Recensie: Sherlock Seizoen 4


Titel: Sherlock
Gecreëerd door: Mark Gatiss en Steven Moffat
Gebaseerd op: Verschillende Sherlock Holmes-verhalen van Sir Arthur Conan Doyle
Acteurs: Benedict Cumberbatch, Martin Freeman, Una Stubbs
Seizoen: 4
Afleveringen: 3
Genre: Crime, Drama, Mystery
Verschenen: 2017
Duur: 90 minuten per aflevering
Cijfer: 8,5 of 5/5 sterren

In this modernized version of the Conan Doyle characters, using his detective plots, Sherlock Holmes lives in early 21st century London and acts more cocky towards Scotland Yard's detective inspector Lestrade because he's actually less confident. Doctor Watson is now a fairly young veteran of the Afghan war, less adoring and more active. (IMDb.com)

Na een jaar wachten ging Sherlock eindelijk weer verder. De eerste drie seizoenen waren geweldig (al heb ik daar geen recensies over geschreven), dus ik kon niet wachten om te zien hoe het leven verder zou gaan met Sherlock en John. En wees gerust, ik ga niemand spoilen, dus als je dit seizoen nog niet hebt gezien: je wordt (hopelijk) niet gespoild.

Waar seizoen één nog vooral ging om het oplossen van moorden, gaat seizoen vier vooral om de personages en de geheimen die ze hebben. Aangezien ik al een fan ben van deze serie, kan ik het niets anders dan goed vinden. (Vergelijk het met Harry Potter en de boeken van Rick Riordan. Ik ben er fan van en ongeacht de kwaliteit, vind ik ze allemaal geweldig. Harry Potter and the Cursed Child (het script) was misschien niet zo goed, maar ik houd er toch van, omdat het Harry Potter is.) Daarom wil ik het niet hebben hoe geweldig ik het vond, maar ga ik het benaderen als iets dat niet met Sherlock te maken heeft.

The Six Thatchers

Mijn eerste indruk was dat het over zes dakbedekkers ging. Hoewel ik had gelezen dat het over zes beelden van Margaret Thatcher zou gaan, heb ik de link (waarom?!) niet gelegd. Dus dat het uiteindelijk over haar ging... Huh.

Ik zou zeggen dat deze aflevering een goede start was om weer in het verhaal te komen. Ben je, zoals ik eerder al zei, meer fan van Sherlock die zaken oplost, dan is deze aflevering niet echt iets wat je geweldig zou vinden (en de andere twee ook niet). Het verhaal draait nu meer om de personages, zoals de relaties tussen de hoofdpersonen. En het einde! Het was vreselijk om een week te wachten op aflevering twee.

The Lying Detective

Omdat The Six Thatchers op een spannend moment was geëindigd, kon ik niet wachten om meteen verder te gaan. Door trailers en foto's wist ik al waar deze aflevering over zou gaan (of om wat duidelijker te zijn, over wíé). Jazeker, de acteur die Dobby speelt in Harry Potter, de Dream Lord in Doctor Who en Claudius Templesmith in The Hunger Games! Oftewel Toby Jones. Is hij een goede acteur? Ja? Hij is wel eng, als hij een slechterik speelt.

The Lying Detective is een rare aflevering, omdat je in het begin denkt dat het een 'normale' aflevering is, maar op het laatst erachter komt dat dat helemaal niet zo is. En het was zó spannend dat ik bijna niet durfde te kijken. Ook hier was het einde vreselijk. Nog vreselijker dan die van aflevering één, omdat ik die persoon om heel eerlijk te zijn nooit heb gemogen (ik moest er gewoon mee leven dat diegene er was).

The Final Problem

Het einde! Ik kon wel huilen van blijdschap dat ik deze aflevering eindelijk kon kijken. En eigenlijk was ik een beetje teleurgesteld. Na al die heisa in The Lying Detective, hoopte ik dat The Final Problem nog chaotischer zou worden en aan de ene kant was dat ook het geval, maar aan de andere kant ook weer niet. Het miste gewoon iets wat de vorige aflevering wel had. Ik waarschuw degenen die dit seizoen nog moeten kijken alvast dat je niet te veel moet verwachten van deze aflevering. Zo, dan kun je ervan genieten.

Al met al was het een mooie conclusie van dit seizoen, en het einde! Het einde! Er komt een viool duet in voor en die ga ik zeker weten opzoeken om het te leren spelen. Heb ik nog een tweede viool nodig, maar dat is het laatste probleem. Haha. Zie je dat? Het laatste probleem? Sorry.

Ik hoop heel erg dat seizoen vijf zo snel mogelijk komt, maar ook weer niet, omdat dat betekent dat dat het einde is van Sherlock. Denk ik dan. Maar als dit het einde zou zijn, zou ik dat niet erg vinden, in tegenstelling tot vele anderen. Ach, iedereen heeft zijn eigen mening.

Als je nog nooit Sherlock hebt gezien... Serieus, wat doe je met je leven? KIJK HET. Ik ben niet zo een fan van detectives en thrillers en al dat soort dingen, maar deze serie is gi-ga-geweldig! (Wacht, deed ik net niet Geronimo Stilton na? Hmm.) En als je wel Sherlock kijkt: hallo, vriend!

Heb jij Sherlock gezien?

Reacties

  1. seizoen 4 van Sherlock was echt geweldig! Ik ken Toby Jones vooral van Captain America en daar was hij al bijna net zo eng als in Sherlock, zo'n goede slechterik! Ik snap eerlijk gezegd niet wat mensen niet goed vonden aan dit seizoen,ik heb er echt van genoten! Vooral van miss Hudson, whahah die auto was echt geweldig! Maar ik heb ook zeker gehuild, want aan drama geen gebrek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat anderen dit seizoen niet zo goed vonden omdat ze hoopten dat het meer draaide om het oplossen van moorden dan om de personages zelf, of dat beide even belangrijk zouden zijn, in plaats van dat het over de personages ging (The Lying Detective laat dat heel erg zien). En als je hoge verwachtingen hebt en het resultaat daar niet aan voldoet, dan vind je het niet zo goed.
      Maar ik ben het met je eens: dit seizoen was geweldig! (Eigenlijk gewoon alles van Sherlock.)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts