelt. Ni No Kuni is bijvoorbeeld iets wat hier heel erg op lijkt. Een pluspunt voor de originaliteit!

Ook het verhaal is origineel. Hoewel er vast al een heleboel verhalen bestaan over mensen die weer tot leven kunnen komen, denk ik niet dat er ook verhalen zijn met mensen die weer tot leven kunnen komen én daarbij allemaal speciale gave's hebben. Ik heb er in ieder geval van kunnen genieten, al was er niet zoveel karakter ontwikkeling (want de laatste paar afleveringen zag je Kei nauwelijks), dus ik hoop dat seizoen twee daar wat dieper op in gaat.

Ik beschouw AJIN als een van mijn favorieten, maar het kan toch niet tippen aan Death Note. Death Note is gewoon fantastisch, dus die raad ik aan. Deze anime ook, trouwens, al moet je wel van bloederigheid houden. Niet in het echte leven, maar in anime's en films, bedoel ik. Als je daar in het echte leven van houdt... Brr! Niet aan denken!

Heb je Netflix, zin in wat spanning, anime, paranormale dingen en Japan? Dan raad ik je aan om onmiddellijk te beginnen met AJIN: Demi-Human. De opening en het einde (de nummers) zijn leuk, dus dat is ook een voordeel. Seizoen twee staat er trouwens sinds kort op, wat betekent dat ik niet kan wachten om verder te gaan (wat dus over twee weken pas kan, omdat mijn moeder naar Taiwan gaat en ik met haar deze serie kijk, helaas). En heb je geen genoeg van de anime? Dan kun je nog de films kijken en de manga lezen.

Heb jij AJIN: Demi-Human gezien?